ویژگیهای مدرن آموزههای مکتب بینالمللی باهاوس بر اساس نظریه عملکردی هانس ون مانن
(ندگان)پدیدآور
کیانی, زهرامعصومزاده جوزدانی, فرناز
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هانس ون مانن با رویکرد سیستمی به بررسی هنر در جامعه مدرن پرداخته است و هدف اصلی او در نظریهاش توسعه مدلهایی است که میتواند جهانهای هنری را سازماندهی کند. تحولات اجتماعی را حاصل اثرگذاری هنر بر ارتقاء سطح کیفی اقتصادی، اجتماعی و آموزشی میداند. باهاوس نیز اولین مؤسسه بینالمللی شناخته شدهای بود که نگرش منسجمی را نسبت به طراحی مدرن و ارتباط آن با فرهنگ تصویری تدوین کرد. ساختارشکنیهای مدرنیستی باهاوس بیش از یک رویه تجربهگرایانه بود که توسط برنامه رسمی مدرسه برای جهانیسازی عقلانیت حاصل از تفکر مدرن گسترش پیدا کرد. هدف از انجام این پژوهش شناخت و بررسی آموزههای باهاوس به عنوان نقطه عطفی در مدرنیته بر اساس نظریه عملکرد اجتماعی ارزشهای زیباییشناسی هانس ون مانن میباشد. سؤال اصلی تحقیق این است که آموزههای مدرن مکتب بینالمللی باهاوس بر اساس نظریه عملکرد اجتماعی هانس ون مانن چه ویژگیهایی دارد؟ روش پژوهش از نظر نوع کیفی، روش تجزیه و تحلیل توصیفی-تحلیلی با رویکرد تاریخی، گردآوری دادهها به صورت کتابخانهای و با مشاهدهی آثار این مکتب است. تحلیل دادهها با استفاده از نظریه عملکرد اجتماعی هانس ون مانن صورت گرفته است. از یافتههای پژوهش، این نتایج حاصل شد که مکتب بینالمللی باهاوس در پیوند با نظامهای اجتماعی جهانشمول شکل گرفته و مؤلفههای باهاوس با نظریه عملکردی هانس ون مانن همسو است؛ اما آموزهها و اهداف همواره در معرض خطر میباشد؛ به این دلیل که جوامع و افراد فرصت بهرهبرداری از ارزشهای ذاتی هنر را ندارند؛ در صورتی که تنها ارتباط زیباییشناختی و هنری میتواند عملکرد اجتماعی را فراهم کند.
کلید واژگان
باهاوسساختار آموزشی
مدرنیسم
نظریه عملکردی هنر
هانس ون مانن
ارتباط تصویری
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2024-06-211403-04-01
ناشر
انجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانIranian Scientific Association of Visual Arts
سازمان پدید آورنده
گروه ارتباط تصویری، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر اصفهان، ایرانگروه ارتباط تصویری، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر اصفهان
شاپا
2538-56662676-6701



