افق توسعه آموزش علوم پزشکی
مرور بر اساس
مجموعههای این پایگاه
ارسال های اخیر
-
کاربست فناوری واقعیت افزوده در آموزش آناتومی: یک مطالعه مروری
(دانشگاه علوم پزشکی مشهدMashhad University of Medical Sciences, 2025-06-22)مقدمه: واقعیت افزوده در زمینههای مختلفی از جمله آموزش پزشکی مورد استفاده قرار میگیرد. با توجه به اهمیت آموزش علومی مانند آناتومی که نیازمند استفاده از مدلهای سه بعدی و چرخش حول محورها است به نظر میرسد کاربرد واقعیت ...
-
تاثیر استفاده از فیلم آموزشی روشهای هدایت رفتاری بر رضایت و عملکرد دانشجویان دندانپزشکی
(دانشگاه علوم پزشکی مشهدMashhad University of Medical Sciences, 2025-06-22)مقدمه: دندانپزشکی اطفال نیازمند به اطلاع از روشهای هدایت رفتاری است. تکنیکهای هدایت رفتاری معمولا به روش سخنرانی تدریس میشود. امروزه روشهای صوتی تصویری به صورت گسترده به کمک آموزش دندانپزشکی آمده است.. هدف از انجام ...
-
ارزیابی سیستم مشاوره تحصیلی اساتید مشاور از نقطه نظر فراگیران در دانشگاه علوم پزشکی ایران
(دانشگاه علوم پزشکی مشهدMashhad University of Medical Sciences, 2025-06-22)مقدمه: مشاوره تحصیلی جهت بهینه سازی دانشگاههای نسل چهارم و بهبود کیفیت آموزشی مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. از طرفی با توجه تاثیرپذیری دانشجویان از استاد جهت غلبه بر مشکلات در دوران تحصیل این مطالعه با هدف ارزیابی ...
-
شناسایی عناصر و ویژگیهای آموزش علوم پزشکی صلاحیت محور
(دانشگاه علوم پزشکی مشهدMashhad University of Medical Sciences, 2025-06-22)مقدمه: با وجود توجه روزافزون به صلاحیت در آموزش علوم پزشکی، چگونگی آموزش آن کمتر مورد توجه قرار گرفته است. از این رو هدف پژوهش حاضر، شناسایی عناصر و ویژگیهای آموزش علوم پزشکی صلاحیت محورمی باشد روش کار: این تحقیق کاربردی ...
-
بررسی راهکارهای کاهش شکاف بین دانش نظری و کیفیت عملکرد بالینی از دیدگاه دانشجویان اتاق عمل دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
(دانشگاه علوم پزشکی مشهدMashhad University of Medical Sciences, 2025-06-22)مقدمه: یـکی از مشـکلات اصـلی رشتههای پزشکی و پیراپزشکی، عـدم تطابـق و خلاءهای موجود بین آموختههای نظری و شایستگیهای عمـلی دانشآموختگان میباشد. فاصلهی بین آموزش نظری و عملکرد بالینی به عنوان یک مسئله مهم مورد توجه ...
-
تاثیر دو رویکرد آموزش به شیوه سخنرانی و چندرسانهای بر مهارتهای حلمساله پرستاران
(دانشگاه علوم پزشکی مشهدMashhad University of Medical Sciences, 2025-06-22)مقدمه: آموزش یکی از اساسیترین نیازهای جوامع بشری و از محورهای توسعه است و حل مساله یک مهارت حیاتی برای زندگی در عصر حاضر است. مطالعه حاضر با هدف مقایسه تأثیر آموزش به شیوه سخنرانی( چهره به چهره) و چندرسانهای(مجازی) بر ...
-
کیفیت برنامه درسی طب سنتی از منظر دانشجویان پزشکی عمومی
(دانشگاه علوم پزشکی مشهدMashhad University of Medical Sciences, 2025-06-22)مقدمه: برنامههای درسی به عنوان یک نقشه یا طرح ناظر بر مهم ترین رخداد آموزش، یعنی یادگیری یا بازسازی تجربیات میباشند. لذا بررسی و آگاهی از کیفیت برنامههای درسی موثرترین اقدام برای هدایت و اجرای این برنامهها میباشد. ...
-
توسعه برنامه درسی مفهوم محور در آموزش پرستاری
(دانشگاه علوم پزشکی مشهدMashhad University of Medical Sciences, 2025-06-22)مقدمه: رویکردهای سنتی آموزش سلامت دوبعدی بوده و بر حقایق و مهارتها متمرکز هستند و فقط با پوشش سطحی محتوا و اضافه بار شناختی در فراگیران همراه می باشند و در نتیجه منجر به عدم درک عمیق و تفکر انتقادی می گردد. لذا تغییر ...
-
قصهگویی دیجیتال: فناوری اثربخش در آموزش علوم پزشکی
(دانشگاه علوم پزشکی مشهدMashhad University of Medical Sciences, 2024-09-22)مقدمه: ایجاد محیطهای یادگیری غنی و بهرهگیری از روشهای آموزشی نوین، از ملزومات برنامههایدرسیعلومپزشکی میباشد. باتوجهبه تحولات فراگیر فضایدیجیتال شیوه روایت داستان بهشدت تحت تأثیر قرارگرفتهاست. فناوریهایجدید ...
-
مقایسهی اثربخشی آموزش احیای قلبی ریوی پایه به روشهای "فیلم آموزشی" و "ساختارمند گروهی با استفاده از خود ارزیابی ویدیویی" بر دانش و مهارت کارگران انجمن صنفی ساختمانی
(دانشگاه علوم پزشکی مشهدMashhad University of Medical Sciences, 2024-09-22)مقدمه: آموزش احیای قلبی ریوی(CPR) با اصول علمی استاندارد و کسب مهارت از مهمترین موضوعهای مرتبط با آموزش مردم عادی محسوب میشود. لذا، پژوهش حاضر با هدف مقایسهی اثربخشی آموزش احیای قلبی ریوی پایه به روشهای "فیلم آموزشی" ...
-
طراحی، اجرا و ارزیابی قابلیت استفاده برنامه کاربردی مبتنی بر تلفن همراه جهت آموزش درس مراقبت پرستاری در منزل برای بیماریهای مزمن برای دانشجویان پرستاری
(دانشگاه علوم پزشکی مشهدMashhad University of Medical Sciences, 2024-09-22)مقدمه: یادگیری الکترونیکی نوعی از یادگیری است که با ابزارهای الکترونیکی متنوعی چون تلفنهای همراه انجام میشود و مزایایی همچون دسترسی در هر زمان و هر مکان، کاهش هزینههای آموزشی و انعطاف پذیری را داراست. مطالعه حاضر ...
-
هنجاریابی ابزار نیازسنجی آموزشی اعضای هیأت علمیگروه های طب اورژانس و رادیوانکولوژی
(دانشگاه علوم پزشکی مشهدMashhad University of Medical Sciences, 2024-09-22)مقدمه: نیازسنجی آموزشی به عنوان اولین مرحله از طراحی آموزشی عبارت از شناسایی نیازهای آموزشی و درجه بندی آنها بترتیب اولویت است. بهترین روش برای تعیین نیازهای آموزشی اعضای هیأت علمی، یک نیازسنجی جامع و با در نظر گرفتن همه ...
-
بررسی رضایت کارورزان از اجرای آموزش مبتنی بر مشکل به روش ارائه موارد بالینی (case-based) در گروههای کوچک در بخش داخلی
(دانشگاه علوم پزشکی مشهدMashhad University of Medical Sciences, 2024-09-22)مقدمه: آموزش مبتنی بر بیمار و یادگیری مبتنی بر مشکل از شیوههای آموزش و یادگیری رایج در بخشهای بالینی هستند. هدف مطالعه تلفیق این دو شیوه به منظور بهبود رضایت کارورزان از اجرای آموزش برخورد با شکایات شایع درکوریکولوم پزشکی ...
-
تبیین تجارب اساتید و دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در خصوص آموزش بالینی در دوران پاندمی کووید 19
(دانشگاه علوم پزشکی مشهدMashhad University of Medical Sciences, 2024-09-22)مقدمه: با گسترش ویروس کووید19، کادر پزشکی از اولین افرادی بودند که به علت تماس نزدیک با این بیماران، در معرض خطر این بیماری مسری قرار داشتند. داشجویان رشتههای علوم پزشکی که در آیندهای نه چندان دور باید به عنوان کادر ...
-
دانش و رفتارهای پیشگیرانه دانشجویان پزشکی تبریز در ارتباط با همهگیری کووید19
(دانشگاه علوم پزشکی مشهدMashhad University of Medical Sciences, 2024-09-22)مقدمه: از سال2019، گونه جدیدی از خانواده کروناویروس سبب پاندمی و ابتلا فراوان در سرتاسر جهان شده است. با توجه به اینکه دانشجویان پزشکی به علت تماس گستردهشان، در محیط بالینی با بیماران، خطر بالاتری برای ابتلا به بیماری ...
-
تاثیر نقش استاد در یادگیری مبتنی بر حل مسئله : تسهیل کننده یا سخنران؟
(دانشگاه علوم پزشکی مشهدMashhad University of Medical Sciences, 2024-09-22)مقدمه: یادگیری مبتنی بر حل مساله یک روش یاددهی یادگیری دانشجومحور است که در صورت مشارکت دانشجویان منجر به یادگیری عمیقتر محتوای علوم پایه و علوم بالینی در یک زمینه، یادگیری و بهبود مهارتهایی مانند استدلال بالینی، کار ...
-
مقایسه یادگیری به روش کلاس معکوس و کلاس سنتی در دستیاران پزشکی خانواده
(دانشگاه علوم پزشکی مشهدMashhad University of Medical Sciences, 2024-09-22)مقدمه: نیاز است که آموزش پزشکی به صورت مداوم تحت بازنگری قرار گرفته و در ارتقاء آن کوشش شود. بنابراین در دوره دستیاری پزشک خانواده، بر آن شدیم آموزش را به گونهای کارآمدتر ارائه نماییم و از کلاس درسی معکوس استفاده کنیم ...
-
شیوه برخی شاگردپروران ممتاز در تربیت اسلامی
(دانشگاه علوم پزشکی مشهدMashhad University of Medical Sciences, 2025-03-21)مقدمه: شاگردپروری فرآیندی است که از طریق آن یک فرد با تجربه دیگری را در توسعه مهارتها و دانش برای پیشرفت حرفه ای ایشان راهنمایی میکند. در شاگردپروری علاوه بر انتقال مهارتهای فنی، به رشد فردی افراد نیز اهمیت داده ...
-
تبیین تجارب دانشجویان دانشکده دندانپزشکی یزد در زمینه برنامه درسی پنهان: مطالعه کیفی
(دانشگاه علوم پزشکی مشهدMashhad University of Medical Sciences, 2025-03-21)مقدمه: برنامه درسی پنهان، قوی ترین راه برای انتقال ارزشهای حرفه ی پزشکی است. شناسایی و توجه کافی به آن، باعث درک بهتر و جامع تری در ارتقاء آموزش های مهارت بالینی می گردد. مطالعه حاضر با هدف تبیین تجارب دانشجویان دندانپزشکی ...
-
مقایسه تطبیقی برنامه آموزشی دوره دکتری پرستاری ایران با دانشکده پرستاری، مامایی و مراقبتهای تسکینی فلورانس نایتینگل
(دانشگاه علوم پزشکی مشهدMashhad University of Medical Sciences, 2025-03-21)مقدمه: آموزش و تربیت دانشجویان دکترای پرستاری به عنوان پیشگامان آینده این رشته از دغدغههای اصلی سیاستگذاران آموزش عالی است. تطبیق و تحلیل ابعاد مختلف برنامههای آموزشی با سایر دانشگاههای موفق، امری ضروری در راستای شناسایی ...



