بازنمایی تعالی سازمانی براساس اخلاق کسبوکار
(ندگان)پدیدآور
رفیعی, مجتبیحبیبی, معصومهعلیاحمدی, علیرضاموسوی, محمدکرمانی, محمدنوع مدرک
Textعلمی-
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر نتیجة تحقیق کیفی از نوع مطالعهای موردی است که در راستای شناسایی معضلات و ایرادات ساختاری موجود در شرکت نفت صورت پذیرفته است. بر این اساس نتایج استخراجشده در مرحلة کیفی، حاکی از ضعف در نظام ارزیابی عملکرد سازمان، ضعف در عدالت توزیعی، عدالت رویهای، تمرکز نامتناسب سازمان در شهر تهران، ساختار وظیفهمدار (در مقابل فرآیندمدار)، ساختار منابع محور (در مقابل دانشبنیان)، ساختار ناپویا، نرخ اعتماد پایین ذینفعان به سازمان و نهایتاً لزوم حرکت به سمت الگوهای تعالی سازمانی با رویکردی اخلاقمدار بوده است. نتایج حاصل از مرحلة کیفی، با رویکردی کمّی و از طریق 156 نفر از مدیران مجموعه و براساس روشهای آمار توصیفی مورد اعتبارسنجی قرار گرفته است. توجه به مؤلّفههای استخراجشده از نتایج تحلیل کمّی، کیفی و شباهت شناسایی شدة آن با چارچوب مدل تعالی سازمانی، محققین را بر آن داشته تا به ارائة چارچوبی نوین در حوزة ارزیابی عملکرد، در تناسب با ساختار سخت و نرم وزارت نفت پرداخته، و بر این اساس مدل تعالی اخلاقمدار، بهعنوان مدل پیشنهادی در ارزیابی عملکرد وزارت نفت و شرکتهای تابعه، معرفی شده است.
کلید واژگان
مدیریت کیفیت جامعارزیابی عملکرد
تعالی سازمانی
اخلاق
اخلاق کسبوکار
شماره نشریه
14تاریخ نشر
2013-08-231392-06-01
ناشر
انجمن مدیریت راهبردی ایرانIran Strategic Management Society
سازمان پدید آورنده
استادیار، دانشگاه پیام نور مرکز اراک.استادیار و عضو هیأت علمی موسسه مطالعات بین المللی انرژی وابسته به وزارت نفت.
دانشیار، دانشگاه علم و صنعت.
استادیار، دانشگاه پیام نور مرکز مشهد.
دانشجوی دکترای مرکز تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور
شاپا
2228-68532676-6744




