دوره 13, شماره 25
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
تحلیل هستی شناسانۀ رفتار ملائکه، ابلیس و آدم (ع) در ماجرای هبوط بر اساس دوگانۀ عرفانی «جهت حقی» و «جهت خلقی».
(دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییدانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی, 2024-08-22)در آیات قرآن و روایات در مورد نحوۀ عکسالعمل ملائکه، ابلیس و آدم (ع) در ماجرای هبوط به ظرائف فراوانی اشاره شده است. با تکیه بر دوگانۀ « جهت حقی »و« جهت خلقی » در عرفان اسلامی میتوان برخی از غوامض ماجرای هبوط را تشریح کرد. ...
-
تبیین یقینبخشی برهان نظم از طریق «استدلال انباشتی»، در سایه تحلیل معناشناختی «یقین»
(دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییدانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی, 2024-08-22)اندیشمندان و فلاسفه اسلامی همواره عنایت ویژهای به اثبات عقلانی مبدأ متعال داشتهاند. برهان نظم یکی از این براهین است که از جایگاه و اهمیت بیبدیلی در خداشناسی برخوردار بوده و در متون دینی بسیار مورد تاکید قرار گرفتهاست. ...
-
تحلیل انتقادی مبنای هستی شناختی دیدگاه حیرت آفرینی زبان قرآن
(دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییدانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی, 2024-08-22)از مهمترین ملاکات اساسی در سنجش اعتبار یک دیدگاه، کاوش انتقادی نمودهای معرفتی بیرونی و بازخوانی شالودهها و مبانی بنیادین فکری آن است. مبنای هستیشناختی یکی از مبانی بنیادی و سزامند کاوش در حوزه حیرتآفرین انگاری زبان ...
-
بررسی عوامل هستیشناختی ایجاد آرامش در نگرش لائوتزو و مولانا جلالالدین بلخی.
(دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییدانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی, 2024-08-22)بی التفاتی به بنمایه های فکری از جمله هستی شناسی شکاف تحقیقاتی پیرامون مسئله آرامش است نوشتار حاضر با ابتنا بر فرضیه مدخلیّت بنمایه های فکری در بحث آرامش، کاوشی برای یافتن عوامل هستی شناختی ایجاد آرامش در نگرش ...
-
بستار علّی فیزیکی و فاعلیت الهی از منظر ابنسینا
(دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییدانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی, 2024-08-22)بر اساس دیدگاه مبتنی بر بستار فیزیکی، جهان طبیعی از جهت تاثیر و تأثرِ علّی، خودبسنده است. از اینرو هرگونه دخالت و تأثیر خارجی و جزئی در جهان مستلزم نقض این اصل فیزیکی است، که با تکیه بر این نگاه باورپذیر نیست. از منظر ...
-
عرفان شیعی یا قرائت شیعی از سنت عرفانی؟ براساس تعلیقات امام خمینی بر فصوصالحکم
(دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییدانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی, 2024-08-22)عارف و حکیم و فقیهی شیعی ـ مانند امام خمینی ـ صرفاً قرائتی یا خوانشی شیعی از مکتب ابن عربی دارد، نه عرفانی مستقل و با صفتی شیعی. به عبارت دیگر، امام، مبانی و اصول عرفانی مکتب ابن عربی را پذیرفته، و تنها در برخی از مسائل ...
-
کمال از دیدگاه ابوالحسن عامری.
(دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییدانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی, 2024-08-22)پرسش اصلی این مقاله آن است که ابوالحسن عامری به کمال چگونه می نگریسته است؟ روش ما در این تحقیق، براساس تحلیل و ارزیابی دادههایی است که به صورت گزارش از متن آثار عامری احصا کردهایم. اهم یافتههای این پژوهش عبارتند از: ...
-
تقریری نوین از گستره قدرت الهی با رویکرود هستیشناختی در آموزههای صحیفه سجادیه
(دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییدانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی, 2024-08-22)بحث درباره خداوند و صفات او نزد فیلسوفان و متکلمین، همواره از دغدغههای محوری محسوب میشود. مباحث پیرامون صفات الهی، بهمعنای صفات و اثبات آن برای خداوند و نیز بیان برخی شبهات مرتبط، بهویژه درباره گستره قدرت الهی، ناظر ...
-
تحلیلی از نقش مبانی هستی شناختی توحیدی بر سلامت معنوی از منظر قرآن کریم.
(دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییدانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی, 2024-08-22)هدف این پژوهش تبیین نقش بنیانهای هستی شناختی توحیدی قرآن در سلامت معنوی می باشد . روش این تحقیق توصیفی و تحلیلی می باشد . در این پژوهش سعی شده است که مفاهیم اصلی مورد نظر که شامل؛ بنیانهای هستی شناختی توحیدی ، سلامت معنوی ...
-
تبیین وجودی زبان در حکمت متعالیه ملاصدرا و نسبت آن با حرکت جوهری و عقل قابل
(دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییدانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی, 2024-08-22)وجود، حرکت جوهری و عقل قابل سه مفهوم بنیادین در حکمت متعالیه ملاصدرا به شمار میروند که با زبان نسبت حقیقی دارند. در این پژوهش با اتخاذ روش تحقیق توصیفی-تحلیلی و تحلیل متون دست اوّل و دوّم درباره حکمت متعالیه تلاش میکنیم ...
-
بررسی انتقادی رویکرد وجودی احمد علوی از برهان اثبات واجب خواجه در شرح حظیرة الانس.
(دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییدانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی, 2024-08-22)تجرید الاعتقاد نصیرالدین طوسی از مهمترین متون آموزشی علم کلام است و شروح و حواشی بسیاری بر آن نگاشته شد. یکی از مهمترین شروح، شرح قوشچی و تعلیقات خفری بر این شرح است. علوی نیز سه شرح بر حاشیه خفری نگاشته است که حظیرة الانس ...
-
فلسفه در ساحت عمل؛ از مهارت های فکری تا زیست فلسفی
(دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییدانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی, 2024-08-22)یونانیان باستان با استفاده از تمثیل پرکردن ظرف و برافروختن شعله، میان دو گونه یا دو معنای آموزش تمایز نهادهاند. قبول این تمایز و رجحان معنای دوم، توجه اندیشمندان را به ساحتهای مختلف آموزش (به ویژه ساحت عمل) و ارائه الگوهای ...
-
مبانی هستیشناختی در تفکر نصر و نقش آن در نقد غرب.
(دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییدانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی, 2024-08-22)نصر به نقد بحران حاصل از معرفتشناسی غرب میپردازد و آن را حاصل دوری از سنت و ایجاد فاصله میان هستی و شناخت میداند. او مانند سنتگرایان عدم توجه فلاسفه جدید به عقل شهودی و نادیده گرفتن معرفت قدسی مبتنی بر آن که ریشه در ...



