دوره 72, شماره 240

 

ارسال های اخیر

  • کاربرد تشبیه و استعارۀ تلمیحی در بیان تجربۀ عرفانی و مقدمات آن (بر اساس منطق الطیر) 

    گل بابائی اصل, تمنا؛ غلامرضایی, محمد؛ خاتمی, احمد؛ صدرایی, رقیه (دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2020-02-20)
    شعر تجلی‌گاه تصویرهای شاعرانه و هنری است. این تصویرها با استفاده از علم بیان و شگردها و ابزارهای گوناگون آن شکل می‌گیرد. شاعر عارف با این تصویرها، تجارب عرفانی و مقدمات آن را بازآفرینی می‌کند. از مهم‌ترین ابزارهای این ...

  • بازی‌های هنری با نام‌واژه‌ها؛ تأملی در یکی از ویژگی‌های سبکی نظامی 

    کریمی قره بابا, سعید (دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2020-02-20)
    بازی‌های هنری با واژه‌ها یکی از نقاط ثقل جمال‌شناسی شعر نظامی است. بخش چشمگیری از این بازی‌های هنری در خمسه با نام‌ شخصیت‌های داستانی صورت گرفته است. نظامی با چهل‌ویک نام‌واژه‌ در مجموع حدود چهار صد بار، بازی ‌هنری ترتیب ...

  • سبک‌شناسی انتقادی شعر شاملو (بررسی لایه‌های بلاغی و کاربرد‌شناختی) 

    میرزامحمدنیا, فریبا؛ گذشتی, محمد علی؛ یوسف فام, عالیه (دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2020-02-20)
    سبک‌شناسی انتقادی رویکرد جدیدی است که ریشه در زیبایی‌شناسی انتقادی دارد و به تأثیر از دیدگاه‌های مکتب فرانکفورت پدید آمده است. بررسی متغیرهای سبکی یک متن از منظر انتقادی به کشف ایدئولوژی متن و چگونگی رابطة متن با مرکز سلطه ...

  • تأثیر و بازتاب نظام طبقاتی و استبدادی در متون تعلیمی منثور فارسی (با تکیه بر اندرزنامه‌های سیاسی قرن پنجم تا هفتم) 

    مهربانی ممدوح, فاطمه؛ صدقی, حسین (دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2020-02-20)
    ادبیات و اجتماع تأثیر متقابلی بر یکدیگر دارند و ادبیات را می‌توان بازتاب واقعیت‌های اجتماعی دانست. یکی از جلوه‌های تأثیرگذاری،‌ تأثیری است که نظام طبقاتی و حکومت استبدادی بر اجتماع و ...

  • تحلیل ساختارشکنی و تقابلهای دوگانه در رمان «این خیابان سرعتگیر ندارد» 

    رحیمی, فریبا؛ علیزاده خیاط, ناصر؛ مشفقی, آرش (دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2020-02-20)
    تقابل‌های دوگانه و ساختارشکنانه در رمان‌های زن‌نوشته، با دست‌یابی به زبان و ویژگی‌های اصلی، با کاربرد فرهنگ و ایدئولوژی خاص زنانه در آثار ادبی سروکار دارد. این نوع نقد در آثار داستانی به دو شیوه انجام می‌شود: نخست، جلوه‌های ...

  • نگرشی به مقولة « لفظ و معنا » در سبک هندی (با تأکید بر اشعار صائب) 

    خاکپور, محمد (دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2020-02-20)
    اعتقاد به اصالت «لفظ» یا «معنا» یکی از موضوعات بحث‌انگیز در سنّت ادبی و بلاغی ما بوده است؛ این‌که در شکل‌گیری آثار هنری، باید اعتبار و برجستگی را از آنِ شکل و صورت دانست یا محتوا، در طول اعصار و قرون، بحث درازدامنی را در ...

  • تحلیل روابط بیش متنی رمان کاخ اژدها با میراث متنی کهن 

    پوریزدانپناه‌کرمانی, آرزو؛ شیخ‌حسینی, زینب (دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2020-02-20)
    «کاخ اژدها»، نخستین جلد از سه‌گانة «پارسایان و من» اثر «آرمان آرین»، اوّلین رمان اسطوره‌ای و یکی از موفّق‌ترین نمونه‌های رمان فارسی نوجوان است. ارتباط این رمان با متون کهن فارسی و میراث فرهنگی ایران درخور تأمّل است. این ...

  • تحلیل خودگویی‌ها در شاهنامة فردوسی 

    رادمنش, شهرزاد؛ قوام, ابولقاسم؛ اشرف زاده, رضا (دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2020-02-20)
    عمدۀ مختصات زبان در شاهنامۀ فردوسی، بر گفت‌وگو محوری استوار است، در جوار این گفتارها، ‌با خودگویی شخصیّت‌ها نیز مواجه می‌شویم. نقش خودگویی، برای گفت‌وگوهای تنهایی به ‌کار می‌رود و شیوه‎ای از روایت است که تجربیّات ...

  • تُرکِ سن سن گوی من (بررسی بازتاب زبان و فرهنگ ترکی در دیوان خاقانی) 

    اصغری بایقوت, یوسف (دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2020-02-20)
    شکی در این نیست که بخشی از بن‌مایه‌های صور خیال شاعران و نویسندگان، تحت تأثیر محیط و قلمرو جغرافیایی آن‌ها شکل می‌گیرد و به نوعی در آثار ادبی آن‌ها انعکاس و بازتاب می‌یابد. این تأثیرپذیری در نویسندگان و شاعران با توجه به ...

  • کیخسرو اژدهاکش 

    آیدنلو, سجاد (دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2020-02-20)
    بزرگ‌ترین کردار داستان­های حماسی- اساطیری، اژدهاکشی است. در روایت­های ملّی- پهلوانیِ ایران غیر از یلان سیستان شماری از شاهان نیز با اژدها، موجودات اژدهافش یا اژدهایانِ پیکرگردانیده می­ستیزند و آنها را می­کشند یا در بند ...