مطالعات فقه تربیتی

ارسال های اخیر

  • بررسی نقش تربیتی حضور کودکان در مسجد از منظر فقه امامیه 

    تک فلاح, یاسر؛ کرمی, سعید (جامعة المصطفی| العالمیة, 2025-02-19)
    مسجد به عنوان مهم‌ترین پایگاه دینی مسلمانان، مکانی ارزشمند برای رشد معنوی تمامی اقشار جامعه است. با این وجود، تعداد قابل توجهی از فقها، به استناد روایات، به کراهت حضور کودکان در مسجد فتوا داده‌اند‌؛‌ ولی در مقابل، برخی ...

  • بررسی روش آموزش شبهات اعتقادی و پاسخ به آنها از منظر فقه تربیت 

    عزیزی, مهدی؛ طرقی, مجید؛ موسوی, سید نقی (جامعة المصطفی| العالمیة, 2025-02-19)
    تربیت اعتقادی که عهده دار شکل دهی به نظام باورهای صحیح متربیان است، یکی از ساحتهای مهم تربیت دینی است و از ابعاد مهم آن روشهای تربیت اعتقادی است. از جمله روشهای تربیت اعتقادی، روش تعلیم باورهای صحیح و اصلاح آنان است. روش ...

  • مسئولیت حکومت در جلوگیری از حرام اجتماعی ؛ ادله فقهی و راهکارها 

    محمدی, محسن؛ نیکفرجام, زهره؛ عارف نیا, طیبه (جامعة المصطفی| العالمیة, 2025-02-19)
    نظام جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک حکومت اسلامی افزون بر تأمین امنیت و رفاه مردم، موظف به اجرای احکام و قوانین الهی نیز، می‌باشد. بخشی از این وظایف، در رابطه با جلوگیری از محرماتی است که آشکارا و در انظار عمومی انجام ...

  • نقش جنسیت در تربیت عبادی اسلام(با تأکید بر همگام‌سازی با مراحل رشد و تحول شخصیت) 

    رضایی, محمدناصر؛ طرقی, مجید (جامعة المصطفی| العالمیة, 2025-02-19)
    زوج بودن که اساس خلقت انسان بر آن قرار گرفته و امروزه مباحث مربوط به جنسیت به آن اشاره دارد، اهدافی در راستای هدف خلقت انسان دارد‌؛‌ روی‌آوردن خردمندانه به سوی خداوند که هدف خلقت انسان است، با پرستش مناسب ذات مقدس ربوبی، ...

  • کاربست اهداف تربیتی شریعت در تحلیل و رفع تعارضات روایات 

    گرامی پور, مهدی؛ طرقی, مجید؛ مبلغی, احمد (جامعة المصطفی| العالمیة, 2025-02-19)
    در فقه اسلامی، تحلیل و رفع تعارض روایات، یکی از چالش‌های اصلی در فهم و استنباط احکام است که نیاز به بهره‌برداری از ابزارهای مناسب، برای حل آن دارد. یکی از این ابزارها، استفاده از اهداف تربیتی شریعت است که می‌تواند به‌عنوان ...

  • بررسی فقهی قاعده وقایه و کاربست آن در فقه تربیتی 

    مسلمی, حسن؛ حسینی, سید کمال؛ اعرافی, علیرضا (جامعة المصطفی| العالمیة, 2025-02-19)
    قواعد فقهی، از مبادی دانش فقه هستند که نقشی مهمی در استنباط احکام فقهی دارند و احکام آن دسته از مسائل فقهی که دلیل معتبری درباره آن‌ها وارد نشده است را، می‌توان به کمک این قواعد استنباط نمود. یکی از این قواعد، قاعده وقایه ...

  • بررسی فقهی در آغوش گرفتن دختر شش ساله نامحرم 

    شبانی مروری, حسین؛ مدنی بجستانی, سید محمود (جامعة المصطفی| العالمیة, 2025-02-19)
    امروزه گاهی در ارتباطات خانوادگی، بین دختران خردسال و افراد نامحرم ارتباط برقرار می‌شود و از آنجا که دختران به سن بلوغ نرسیده‌اند، توجه لازم به احکام فقهی و حدود شرعی الزامی، در ارتباط با نامحرم نمی‌شود به خصوص اینکه گاهی ...

  • ماهیت عدالت و موارد کاربرد آن در خانواده (با تأکید بر موضوع تعدد زوجات) 

    شاکری, منصوره؛ ملک افضلی, محسن؛ صانعی, ابوذر (جامعة المصطفی| العالمیة, 2025-02-19)
    عدالت به‌معنای نهادن هر چیز در جایگاه خود، از والاترین ارزش‌های انسانی و اصلی‌ترین مبانی حقوق و اخلاق است که در تمام شئون زندگی از جمله خانواده، حضوری برجسته دارد. این پژوهش، با هدف بررسی ماهیت عدالت و کاربرد آن در خانواده، ...

  • باز‌پژوهی عمیق ادلّۀ فقهی لزوم تعلیم و تربیت نماز به فرزندان نابالغ 

    عطائی کچوئی, اسماعیل؛ طرقی, مجید (جامعة المصطفی| العالمیة, 2025-02-19)
    بنا بر مبانی هستی‌شناختی، فرزندان از آغاز تولّد، دو نیاز مادّی و معنوی دارند. آنها برای تأمین و جهت‌دهی نیازهای معنوی‌شان، باید تحت تعلیم و تربیت قرار گیرند که از منظر فقه‌، مسئولیّت اصلى این تعلیم و تربیت، بر دوش والدین ...

  • روش‌های تربیت اجتماعی بر محور قرآن کریم 

    شریفی, حمیدالله؛ طرقی, مجید؛ شاملی, عباسعلی (جامعة المصطفی| العالمیة, 2025-02-19)
    قرآن کریم به عنوان منبعی جامع وحیانی، روش‌های ترممبیت اجتماعی را در چارچوبی نظام‌مند ارائه می‌دهد که هدف آن شکوفایی استعدادهای انسان در بستر جامعه و نهادینه‌سازی ارزش‌های اخلاقی است. این پژوهش، با هدف کشف و شناسایی روش‌های ...

  • وظیفه‌مندی حکومت اسلامی در تربیت اقتصادی از دیدگاه فقه تربیتی 

    محمدی, علی؛ طرقی, مجید (جامعة المصطفی| العالمیة, 2025-02-19)
    یکی از عناصر مهم نظام اجتماعی زندگی بشر، اقتصاد است‌؛‌ چراکه زمینه لازم برای تأمین معاش را فراهم می‌آورد و هرگونه ناآگاهی در امر اقتصاد، نظام زندگی اجتماعی را مختل می‌سازد‌؛‌ ازاین‌رو، کسب دانش و مهارت‌های اقتصادی و به ...

  • بررسی تأثیر سرگرمی در میانسالان از منظر فقه اسلامی 

    میرخندان, سیدعبدالله (جامعة المصطفی| العالمیة, 2025-02-19)
    بررسی تأثیرهای مثبت و منفی سرگرمی‌های امروزی بر میانسالان از منظر فقه اسلامی، به دلیل تغییرات مهمی که بر شخصیت افراد در این سنین دارد، موضوعی چالش‌برانگیز و ضروری است. هدف این پژوهش، تحلیل تأثیرات سرگرمی‌ها و ارائه راهکارهایی ...

  • معیار حد تمییز کودک 

    شیخ هادی, اسماعیل؛ خادمی, حسین (جامعة المصطفی| العالمیة, 2024-08-22)
    پژوهش حاضر، ناظر به‌تعیین معیار در تمییز صبی است. منظور از تمییز رسیدن به‌حدی از فهم و ادراک است که بر اساس آن می‌توان کودک نابالغ را مخاطب به‌خطابات شرعی دانست. در فقه اسلامی احکام مختلفی همچون صحت عبادات و صحت برخی تصرفات ...

  • گونه‌شناسی و مدل‌یابی احکام خوردن و آشامیدن جهت استنباط فقه تربیتی 

    کافی موسوی, اباذر؛ کشانی, مهدیه (جامعة المصطفی| العالمیة, 2024-08-22)
    نگاه قرآن به‌احکام خوردن و آشامیدن تنها محدود به‌حرمت و حلیت نیست؛ بلکه با روی‌کرد تربیتی و در راستای تقرب به‌خداوند و تعالی و کمال جایگاه انسانی است. شناخت و فهم این نگاه قرآنی، مقدمه‌ای است برای ورود به‌مباحث فقه تربیتی ...

  • وظیفه حکومت اسلامی در تربیت سیاسی جامعه از دیدگاه فقه امامیه 

    مطهری, محمد لطیف (جامعة المصطفی| العالمیة, 2024-08-22)
    تربیت اسلامی ساحت‌های مختلفی دارد و تربیت سیاسی یکی از مهم‌ترین این ساحت‌ها است. یکی از عوامل تربیت در کنار خانواده و عالمان، حاکمان هستند. حکومت برای رشد مردم در ساحت‌های مختلف از جمله در زمینه رشد سیاسی می‌تواند سیاست‌های ...

  • معیار بازی های مستحب در ادله و احکام مذاهب فقهی و دلالت های تربیتی آنها 

    دستورانی, ابوالقاسم؛ الهی خراسانی, مجتبی (جامعة المصطفی| العالمیة, 2024-08-22)
    بازی به عنوان یک فعالیت اختیاری و غیر جدی که به‌قصد شادمانی و لذت انجام می‌شود، بخشی از زندگی انسان است. در میان فقه امامیه و سایر مذاهب، تنوع و تفاوت احکام بازی‌ها از واجب تا حرام، مورد اتفاق است، اما این‌که معیار بازی‌های ...

  • تبیین ساختارمند مولفه های دانش تربیت اسلامی (منطق،مولفه ها) 

    عربیان, احمد (جامعة المصطفی| العالمیة, 2024-08-22)
    هدف اصلی ‌همه ادیان آسمانی‌ به‌ویژه اسلام، تربیت انسان است. قرآن کریم و روایات آکنده از معارف تربیتی و دارای برنامه تربیتی جامع برای همۀ انسان‌ها‌ در ‌همۀ زمان‌ها‌ و‌ مکان‌ها و در‌ همه عرصه‌‌‌های زندگی است. ‌در این ‌زمانه‌ ...

  • هماهنگی و مدیریت کار گروهی در تربیت از دیدگاه فقه تربیتی 

    عزیزی, مهدی؛ کاظمی, سید عنایت الله؛ اعرافی, علیرضا (جامعة المصطفی| العالمیة, 2024-08-22)
    امروزه بیشتر فعالیت‌های اجتماعی به‌صورت منسجم و سازمان‌دهی شده، در قالب کارگروهی و تشکیلاتی صورت می‌گیرد، چرا که پاسخ‌گویی به‌نیازهای متعدد و متکثر جامعه، مستلزم کار گروهی است. اقدامات فردی کارایی و اثربخشی لازم را ندارد ...

  • اهداف عملیاتی تربیت در مهد کودک از نظر فقه تربیتی 

    طرقی, مجید؛ سنگی, محمد صادق؛ شکوری, حسن (جامعة المصطفی| العالمیة, 2024-08-22)
    افزایش رو به رشد مهد کودک‌ها و محتوای بعضا نامناسب آن در برخی از نقاط کشور ، نگرانی‌هایی را برای والدین و مسؤولان بوجود آورده است. سؤال مقدماتی این است که اساساً نظر اسلام در مورد مهد کودک چیست و آیا با تأسیس و رشد فزایند ...

  • تحلیل آثار تربیتی اجتماعی مجازاتها 

    گوهری طالع, عبدالله (جامعة المصطفی| العالمیة, 2024-08-22)
    هدف از مجازات در نظام کیفری اسلام، تنهاحذف و یا واداشتن مجرم به‌ترک جرم، نیست، بلکه هدف از تشریع و اجرای آن، بازدارندگی، تربیت و تشویق دیگران و اجتماع نیز هست. این بُعد از مجازات‌ها اگرچه در فقه به‌صورت پراکنده مورد اشاره ...

View more