تحلیل نگارههای سه حکایت عاشورا (وقایع تحریفی)در نسخه چاپ سنگی اسرارالشهاده (1268ق) موجود در کتابخانه ملی
(ندگان)پدیدآور
عسگری, فاطمهشایسته فر, مهنازاحمدپناه, سید ابوتراب
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در پی زنده نگه داشتن نهضت عاشورا، نقلها و گزارشهای این واقعه به صورت مقتلالحسین، روایتهای متعددی از این حادثه را بازگو کرده است. در این میان، روایتهای تحریفی از واقعه عاشورا در برخی کتب به وفور مکتوب و تصویرآفرینی شده است. مقاله حاضر نیز به مطالعه یکی از این کتابها به نام اسرارلشهاده(دیوان سرباز)(1268ق) با طرح مسئله تحلیل تصاویر و مضامین سه حکایت از وقایع تحریفی روز عاشورا میپردازد. تحقیق با هدف بازشناسی نسخه مصور اسرارالشهاده موجود در کتابخانه ملی، واکاوی تصاویر و مفاهیم مذهبی در فرهنگ و باورهای عامیانه مردم عصر قاجار شکل گرفته است.سوال: تصویرآفرینی سه حکایت مورد نظر از کتاب اسرارالشهاده برگرفته از چه عواملی است و دارای چه ویژگیهای تجسمی و مضمونی است؟ نتایج حاصله از این تحقیق که به شیوه توصیفی تحلیلی انجام شده است، نسخ بیشتری از کتاب اسرارالشهاده را در کتابخانه ملی شناسایی کرده است. سه حکایت تصویری این کتاب با عنوانهای زعفر جنی، پادشاه هندوستان در کربلا و شیر در کربلا از جمله روایتهای عامیانهای هستند که در کتب مذهبی نفوذ پیدا کردند اما در مقاتل معتبر رایج، درج نشدهاند. عناصر تجسمی آنها در سه بخش کلی قرار میگیرد. الف: عناصر ملهم از متن اسرارالشهاده و یا روایتهای تحریفی، ب: عناصر بصری برگرفته از سنتهای تصویری قاجار و ج: عناصر بصری ساخته ذهن هنرمند. هنرمند در پرداخت و بیان جزئیات این تصاویر، از متن کتاب و حتی روایات ارجاع شده فراتر رفته و از بنمایه خیال خود بهره برده است تا بدین گونه، تأثیر معنوی حکایت را بر مخاطب بیشتر کند.
کلید واژگان
هنر دوره قاجارنسخ چاپ سنگی
نسخه اسرارالشهاده
وقایع کربلا
تصویرسازی مذهبی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2024-06-211403-04-01
ناشر
انجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانIranian Scientific Association of Visual Arts
سازمان پدید آورنده
فارغ التحصیل دکتری هنر اسلامی دانشگاه تربیت مدرسدانشیار دانشگاه تربیت مدرس
گروه آموزشی ارتباط تصویری، دانشکده هنر، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
شاپا
2538-56662676-6701



