مرور دوره 6, شماره 10 بر اساس تاریخ انتشار

  • بررسی سنجشی مضمون و سبک در حکایات‌ و حکمت‏های گلستان و بهارستان بر اساس کارکرد تجربیِ فرانقش اندیشگان 

    ایشانی, طاهره؛ برزگری, زینب (دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2019-12-22)
    در دستور زبان نظام‌مند نقش‌گرا برای تحلیل گفتمان سه فرانقش متنی، بینافردی و اندیشگانی در نظر گرفته می‌شود. فرانقش اندیشگانی به دو کارکرد تجربی و منطقی تقسیم می‌شود. در کارکرد تجربی، زبان تجربیات دنیای بیرون خود را بیان ...

  • رده‌شناسی ترتیب واژه‌ها در گویش بابلی 

    دبیرمقدم, محمد؛ عبداللهی, مهرو (دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2019-12-22)
    در رده‌شناسی ترتیب واژه‌ها، زبان‌های گوناگون از لحاظ ترتیب و توالی سازه‌ها بررسی می‌شوند و سپس مقایسه و طبقه‌بندی زبان‌ها بر اساس ترتیب واژه‌های به­دست­آمده صورت می‌گیرد. مقالۀ حاضر در چارچوب مقالۀ (1992) درایر، ترتیب ...

  • یکسویگی استعاره‏های مفهومی؛ تحلیلی انتقادی بر مبنای زبان فارسی 

    گندمکار, راحله (دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2019-12-22)
    نظریة استعارة مفهومی که نخستین بار در سال 1980 میلادی از سوی لیکاف و جانسون مطرح شد، یکی از مبانی نظری اولیه در معنی‏شناسی شناختی به حساب می‏آید. بر اساس این نظریه، استعاره صرفاً ابزاری بلاغی محسوب نمی‏شود، بلکه اندیشیدن ...

  • بررسی پیوستگی در گفتمان روایتی کودکانِ تک‌زبانۀ فارسی‌زبانِ مبتلا به اختلالِ طیفِ اُتیسم با عملکرد بالا 

    کمری, الهه (دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2019-12-22)
    هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی توانایی کودکان تک‌زبانۀ فارسی‌زبان مبتلا به اختلالِ طیفِ اُتیسم در روایت داستان پیوسته است. به این منظور، 18 کودک پسر تک‌زبانۀ فارسی‌زبان مبتلا به اختلال طیفِ اُتیسم با عملکرد بالا (با میانگین ...

  • ارتباط اتخاذ دیدگاه با دوزبانگی و جنسیت 

    رشتچی, مژگان؛ طریقت, سمانه؛ خوئی, رویا (دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2019-12-22)
    هدف از پژوهش حاضر، بررسی ارتباط اتخاذ دیدگاه با دوزبانگی و نیز مطالعة تفاوت­های جنسیتی در اتخاذ دیدگاه است. تعداد 100 نفر دوزبانه و 100 نفر یک‏زبانة متناظر (از نظر سن، جنسیت و سطح اجتماعی) به صورت داوطلبانه در این پژوهش ...

  • رده شناسی نظام حالت اسم در زبان عربی 

    مفیدی, روح الله (دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2019-12-22)
    بحث «اِعراب اسم» در نظریه­های زبان­شناسی تحت عنوان «حالت اسم» مطرح شده و انواع الگوهای حالت‌نمایی و نشانه­های آن در زبان­های مختلف جهان معرفی شده‌است. مقالۀ حاضر با هدف بررسی این الگوهای منظم (و نظام دستوریِ حاکم بر آن­ها) ...

  • تحلیلی بر عامل روانشناختی ترس از فناوری و دانش رایانه‌ای در مدرسان آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان 

    سعیدی, زری؛ تهوری, زهرا (دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2019-12-22)
    با جهانی‏شدن ابزارهای فناوری و پیشرفت سریع فناوری اطلاعات، به­کارگیری رایانه و سایر ابزارهای فناوری در تدریس، امری ضروری گردیده است و به تبع آن معلمان و مدرسان در حیطه آموزش زبان نیز باید از این ابزارها به منظور افزایش ...

  • تبیین جایگاه قید در زبان فارسی بر‌اساس دو رهیافت «افزوده‌‌بنیاد» سنتی و «شاخص‌بنیاد» چینکوئه 

    خزایی, ام البنین؛ تفکری رضایی, شجاع (دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2019-12-22)
    در پژوهش حاضر جایگاه قید در زبان فارسی از منظر دو رهیافت «شاخص­بنیاد» چینکوئه (1999) و «افزوده­­بنیاد» سنتی توصیف و تبیین شده است. در این زمینه با پذیرش تقسیم‏بندی قید به دو نوع قید جمله و قید فعل، ملاحظه شد که قید در این ...

  • انواع تناوب‌های دوسویه در فارسی 

    قیاسوند, مریم؛ طبیب زاده, امید (دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2019-12-22)
    هر تناوب به‏عنوان جفت جملاتی با ساختارهای کمابیش متفاوت تعریف می‏شود که معنی یکسانی دارند. محدودیت‌هایی که تناوب‌ها بر افعال اعمال می‌کنند به ویژگی‌های معنایی افعال حساس‏اند. ازاین‌رو، تناوب‌ها را می‌توان به‏عنوان معیاری ...