نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorطهماسبی, حامدfa_IR
dc.contributor.authorعطاریان, علیfa_IR
dc.date.accessioned1403-12-20T21:53:04Zfa_IR
dc.date.accessioned2025-03-10T21:53:04Z
dc.date.available1403-12-20T21:53:04Zfa_IR
dc.date.available2025-03-10T21:53:04Z
dc.date.issued2024-02-20en_US
dc.date.issued1402-12-01fa_IR
dc.date.submitted2024-11-09en_US
dc.date.submitted1403-08-19fa_IR
dc.identifier.citationطهماسبی, حامد, عطاریان, علی. (1402). بررسی کتاب‌های فارسی عمومی از مجموعه کتاب‌های آموزش زبان فارسی «پارسا» براساس نقش‌های هفت‌گانه هلیدی. مطالعات آموزش زبان فارسی, 8(14), 273-303.fa_IR
dc.identifier.issn2538-6042
dc.identifier.urihttp://maz.journals.miu.ac.ir/article_9945.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1126819
dc.description.abstractتوانایی برقراری ارتباط با دیگران یکی از اهداف اصلی آموزش زبان به شیوه ارتباطی است. همواره ارتباط کلامی در نقش‌های مختلف زبانی شکل می‌گیرد. این پژوهش به روش توصیفی به بررسی نقش‌های زبانی و به کارگیری آنها بنابر نقش‌های هفت‌گانه هلیدی در کتاب‌های فارسی عمومی 1، 2 و 3 از مجموعه‌کتاب‌های پارسا می‌پردازد. در حال حاضر مجموعه‌ کتاب‌های آموزش زبان فارسی پارسا در بیشتر مراکز آموزش زبان فارسی در داخل و خارج از کشور استفاده می‌شود و به شیوه ارتباطی تکلیف‌محور تدوین شده است. کتاب‌های فارسی عمومی 1، 2 و 3 به دلیل محور بودن در کتاب‌های پارسا و آموزش هر چهار مهارت زبانی در آنها انتخاب شدند تا نقش‌های هفت‌گانه هلیدی در آنها بررسی شود. کتاب‌های فارسی عمومی توجه قابل ملاحظه‌ای به نقش‌های اجتماعی زبان داشته است. در مجموع، تعداد 4635 مورد نقش اجتماعی در کتاب‌های سه‌گانه فارسی عمومی مشاهده شد که در این میان تعداد 1595 مورد به نقش‌های تعاملی، 1043 مورد نقش‌های اکتشافی، 787 مورد نقش‌های اطلاع‌رسانی، 548 مورد نقش‌های شخصی، 360 مورد نقش‌های ابزاری، 234 مورد نقش‌های نظارتی و 68 مورد به نقش‌های تخیلی اختصاص یافته است. بیشترین تعداد به نقش‌های تعاملی اختصاص دارد که گویای نگاه ویژه کتاب به آموزش مسائل ارتباطی است و در آن به نقش‌های تخیلی کمترین توجه شده است. همه نقش‌های هفت‌گانه در کتاب فارسی عمومی3 دارای رشد صعودی قابل توجه‌ای است که متناسب با افزایش سطح زبانی می‌باشد. هرچه سطح زبان‌آموزان بالا ‌‌رود در یک گفتگو می‌توان به تعداد نقش‌های بیشتری اشاره کرد. تعداد نقش‌های تعاملی و اطلاع‌رسانی در کتاب دوم نسبت به کتاب اول اندکی کمتر شده است. با توجه به اطلاعات به‌دست‌آمده کتاب‌های فارسی عمومی می‌‌تواند پاسخگوی نیاز‌های ارتباطی زبان‌آموزان باشد.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherجامعه المصطفی العالمیهfa_IR
dc.relation.ispartofمطالعات آموزش زبان فارسیfa_IR
dc.subjectآموزش زبان فارسیfa_IR
dc.subjectرویکرد ارتباطیfa_IR
dc.subjectزبان‌شناسی نقش‌گراfa_IR
dc.subjectنقش‌های هفت‌گانه زبانfa_IR
dc.subjectمجموعه کتاب‌های آموزش زبان فارسی پارساfa_IR
dc.subjectمرکز آموزش زبان و معارف اسلامی جامعه المصطفیfa_IR
dc.subjectنقد و تحلیل کتاب‌ها و منابع موجود در آموزش زبان فارسیfa_IR
dc.titleبررسی کتاب‌های فارسی عمومی از مجموعه کتاب‌های آموزش زبان فارسی «پارسا» براساس نقش‌های هفت‌گانه هلیدیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد همکار مرکز آموزش زبان و معارف اسلامی جامعه المصطفی العالمیه، قم، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد مدعو مرکز آموزش زبان و معارف اسلامی جامعه المصطفی العالمیه، قم، ایرانfa_IR
dc.citation.volume8
dc.citation.issue14
dc.citation.spage273
dc.citation.epage303


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد