طبقه بندی علوم؛ چیستی، چرایی و چگونگی
(ندگان)پدیدآور
مصطفوی فرد, حامدنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
تنظیم مدلی برای ارزیابی و بهینهسازی وضعیت فعلی علوم، راهی است که دیر یا زود، برای رفع نیازمندیها و معضلات جوامع بشری و دستیابی به اصلاحات، باید پیموده شود؛ زیرا نه برای جمهوری اسلامی ایران امکانپذیر است که بر مبنای مدل سرپرستی غرب برنامهریزی کند (به دلیل ناهماهنگی آن با نظام ارزشی اسلام) و نه روشهای موجود میتواند پذیرای نظام ارزشی اسلام باشد. به عقیده بسیاری از پژوهشگران، نابسامانی حاکم بر برنامههای جدید آموزشی در بیشتر کشورهای اسلامی، تا حد زیادی به سبب فقدان بینش مبتنی بر سلسله مراتب علوم است، که امروزه در نظام سنتی آموزش اسلامی دیده میشود. بنابراین ضرورت پیریزی طرحی مبتنی بر اندیشه دینی امری مسلم و آشکار است. اما از طرف دیگر تکیه بر طرحهای قدیمی نیز مشکلگشا نیست، زیرا هریک کاستیهایی دارند و این طبقهبندیها پیش از هر چیز، تابع رویه و روش فکرى عالمان و انعکاسى از نوع نگرش و جهانشناسى آنانند؛ و گاه تابع موقعیت تاریخى علوم، حوادث اجتماعى و فرهنگى؛ و گاهی نیز تابع گسترش کیفى تمدنها و تأثیر متقابل علم و تمدن هستند و هر طبقهبندی، اساسی نظری و بنیانی منطقی- فلسفی دارد؛ بنابراین مبنای نظری یک مکتب معین فلسفی پدید آمده است. اما از آنجا که طبقهبندی علوم نیاز به مقدماتی دارد، در این مختصر به تبیین چیستی، پیشینه، ضرورت، هدف، انواع، اصول و در نهایت الگوهای مختلف طبقهبندی میپردازیم، تا زمینهای باشد برای ارائه طرحهای جدید در حوزه طبقهبندی علوم.
کلید واژگان
طبقه بندیعلم
الگوهای طبقه بندی
ضرورت طبقه بندی
انواع طبقه بندی
شماره نشریه
56تاریخ نشر
2014-03-211393-01-01




