• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • علم زبان
    • دوره 6, شماره 10
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • علم زبان
    • دوره 6, شماره 10
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تحلیلی بر عامل روانشناختی ترس از فناوری و دانش رایانه‌ای در مدرسان آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان

    (ندگان)پدیدآور
    سعیدی, زریتهوری, زهرا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    760.3کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    با جهانی‏شدن ابزارهای فناوری و پیشرفت سریع فناوری اطلاعات، به­کارگیری رایانه و سایر ابزارهای فناوری در تدریس، امری ضروری گردیده است و به تبع آن معلمان و مدرسان در حیطه آموزش زبان نیز باید از این ابزارها به منظور افزایش تأثیر تدریس استفاده نمایند. نتایج پژوهش­ها نشان می­دهد اگرچه اکثر معلمان و مدرسان تمایل دارند تا از این ابزارها در تدریس مهارت­های زبانی استفاده کنند، اما به علت وجود ترس از به­کارگیری ابزارهای فناوری در کلاس درس از این امر امتناع می­ورزند. هدف پژوهش حاضر بررسی و تحلیل رابطه احتمالی میان ترس از فناوری و دانش رایانه­ای مدرسان آموزش زبان فارسی به غیرفارسی­زبانان بوده است. در راستای هدف این پژوهش، 40 مدرس زبان فارسی از دو مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی­زبانان به صورت نمونه­گیری در دسترس انتخاب شدند. آنها به سه پرسشنامه اطلاعات شخصی، سنجش میزان دانش رایانه­ای سون و راب و کریسمیاضی (2011) و اضطراب رایانه‌ای روزن و ویل (1988) پاسخ دادند. یافته‌های این پژوهش نشان داد که رابطه معنادار (در سطح 05/0) و منفی بین دو متغیر دانش رایانه‌ای و ترس از فناوری برقرار است. در واقع، مدرسانی که میزان دانش رایانه‌ای بالایی دارند، ترس از فناوری کمتری دارند. نتایج تحقیق حاضر راهکارهایی را جهت تربیت مدرس زبان فارسی به برنامه­ریزان آموزشی ارائه نموده و در مورد فرایند کارآمدتر تدریس زبان فارسی با توجه به نیاز‌های جدید در به­کارگیری فناوری در آموزش، پیشنهادهایی ازجمله گنجاندن دوره­های آموزشی به­کارگیری ابزارهای فناوری در دوره­های ضمن خدمت معلمان مطرح نموده است.
    کلید واژگان
    آموزش زبان فارسی
    ابزارهای فناوری
    ترس از فناوری
    دانش رایانه‌ای

    شماره نشریه
    10
    تاریخ نشر
    2019-12-22
    1398-10-01
    ناشر
    دانشگاه علامه طباطبایی
    Allameh Tabataba’i University
    سازمان پدید آورنده
    عضو هیأت علمی گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
    دانشجوی دکتری آموزش زبان فارسی به غیر‌فارسی‌زبانان، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران، مدرس گروه آموزش زبان فارسی دانشگاه مجازی جامعة‌المصطفی

    شاپا
    2423-7728
    2538-2551
    URI
    https://dx.doi.org/10.22054/ls.2019.21914.1079
    http://ls.atu.ac.ir/article_10045.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/175069

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب