انسان آرمانى در نگاه قرآن
(ندگان)پدیدآور
ترابی, احمدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
انسان آرمانى و شخصیّت انسان از نگاه قرآن مورد بررسى قرار گرفته است. قرآن مىگوید هر انسانى بر اساس ساختار وجودى خود، عمل مىکند و کردار آدمى، بر الگوى شخصیّت درونى وى استوار است. نویسنده با این رویکرد، نخست تعریف "شخصیّت" را از نگاه روان شناسان مورد بررسى قرار داده و پس از آن به تعریف "شخصیت" از نگاه قرآن پرداخته و معتقد است بر اساس آیات قرآن، انسان داراى دو نوع شخصیّت است: شخصیت عام انسانى و شخصیت خاص فردى. در ادامه، ممیزات شخصیّت نوع انسان از جمله سرشت نیک و الهى، فضیلت و کرامت، دو قطبى بودن انسان و ضعفها و قوتهاى انسان و عوامل تأثیر گذار بر شخصیّت فردى انسان از جمله، بهرهگیرى صحیح از امکانات معرفتى، عامل وراثت و زمینههاى پیش از ولادت، محیط تربیتى و فرهنگ اجتماعى و حاکمیتها و اقتدارهاى سیاسى و اجتماعى از نگاه آیات قرآن مورد بررسى قرار گرفته است. و در پایان نیز بر عنصر انتخاب و تصمیمگیرى در جهت ایجاد تعادل در عوامل تأثیر گذار بر شخصیّت فردى انسان تأکید مىکند.
کلید واژگان
انسان آرمانىروانشناسى شخصیّت
شخصیت انسان
شخصیت در قرآن
عوامل تأثیر گذار بر شخصیّت
انواع شخصیّت
شماره نشریه
1516تاریخ نشر
1999-01-211377-11-01
ناشر
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی پژوهشکده اسلام تمدنیشاپا
2251-9815Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
بررسی تاثیر شخصیت مشتری بر شخصیت برند (مورد مطالعه: مصرف کنندگان برند اپل)
حمیدی زاده, علی؛ اسفیدانی, محمد رحیم؛ سیاسی, پریسا (دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2016-08-22)امروزه با توجه به رقابت روزافزون شرکتها و سازمانها، انتظارات فزاینده مشتریان و هزینه های هنگفت تبلیغات و سرمایه گذاری، مفهوم شخصیت برند و عوامل موثر بر شکل گیری آن در کانون توجه پژوهشگران بوده است. پژوهش حاضر بر آن است تا ...
-
رابطه اختلالات شخصیت مادران دانش آموزان دبستانی شهر تبریز در سال تحصیلی 87-88 با اختلال رفتاری ضد اجتماعی کودک
پدیدآور نامشخص (دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز, 2008-12-21)هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه بین اختلالات شخصیت مادران دانش آموزان دبستان های شهر تبریز در سال تحصیلی 78-88 و اختلال رفتاری ضد اجتماعی فرزندان آنها می باشد. نمونه آماری شامل 109 دانش آموز دارای اختلال رفتاری از دبستان های ...
-
کیفیت شخصیت برند؛ از شخصیت برند پررنگ تا اختلال شخصیت برند
صادقیانی, فرشاد؛ خداداد حسینی, سید حمید؛ منصوری مؤید, فرشته؛ اسماعیلی نسب, مریم (دانشگاه الزهراAlzahra University, 2024-02-20)از زمان توسعهی مدل شخصیت برند آکر در سال 1997 میلادی که با نگاهی به مدلهای چندعاملی شخصیت انسان در روانشناسی ارائه شد، پژوهشهای پرشماری برای خلق ارزش بر اساس مدل آکر شکل گرفته است. با این وجود، به سایر مفاهیم مرتبط با ...




