• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • علم زبان
    • دوره 6, شماره 10
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • علم زبان
    • دوره 6, شماره 10
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    استفاده از منابع دانش و راهبردهای استنباط معنی واژه‏های فارسی با ریشة عربی: مقایسة خوانندگان عرب‌زبان موفق و کمترموفق

    (ندگان)پدیدآور
    علی مراد, زهرامولودی, امیرسعیدصلاحی, رقیه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    500.2کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف از این پژوهش، بررسی و مقایسۀ نوع و تعداد راهبردهای استنباط معنی و منابع دانشی است که خوانندگان موفق و کمترموفق فارسی‌آموز در هنگام خواندن متون فارسی و مواجهه با واژه­های فارسی دارای ریشۀ عربی که دچار تغییر معنایی شده‌اند، استفاده می‌کنند. برای این منظور، در ابتدا 64 واژۀ فارسی با ریشۀ عربی خارج از بافت و سپس، در قالب یک داستان کوتاه به 10 نفر فارسی‌آموز عرب‌زبان اهل کشور لبنان داده ‌شد. در مرحلة بعد، پروتکل بلند فکرکردن به آن‏ها آموزش داده‌ شد و منابع و راهبردهای مورد استفادۀ آن‏ها براساس منابع دانش معرفی‏شده توسط هاستراپ (2008) و راهبردهای ارائه‏شده توسط هو و نساجی (2014) ضبط، ثبت و بررسی شد. برای تعیین سطح این افراد و مشخص‏کردن خوانندگان موفق و کمترموفق، آزمون درک مطلب نیز از آن‏ها گرفته ‌شد. نتایج این پژوهش نشان داد افرادی که در آزمون درک مطلب موفق‌تر عمل کردند، نسبت به افرادی که موفقیت کمتری داشتند از منابع دانش و راهبردهای کمتری برای استنباط معنی واژه­های فارسی با ریشۀ عربی استفاده کردند.
    کلید واژگان
    درک مطلب
    راهبردهای استنباط معنی واژه‌ها
    فارسی‌آموزان عرب‌زبان
    منابع دانش
    واژه‌های فارسی دارای ریشۀ عربی

    شماره نشریه
    10
    تاریخ نشر
    2019-12-22
    1398-10-01
    ناشر
    دانشگاه علامه طباطبایی
    Allameh Tabataba’i University
    سازمان پدید آورنده
    استادیار بخش زبان‏های خارجی و زبان‌شناسی دانشگاه شیراز، فارس، ایران
    استادیار بخش زبان‏های خارجی و زبان‌شناسی دانشگاه شیراز، فارس، ایران
    کارشناسی ارشد آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان دانشگاه شیراز، فارس، ایران

    شاپا
    2423-7728
    2538-2551
    URI
    https://dx.doi.org/10.22054/ls.2019.31406.1114
    http://ls.atu.ac.ir/article_9768.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/175065

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب