• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • افق توسعه آموزش علوم پزشکی
    • دوره 15, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • افق توسعه آموزش علوم پزشکی
    • دوره 15, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    طراحی، اجرا و ارزیابی قابلیت استفاده برنامه کاربردی مبتنی بر تلفن همراه جهت آموزش درس مراقبت پرستاری در منزل برای بیماری‌‌های مزمن برای دانشجویان پرستاری

    (ندگان)پدیدآور
    سعیدی, مریمارجی, گلی
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه:  یادگیری الکترونیکی نوعی از یادگیری است که با ابزار‌های الکترونیکی متنوعی چون تلفن‌‌های همراه انجام می‌شود و مزایایی همچون دسترسی در هر زمان و هر مکان، کاهش هزینه‌‌های آموزشی و انعطاف پذیری را داراست. مطالعه حاضر با هدف طراحی، اجرا و ارزیابی برنامه کاربردی مبتنی بر تلفن همراه جهت آموزش مبحث مراقبت پرستاری در منزل از بیماری‌‌های مزمن شایع انجام شده است.روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه توسعه ای- کاربردی، با رویکرد طراحی نرم افزار بود که در سه مرحله انجام شد: در مرحله اول بر اساس سرفصل درسی پرستاری مراقبت در منزل، عناصر داد‌ه‌های مورد نیاز برای طراحی برنامه کاربردی مبتنی بر تلفن همراه تعیین گردید. سپس در قالب چک لیستی محقق ساخته، اعتبارسنجی محتوا برای پنج نفر از اعضای هیئت علمی گروه پرستاری ارسال شد. در مرحله دوم، برنامه کاربردی مبتنی بر تلفن همراه، جهت آموزش مراقبت پرستاری در منزل در بستر اندروید طراحی گردید. در مرحله سوم، به منظور ارزیابی قابلیت استفاده، برنامه بر روی تلفن همراه 30  نفر از دانشجویان پرستاری نصب و پس از دو هفته استفاده، پرسشنامه استاندارد قابلیت استفاده و رضایت کاربر ارزیابی شد.  نتایج: محتوای آموزشی مربوط به مراقبت در منزل در برنامه کاربردی برای بیماری‌‌های مزمن از جمله دیابت، فشارخون، سکته قلبی، سکته مغزی، بیماری مزمن تنفسی، آسیب طناب نخاعی و سرطان ارائه شد. نتایج ارزیابی قابلیت استفاده از برنامه نشان داد میانگین نمره کلی پرسشنامه قابلیت استفاده از برنامه از دیدگاه دانشجویان 1/42  ±  7/40  از 9 بود که در سطح مطلوب طبقه بندی می‌شود. نتیجه گیری: استفاده از برنامه‌‌های مبتنی بر تلفن همراه می‌تواند دانش نظری را به صورت تمرینات عملی در بین دانشجویان تبدیل نماید و به عنوان ابزار‌های آموزشی مناسب در جهت بهبود آموزش آنان مورد استفاده قرار گیرد.
    کلید واژگان
    مراقبت در منزل
    برنامه کاربردی
    دانشجویان پرستاری
    بیماری‌‌های مزمن
    آموزش الکترونیک

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2024-09-22
    1403-07-01
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی مشهد
    Mashhad University of Medical Sciences
    سازمان پدید آورنده
    گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ساوه، ساوه، ایران.
    گروه فناوری اطلاعات سلامت، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ساوه، ساوه، ایران

    شاپا
    2228-6438
    2008-5540
    URI
    https://dx.doi.org/10.22038/hmed.2024.77943.1324
    https://hmed.mums.ac.ir/article_24234.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1112339

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب