• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • زبانشناسی و گویش های خراسان
    • دوره 14, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • زبانشناسی و گویش های خراسان
    • دوره 14, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تحلیل محتوا و مقایسه مجموعه کتاب های آموزش نوین زبان فارسی و مجموعه کتاب های آموزش فارسی به فارسی با استفاده از بازبینه اعتبارسنجی

    (ندگان)پدیدآور
    خدایی مقدم, معصومهکامیابی گل, عطیهشریفی, شهلا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.720 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    ارزیابی محتوایی کتاب‌های درسی با استفاده از بازبینه،از روش‌های مرسوم ارزیابی است که سهم به‌سزایی در حفظ کیفیت آن‌ها ایفا می‌کند. در این پژوهش با استفاده از بازبینه اعتبارسنجی‌شده که شامل چهار مقوله ویژگی‌های فیزیکی، طراحی و سازمان‌دهی کتاب؛ مهارت‌ها و زیرمهارت‌های زبانی؛ موضوع و محتوا و ملاحظات کلی و کاربردی است مجموعه کتب آموزش نوین زبان فارسی (آنزف) و مجموعه کتب آموزش فارسی به فارسی (آفبف) به روش کیفی و کمی تحلیل و مقایسه شدند. نتایج نشان داد بر اساس نظر مدرسین مجموعه آفبف و آنزف به لحاظ ویژگی‌های فیزیکی، طراحی و سازمان‌دهی در حد خوب و خیلی خوب ارزیابی شدند اما از نظر نویسندگان با توجه به کاستی-هایی مانند عدم وجود کتاب کار و راهنمای معلم و غیره دو مجموعه در حد نسبتاً خوب ارزیابی شدند. در زمینه مهارت‌ها و زیرمهارت‌ها، هر دو مجموعه ایرادات اساسی داشتند اما به طور کلی مجموعه آنزف در حد نسبتاً خوب و مجموعه آفبف در حد ضعیف ارزیابی شد که با نتایج آماری نیز مطابقت داشت. به لحاظ ویژگی موضوع و محتوا مجموعه آنزف در حد نسبتاً خوب و آفبف در حد ضعیف ارزیابی شد که هم‌راستا با نتایج آماری است. به لحاظ ملاحظات کلی مجموعه آنزف در حد نسبتاً خوب و همراستا با نتایج آماری و مجموعه آفبف بر خلاف نتایج آماری نسبتاً خوب، در حد نسبتاً ضعیف ارزیابی شد. به‌طور کلی مجموعه آنزف در حد نسبتاً خوب و مجموعه آفبف در حد ضعیف ارزیابی شد.
    کلید واژگان
    بازبینه
    تحلیل محتوایی
    مجموعه آموزش نوین زبان فارسی
    مجموعه آموزش فارسی به فارسی
    کاربرد شناسی

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2023-02-20
    1401-12-01
    سازمان پدید آورنده
    گروه زبانشناسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد
    گروه زبان و ادبیات فارسی و گروه زبان شناسی- دانشکده ادبیات و علوم انسانی -دانشگاه فردوسی مشهد
    گروه زبان شناسی- دانشگاه فردوسی مشهد

    URI
    https://dx.doi.org/10.22067/jlkd.2023.78557.1126
    https://jlkd.um.ac.ir/article_43330.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/994809

    Related items

    Showing items related by title, author, creator and subject.

    • شناسنامه علمی فارسی و انگلیسی مجله شامل: بسم الله، شناسنامه فارسی و انگلیسی ، راهنمای تدوین فارسی و انگلیسی مقالات و فهرست فارسی و انگلیسی. 

      پدیدآور نامشخص (انجمن نقد ادبی ایران, 2019-08-23)

    • شناسنامه علمی فارسی مجله شامل: بسم الله، شناسنامه فارسی، راهنمای تدوین فارسی مقالات و فهرست فارسی. 

      پدیدآور نامشخص (دانشگاه تربیت مدرس, 2013-04-01)

    • شناسنامه علمی فارسی مجله شامل: بسم الله، شناسنامه فارسی، راهنمای تدوین فارسی مقالات و فهرست فارسی. 

      پدیدآور نامشخص (انجمن زبان و ادبیات فارسی, 2013-03-01)

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب