ساختار انسان شناسى قرآنى
(ندگان)پدیدآور
فارسى, جلال الدیننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
ساختار انسانشناسى با تأکید بر تعالى شناختى از نگاه آیات قرآن مورد بررسى قرار گرفته است.
نویسنده با طرح شش نوع ساختار معرفتشناسى، زیستشناسى، جامعهشناسى، روانشناسى، روان کاوى و تعالى شناختى، معتقد است انبوه نظریاتى که بشر در طول تاریخ درباره ساختار آدمى داده مربوط به یکى از انواع پنج گانه نخست بوده و به ندرت درباره تعالى شناختى اظهار نظر شده است.
سپس به اهمیت تعالى شناختى پرداخته و تنهامعرفت دینى را شایسته پرده بردارى از چگونگى ساختار و سائقهاى آدمى مىداند.
در ادامه، مهمترین مطالبى که در انسانشناسى اسلامى در باب نهاد آدمى آمده، گزارش مىکند و دو بخش استعدادها و بخشهاى آسیبپذیر ساختمان وجودى انسان را بر مىشمارد و از نگاه قرآن به تحلیل مىنشیند. در بخش استعدادهاى منفى و مثبت انسان را مورد بررسى قرار مىدهد آز و اختلال پذیرى دستگاه ادراکى را از جمله استعدادهاى منفى و بخشهاى مثبت نیز با طرح 10 بحث: سائق صیانت ذات، هوش، آگاهى از هستى خود، احساس شخصیت، خرد، آگاهى از خدا و از نیک و بد، حافظه، اراده، آگاهى از ضعفها و امکانات ساختارى و محیط و حقگرایى یا حنیفیّت به تفصیل از دیدگاه آیات قرآن بحث مىکند. در ادامه به نشانهها و جلوههاى حق گرایى از جمله علاقه به کمال، عشق و احترام به شخصیتهاى صالح، علاقه به ارزشیابى، علاقه به حیات برتر، علاقه به دانایى، علاقه به زیبایى، مهرورزى نسبت به دیگران،علاقه و عزت، عشق به جاودانگى و امید به آیندهاى بهتر اشاره مىکند و خداوند را اولین و بزرگترین متعلّق حق گرایى مىداند.
در پایان نیز ساز و کار تعالى و پیوستگى نهاد آدمى با نظام هستى را مورد بررسى قرار مىدهد.
کلید واژگان
انسانشناسى قرآنىتعالى شناختى
انسانشناسى اسلامى
استعدادهاى مثبت انسان
استعدادهاى منفى انسان
حق گرایى
شماره نشریه
1516تاریخ نشر
1999-01-211377-11-01
ناشر
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی پژوهشکده اسلام تمدنیشاپا
2251-9815Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
انسانشناسی فلسفی؛ مدخلی بر انسانشناسی ساحتی (نقد کتاب انسانشناسی فلسفی)
حسینی, سید حسین (پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی, 2020-09-22)این مقاله به معرفی و نقد کتاب «انسانشناسی فلسفی» اثر «هانس دیرکس» میپردازد. نویسنده در این کتاب به گزینش متونی حاوی دیدگاههای آموزشی در ذیل موضوع بحث پرداخته که عمدتاً بدون تحلیل جامع و نظاممندی عمیقی طرح شدهاند. در ...
-
تحول مفهوم عامل انسان و غیر انسان بر مبنای نظریه ذهن: بررسی چگونگی اسناد باورهای غلط به انسان، خدا، فرشته و جادوگر
نیکپور, روشنک؛ جوکار, بهرام (دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب, 2011-06-22)هدف پژوهش حاضر شناخت چگونگی اسناد حالتهای ذهنی، پیشبینی رفتار عاملهای انسان و غیرانسان (خدا، فرشته و جادوگر) و چگونگی تحوّل آنها در کودکان بود. 150 کودک (79 دختر و 71 پسر) 3 تا 7 ساله از مهدکودکها و مراکز پیشدبستانی شهر ...
-
انسان در جهان یا جهان در انسان«جستاری در خصوص رابطه انسان با جهان از نگاه صدرالمتألهین»
سلیمانی, فاطمه (دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2015-12-22)فیلسوفان اسلامی در خصوص رابطۀ انسان با جهان بر این باورند که انسان، عالم صغیر است و جهان، انسان کبیر.در این نگاه انسان عصاره و چکیدۀ جهان محسوب میشودوجامعیت او به واسطۀ روح الهی و ملکوتی است که در او دمیده شده ...




