• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • افق توسعه آموزش علوم پزشکی
    • دوره 16, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • افق توسعه آموزش علوم پزشکی
    • دوره 16, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    توسعه برنامه درسی مفهوم محور در آموزش پرستاری

    (ندگان)پدیدآور
    صالحیان, مریم
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.494 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    نامه به سردبیر
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: رویکردهای سنتی آموزش سلامت دوبعدی بوده و بر حقایق و مهارت‌ها متمرکز هستند و فقط با پوشش سطحی محتوا و اضافه بار شناختی در فراگیران همراه می باشند و در نتیجه منجر به عدم درک عمیق و تفکر انتقادی می گردد. لذا تغییر برنامه درسی از رویکرد های سنتی به برنامه های درسی مفهوم محور که با توسعه مهارت های تفکر همراه می باشد مورد تاکید قرا رگرفته است. برنامه های درسی مبتنی بر مفهوم بر مفاهیم رشته متمرکز است و منجر به تسهیل یادگیری معنادار و برقراری ارتباط شناختی بین دانش جدید کسب شده و دانش موجود می گردد.  به منظور اجرایی شدن تدریس مفهوم محور لازم است که اساتید و مربیان پرستاری روش آموزش خود را با بکارگیری فعالیت های یادگیری فعال مانند مطالعات موردی، بحث گروهی و ایفای نقش تغییر دهند. در یادیگری مفهوم محور نیز دانشجو حقایق و نشانگرها را، به کمک فرآیندهای یادیگری فعال همچون مطالعات موردی، سوالات، فعالیت های حل مساله، به مفاهیم مرتبط می سازد و برای تمرین فکر کردن ترغیب می‌گردد. علی رغم مزایا و اثرات مثبت اموزشی برنامه های درسی مبتنی بر مفهوم بسیاری از اساتید و مربیان پرستاری بدلیل مشکلات و چالش های احتمالی بکارگیری این رویکرد از پذیرش آن امتناع می ورزند. جستجوی شناخت و دیدگاه اساتید در خصوص مزایا، موانع و چالش های بکارگیری تدریس مبتنی بر مفهوم  در دروس کارشناسی پرستاری ضروری بنظر می‌رسد.
    کلید واژگان
    " برنامه درسی مفهوم محور"
    " توسعه برنامه درسی "
    آموزش پرستاری"

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2025-06-22
    1404-04-01
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی مشهد
    Mashhad University of Medical Sciences
    سازمان پدید آورنده
    مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.

    شاپا
    2228-6438
    2008-5540
    URI
    https://dx.doi.org/10.22038/hmed.2024.81235.1396
    https://hmed.mums.ac.ir/article_24823.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1153824

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب