دوره 4, 15-16
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
- 
نگرشى تطبیقى به قرآن و انجیل (2) (دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی پژوهشکده اسلام تمدنی, 1999-01-21)نمایش بخشى از هماهنگىهاى بین قرآن و انجیل و نقطههاى افتراق تحمیلى بر انجیل نسبت به قرآن است. نویسنده، پس از گزارش از بخشهاى مختلف کتاب مقدس و تقسیم آن به عهد قدیم و عهد جدید، از سه فرقه بزرگ مسیحیت: کاتولیک، ارتدوکس و ...
 
- 
نقدی بر ترجمه و تفسیر سوره «ایلاف» (دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی پژوهشکده اسلام تمدنی, 1999-01-21)ترجمه و تفسیر سوره "ایلاف" مورد بررسى و نقد قرار گرفته است. نویسنده، پس از ارائه ترجمه برخى از مترجمان و تفسیرِ نویسندگانِ "تفسیر نمونه" و نویسنده "تفسیر المیزان"، به نقد ترجمه و تفسیر آنان پرداخته و اشکالات متعدد ترجمه و ...
 
- 
قرآن و حقوق انسان (دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی پژوهشکده اسلام تمدنی, 1999-01-21)دیدگاههاى حقوقى بشر و قرآن در مورد حقوق انسان به صورت مقایسهاى مورد بررسى قرار گرفته است. در فقه، "حق" تمام احکام اعم از وضعى، تکلیفى، تأسیسى و معنایى را در بر مىگیرد البته گاه حق در برابر حکم نیز به کار مىرود. در ...
 
- 
انسان آرمانى در نگاه قرآن (دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی پژوهشکده اسلام تمدنی, 1999-01-21)انسان آرمانى و شخصیّت انسان از نگاه قرآن مورد بررسى قرار گرفته است. قرآن مىگوید هر انسانى بر اساس ساختار وجودى خود، عمل مىکند و کردار آدمى، بر الگوى شخصیّت درونى وى استوار است. نویسنده با این رویکرد، نخست تعریف "شخصیّت" ...
 
- 
انسان سالم (2) انسان سالم از دیدگاه قرآن (دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی پژوهشکده اسلام تمدنی, 1999-01-21)بررسى شخصیت انسان سالم از دیدگاه قرآن است. نویسنده پس از تعریف شخصیت از نگاه روانشناسان، دیدگاه قرآن را راجع به آن بررسى مىکند و با تکیه بر نقش فطرت در شکلگیرى شخصیت از اندازه تأثیر آن سخن گفته و نتیجه مىگیرد که فطرت ...
 
- 
انسان سالم (1) انسان سالم از دیدگاه روان شناسی (دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی پژوهشکده اسلام تمدنی, 1999-01-21)در روانشناسى دیدگاههاى متفاوتى راجع به انسان سالم و ویژگىهاى او وجود دارد. نویسنده نخست انسان سالم را تعریف مىکند و تفاوت او را با انسان کامل در اصطلاح عارفان بیان مىنماید سپس به مکاتب روانشناسى پرداخته و آن را از ...
 
- 
تحلیل داستان آدم در قرآن (3) رویکردهاى تأویلى به قصه آدم (علیه السلام) (دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی پژوهشکده اسلام تمدنی, 1999-01-21)رویکردهاى گوناگون تأویلى به قصه آدموحوا مورد بررسى و نقد قرار گرفته است. تأویل قصه آدم به دو گونه صورت گرفته است: تأویل عارفانه با حفظ ظاهر داستان و تأویل زیست شناختى و روان شناختى بدون تحفظ ظاهر داستان که هر کدام مشکلى ...
 
- 
تحلیل داستان آدم در قرآن (1) نخستین انسان در دیدگاه های بشری (دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی پژوهشکده اسلام تمدنی, 1999-01-21)گزارش دیدگاههاى گوناگون بشرى در مورد نخستین انسان است در خارج از حوزه قرآنپژوهى، داستان آفرینش نخستین انسان به گونههاى مختلفى مطرح است. دراین نوشتار از چهار نظریه سخن به میان آمده است. نظریه اول، باور به رویش انسان ...
 
- 
ساختار انسان شناسى قرآنى (دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی پژوهشکده اسلام تمدنی, 1999-01-21)ساختار انسانشناسى با تأکید بر تعالى شناختى از نگاه آیات قرآن مورد بررسى قرار گرفته است. نویسنده با طرح شش نوع ساختار معرفتشناسى، زیستشناسى، جامعهشناسى، روانشناسى، روان کاوى و تعالى شناختى، معتقد است انبوه نظریاتى ...
 
- 
انسان؛ موجودی فرا اندیش (دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی پژوهشکده اسلام تمدنی, 1999-01-21)
 
- 
ابزارهای ادراک در قرآن (دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی پژوهشکده اسلام تمدنی, 1999-01-21)مایه بنیادین ادراک - روان انسان - از زاویهاى خاص و با شیوهاى فلسفى قرآنى مورد بحث قرار گرفته است. قرآن ابزار درونى ادراک را تنها قلب مىداند. نویسنده با تقسیم علم به سه قسم حسّى، عقلى و قلبى و طرح این پرسش که آیا ...
 



