بررسی پایایی خودارزیابی زبانآموزان در استنتاج معنای واژگان
(ندگان)پدیدآور
پناه, شیوا کیوانعلوی, سیدمحمدنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر به بررسی پایایی (reliability) خودارزیابی (self assessment) دانش واژگانی (lexical knowledge) در متن و نقش توانش زبانی بر آن، میپردازد. این پژوهش در سه مرحله انجام شده است. در مرحلة نخست، زبان آموزان، آزمون توانش زبانی را پاسخ گفتند و میزان درک خود از معنای 40 واژة مشخص شده در متن را تعیین کردند. در مرحلة دوم، از آنها خواسته شد تا ترجمه، مترادف، متضاد و یا توضیح  واژگانی را که در مرحله قبل میزان درک خود از آنها را مشخص کرده بودند، فراهم آورند. در مرحله سوم آنها میزان دانش خود از واژگان مشخص شده در مرحلة اول را ارزیابی کردند. نتایج این پژوهش نشان داد که خودارزیابی زبان آموزان معتبر نیست و  تحت تاثیر توانش زبانی آنها  قرار دارد. از این رو پژوهش حاضر پیشنهاد می کند که مدرسان زبان ضمن تشویق زبان آموزان به حدس واژگان ناآشنا در متن، آنها را به طور مستمر به بازنگری و بررسی معنای حدسزده ترغیب کنند.
کلید واژگان
استنتاج معنای واژگانپایایی
توانش زبانی
خودارزیابی
دانش واژگانی
شماره نشریه
38تاریخ نشر
2007-06-221386-04-01
ناشر
دانشگاه تهرانشاپا
2588-41312588-7092




