مرور دوره 6, 21-22 بر اساس تاریخ انتشار
در حال نمایش موارد 1 - 8 از 8
- 
ناخودآگاه روحى و خلأ وجودى از دیدگاه قرآن و روان شناسى جدید (دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی پژوهشکده اسلام تمدنی, 2000-07-22)تأثیر روانشناسى جدید بر تفسیر آیات قرآن و تفسیر فطرت خداپرستى مورد بحث قرار گرفته است. تفسیر قرآن با نگاه و بهرهگیرى از دادههاى روانشناسى بسیار نقشآفرین است. این نوشتار ناخودآگاه روحى در نظریه ویکتور فرانکل را به بحث ...
 
- 
راز و رمز ژرفاى قرآن (دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی پژوهشکده اسلام تمدنی, 2000-07-22)بررسى دیدگاههاى گوناگون درباره بطون و ژرفاى قرآن است. نویسنده با تقسیم دیدگاههاى موجود راجع به بطون قرآن به دو بخش مدلول گرا - یعنى دیدگاههایى که ژرفایى را ناشى از خصوصیت معانى کلمات و آیات مىداند، و دلالتگرا - که ...
 
- 
تأویل در منظر دیدگاه ها و اندیشه ها (دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی پژوهشکده اسلام تمدنی, 2000-07-22)دیدگاههاى گوناگون درباره تأویل در قرآن و ارتباط آن با ظاهر و باطن و محکم و متشابه مورد بررسى قرار گرفته است. تأویلپذیرى کتب آسمانى از مباحث پیشینهدار در حوزه دینى است و باور به آن همگانى مىباشد، مفسّران همیشه با اعتقاد ...
 
- 
هرمنوتیک هرش و دانش تفسیر (دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی پژوهشکده اسلام تمدنی, 2000-07-22)هرمنوتیک هرش همانندىها و تفاوتهایى با دانش تفسیر دارد. برخى هرمنوتیک را به تأویل و عدهاى به تفسیر ترجمه مىکنند. اختلاف قرآنپژوهان در تعریف تفسیر و تأویل و تفاوت معنایى هرمنوتیک در دورههاى گوناگون تحول آن دو خاستگاه ...
 
- 
فهم متن در افق تاریخى آن (دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی پژوهشکده اسلام تمدنی, 2000-07-22)دلایل لزوم فهم متن با توجه به افق تاریخى عصر نزول و دیدگاه ابوزید در این زمینه مورد بررسى و نقد قرار گرفته است. نظرگاههاى گوناگونى در بهرهگیرى از هرمنوتیک وجود دارد. برخى استفاده از هرمنوتیک را نمىپذیرند. شمارى مانند ...
 
- 
تمکّن یوسف (ع) جلوهاى از چیرگى خداوند (دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی پژوهشکده اسلام تمدنی, 2000-07-22)نشان دادن چیرگى خداوند در بخشهاى گوناگون داستان حضرت یوسف(ع) در قرآن است. نویسنده، پس از گزارش داستان حضرت یوسف(ع) تا آیه 21 سوره یوسف، عبارت "و لکنّ اکثر الناس لایعلمون" را به عنوان نقطه ختامى بر نکاتى که قرآن تا این بخش ...
 
- 
بازنگرى در حقیقت تأویل (دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی پژوهشکده اسلام تمدنی, 2000-07-22)گزارشى از معنى و مفهوم حقیقى "تأویل" در قرآن است. تعریفهایى که براى تأویل شده قابل خدشه است. این، نیاز به تأویلشناسى را ضرورى مىنمایاند. مراجعه به لغت عرب، عرف قرآن و سنت نشان مىدهد که تأویل به معناى فهم حقیقت مراد الهى ...
 
- 
تناسب و ارتباط میان سوره هاى قرآن (دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی پژوهشکده اسلام تمدنی, 2000-07-22)نویسنده، نخست دو نظریه موافق و مخالف در زمینه تناسب و ارتباط میان سورههاى قرآن را مطرح کرده و سپس برخلاف دیگران که به صورتى کلى تناسب سورهها را بررسى کردهاند، به صورت میدانى به پیوندهایى که میان دو سوره موجود است، پرداخته ...
 



