• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش های قرآنی
    • دوره 4, 15-16
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش های قرآنی
    • دوره 4, 15-16
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    انسان آرمانى در نگاه قرآن

    (ندگان)پدیدآور
    ترابی, احمد
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    158.0کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    انسان آرمانى و شخصیّت انسان از نگاه قرآن مورد بررسى قرار گرفته است. قرآن مى‌گوید هر انسانى بر اساس ساختار وجودى خود، عمل مى‌کند و کردار آدمى، بر الگوى شخصیّت درونى وى استوار است. نویسنده با این رویکرد، نخست تعریف "شخصیّت" را از نگاه روان شناسان مورد بررسى قرار داده و پس از آن به تعریف "شخصیت" از نگاه قرآن پرداخته و معتقد است بر اساس آیات قرآن، انسان داراى دو نوع شخصیّت است: شخصیت عام انسانى و شخصیت خاص فردى. در ادامه، ممیزات شخصیّت نوع انسان از جمله سرشت نیک و الهى، فضیلت و کرامت، دو قطبى بودن انسان و ضعفها و قوتهاى انسان و عوامل تأثیر گذار بر شخصیّت فردى انسان از جمله، بهره‌گیرى صحیح از امکانات معرفتى، عامل وراثت و زمینه‌هاى پیش از ولادت، محیط تربیتى و فرهنگ اجتماعى و حاکمیتها و اقتدارهاى سیاسى و اجتماعى از نگاه آیات قرآن مورد بررسى قرار گرفته است. و در پایان نیز بر عنصر انتخاب و تصمیم‌گیرى در جهت ایجاد تعادل در عوامل تأثیر گذار بر شخصیّت فردى انسان تأکید مى‌کند.
    کلید واژگان
    انسان آرمانى
    روان‌شناسى شخصیّت
    شخصیت انسان
    شخصیت در قرآن
    عوامل تأثیر گذار بر شخصیّت
    انواع شخصیّت

    شماره نشریه
    1516
    تاریخ نشر
    1999-01-21
    1377-11-01
    ناشر
    دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی پژوهشکده اسلام تمدنی

    شاپا
    2251-9815
    URI
    https://dx.doi.org/10.22081/jqr.1999.22586
    http://jqr.isca.ac.ir/article_22586.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/202632

    Related items

    Showing items related by title, author, creator and subject.

    • بررسی تاثیر شخصیت مشتری بر شخصیت برند (مورد مطالعه: مصرف کنندگان برند اپل) 

      حمیدی زاده, علی؛ اسفیدانی, محمد رحیم؛ سیاسی, پریسا (دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2016-08-22)
      امروزه با توجه به رقابت روزافزون شرکتها و سازمانها، انتظارات فزاینده مشتریان و هزینه های هنگفت تبلیغات و سرمایه گذاری، مفهوم شخصیت برند و عوامل موثر بر شکل گیری آن در کانون توجه پژوهشگران بوده است. پژوهش حاضر بر آن است تا ...

    • رابطه اختلالات شخصیت مادران دانش آموزان دبستانی شهر تبریز در سال ‏تحصیلی 87-88 با اختلال رفتاری ضد اجتماعی کودک‏ 

      پدیدآور نامشخص (دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز, 2008-12-21)
      هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه بین اختلالات شخصیت مادران دانش آموزان دبستان های شهر تبریز در سال تحصیلی 78-88 و اختلال رفتاری ضد اجتماعی فرزندان آنها می باشد. نمونه آماری شامل 109 دانش آموز دارای اختلال رفتاری از دبستان های ...

    • کیفیت شخصیت برند؛ از شخصیت برند پررنگ تا اختلال شخصیت برند 

      صادقیانی, فرشاد؛ خداداد حسینی, سید حمید؛ منصوری مؤید, فرشته؛ اسماعیلی نسب, مریم (دانشگاه الزهراAlzahra University, 2024-02-20)
      از زمان توسعه‌ی مدل شخصیت برند آکر در سال 1997 میلادی که با نگاهی به مدل­های چندعاملی شخصیت انسان در روانشناسی ارائه شد، پژوهش‌های پرشماری برای خلق ارزش بر اساس مدل آکر شکل گرفته است. با این وجود، به سایر مفاهیم مرتبط با ...

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب