دوره 9, شماره 1

 

ارسال های اخیر

  • ویژگی‌های مدرن آموزه‌های مکتب بین‌المللی باهاوس بر اساس نظریه عملکردی هانس ون مانن 

    کیانی, زهرا؛ معصوم‌زاده جوزدانی, فرناز (انجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانIranian Scientific Association of Visual Arts, 2024-06-21)
    هانس ون مانن با رویکرد سیستمی به بررسی هنر در جامعه مدرن پرداخته است و هدف اصلی او در نظریهاش توسعه مدلهایی است که میتواند جهانهای هنری را سازماندهی کند. تحولات اجتماعی را حاصل اثرگذاری هنر بر ارتقاء سطح کیفی اقتصادی، ...

  • مکتب تهران خاستگاه‌ها و دستاوردهای آن در سده اخیر 

    صالحی پور, شهزاد (انجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانIranian Scientific Association of Visual Arts, 2024-06-21)
    فضای هنرهای تجسمی ایران به‌دو رویکرد اصلی تقسیم‌پذیر است. گروهی بر این باورند‌که هم‌سو با جریان‌های مهم هنری جهان، در روندی تاریخی به دستاوردهای‌کنونی‌ رسیده، به تجربه‌اندوزی و فعالیت مشغولند و‌گروهی دیگر درطیف‌های گوناگون ...

  • تحلیل نگاره‌های سه حکایت عاشورا (وقایع تحریفی)در نسخه چاپ سنگی اسرارالشهاده (1268ق) موجود در کتابخانه ملی 

    عسگری, فاطمه؛ شایسته فر, مهناز؛ احمدپناه, سید ابوتراب (انجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانIranian Scientific Association of Visual Arts, 2024-06-21)
    در پی زنده نگه داشتن نهضت عاشورا، نقلها و گزارشهای این واقعه به صورت مقتلالحسین، روایتهای متعددی از این حادثه را بازگو کرده است. در این میان، روایتهای تحریفی از واقعه عاشورا در برخی کتب به وفور مکتوب و تصویرآفرینی شده است. ...

  • کاربرد نقد تکوینی در نقاشی؛ مورد مطالعاتی یک پردۀ نقاشی از هنری ماتیس 

    محمودزاده, حمیده؛ حسنی, محمدرضا (انجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانIranian Scientific Association of Visual Arts, 2024-06-21)
    نقد تکوینی برای نخستین بار در نیمة دوم قرن بیستم و در دهة ۷۰، با ابداع واژة پیشامتن توسط ژان بلمن نوئل، در فرانسه پدیدار شد. در این روش نقد، بجای پرداختن به اثر یا متن نهایی، فرآیند شکل گیری آن، مورد بررسی قرار میگیرد. از ...

  • بازخوانی نگاره «روز داوری» از فالنامه تهماسبی با نظر به جایگاه نقل و تخیل در آرای ابن سینا 

    رضاپور مقدم, رویا؛ شکرپور, شهریار (انجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانIranian Scientific Association of Visual Arts, 2024-06-21)
    نقل و تخیل در نظام فکری ابن سینا از جایگاهی ویژه برخوردار هستند. او بر مبنای نقل تعبدی، معاد جسمانی را پذیرفت و تقریر عقوبت بدنی برای انسان‌ها در روز حشر را از جمله‌ی رموز و اشارات دانست. در باب تخیل نیز، ضمن متمایزنمودن ...