دوره 13, شماره 25

 

ارسال های اخیر

  • تحلیل هستی شناسانۀ رفتار ملائکه، ابلیس و آدم (ع) در ماجرای هبوط بر اساس دوگانۀ عرفانی «جهت حقی» و «جهت خلقی». 

    خانی, محمد رضا؛ عشریه, رحمان (دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییدانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی, 2024-08-22)
    در آیات قرآن و روایات در مورد نحوۀ عکس‌العمل ملائکه، ابلیس و آدم (ع) در ماجرای هبوط به ظرائف فراوانی اشاره شده است. با تکیه بر دوگانۀ « جهت حقی »و« جهت خلقی » در عرفان اسلامی می‌توان برخی از غوامض ماجرای هبوط را تشریح کرد. ...

  • تبیین یقین‌بخشی برهان نظم از طریق «استدلال انباشتی»، در سایه تحلیل معناشناختی «یقین» 

    نوروزی, علیرضا؛ میردامادی, سیدمجتبی (دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییدانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی, 2024-08-22)
    اندیشمندان و فلاسفه اسلامی همواره عنایت ویژه‌ای به اثبات عقلانی مبدأ متعال داشته‌اند. برهان نظم یکی از این براهین است که از جایگاه و اهمیت بی‌بدیلی در خداشناسی برخوردار بوده و در متون دینی بسیار مورد تاکید قرار گرفته‌است. ...

  • تحلیل انتقادی مبنای هستی شناختی دیدگاه حیرت آفرینی زبان قرآن 

    مهدوی اعلا, مهدی؛ خاتم شیشه بر, علیرضا؛ ناصح, علی احمد (دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییدانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی, 2024-08-22)
    از مهم­ترین ملاکات اساسی در سنجش اعتبار یک دیدگاه، کاوش انتقادی نمود­های معرفتی بیرونی و بازخوانی شالوده‌ها و مبانی بنیادین فکری آن است. مبنای هستی­شناختی یکی از مبانی بنیادی و سزامند کاوش در حوزه حیرت­آفرین انگاری زبان ...

  • بررسی عوامل هستی‌شناختی ایجاد آرامش در نگرش لائوتزو و مولانا جلال‌الدین بلخی. 

    سلمانی, یاسمن؛ حمزئیان, عظیم؛ مهناء, سعید (دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییدانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی, 2024-08-22)
    بی ­التفاتی به بن­مایه­ های فکری از جمله هستی­ شناسی شکاف تحقیقاتی پیرامون مسئله آرامش‌ است نوشتار حاضر با ابتنا بر فرضیه مدخلیّت بن­مایه­ های فکری در بحث آرامش، کاوشی برای یافتن عوامل­ هستی­ شناختی ایجاد آرامش در نگرش ...

  • بستار علّی فیزیکی و فاعلیت الهی از منظر ابن‌سینا 

    غلام آزاد, حسین؛ کریمی لاسکی, محمد (دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییدانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی, 2024-08-22)
    بر اساس دیدگاه مبتنی بر بستار فیزیکی، جهان طبیعی از جهت تاثیر و تأثرِ علّی، خودبسنده است. از این­رو هرگونه دخالت و تأثیر خارجی و جزئی در جهان مستلزم نقض این اصل فیزیکی است، که با تکیه بر این نگاه باورپذیر نیست. از منظر ...

  • عرفان شیعی یا قرائت شیعی از سنت عرفانی؟ براساس تعلیقات امام خمینی بر فصوص‌الحکم 

    حسین پور, غلامرضا (دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییدانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی, 2024-08-22)
    عارف و حکیم و فقیهی شیعی ـ مانند امام خمینی ـ صرفاً قرائتی یا خوانشی شیعی از مکتب ابن عربی دارد، نه عرفانی مستقل و با صفتی شیعی. به عبارت دیگر، امام، مبانی و اصول عرفانی مکتب ابن عربی را پذیرفته، و تنها در برخی از مسائل ...

  • کمال از دیدگاه ابوالحسن عامری. 

    خادمی, عین الله (دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییدانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی, 2024-08-22)
    پرسش اصلی این مقاله آن است که ابوالحسن عامری به کمال چگونه می نگریسته است؟  روش ما در این تحقیق، براساس تحلیل و ارزیابی داده‏هایی است که به صورت گزارش از متن آثار عامری احصا کرده‏ایم. اهم یافته‏های این پژوهش عبارتند از: ...

  • تقریری نوین از گستره قدرت الهی با رویکرود هستی‌شناختی در آموزه‌های صحیفه سجادیه 

    مهدوی آزادبنی, رمضان؛ قاسمی طوسی, محمد اسماعیل (دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییدانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی, 2024-08-22)
    بحث درباره خداوند و صفات او نزد فیلسوفان و متکلمین، همواره از دغدغه‌های محوری محسوب می‌شود. مباحث پیرامون صفات الهی، به‌معنای صفات و اثبات آن برای خداوند و نیز بیان برخی شبهات مرتبط، به‌ویژه درباره گستره قدرت الهی، ناظر ...

  • تحلیلی از نقش مبانی هستی شناختی توحیدی بر سلامت معنوی از منظر قرآن کریم. 

    شریفی, عنایت (دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییدانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی, 2024-08-22)
    هدف این پژوهش تبیین نقش بنیان­های هستی شناختی توحیدی قرآن در سلامت معنوی می باشد . روش این تحقیق توصیفی و تحلیلی می باشد . در این پژوهش سعی شده است که مفاهیم اصلی مورد نظر که شامل؛ بنیان­های هستی شناختی توحیدی ، سلامت معنوی ...

  • تبیین وجودی زبان در حکمت متعالیه ملاصدرا و نسبت آن با حرکت جوهری و عقل قابل 

    مرادیان, محمود رضا؛ خزائی, سعید؛ رمضان زاده, اکرم (دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییدانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی, 2024-08-22)
    وجود، حرکت جوهری و عقل قابل سه مفهوم بنیادین در حکمت متعالیه ملاصدرا به شمار می­روند که با زبان نسبت حقیقی دارند. در این پژوهش با اتخاذ روش تحقیق توصیفی-تحلیلی  و تحلیل متون دست اوّل و دوّم درباره حکمت متعالیه تلاش می­کنیم ...

  • بررسی انتقادی رویکرد وجودی احمد علوی از برهان اثبات واجب خواجه در شرح حظیرة الانس. 

    جعفری ولنی, علی اصغر؛ اوجبی, علی؛ محقق داماد, سید مصطفی (دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییدانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی, 2024-08-22)
    تجرید الاعتقاد نصیرالدین طوسی از مهم­ترین متون آموزشی علم کلام است و شروح و حواشی بسیاری بر آن نگاشته شد. یکی از مهمترین شروح، شرح قوشچی و تعلیقات خفری بر این شرح است. علوی نیز سه شرح بر حاشیه خفری نگاشته است که حظیرة الانس ...

  • فلسفه در ساحت عمل؛ از مهارت های فکری تا زیست فلسفی 

    میرباقری, مریم؛ فرامرز قراملکی, احد؛ فراستخواه, مقصود (دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییدانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی, 2024-08-22)
    یونانیان باستان با استفاده از تمثیل پرکردن ظرف و برافروختن شعله، میان دو گونه یا دو معنای آموزش تمایز نهاده­اند. قبول این تمایز و رجحان معنای دوم، توجه اندیشمندان را به ساحت­های مختلف آموزش (به ویژه ساحت عمل) و ارائه الگوهای ...

  • مبانی هستی‌شناختی در تفکر نصر و نقش آن در نقد غرب. 

    جعفرزاده, سمیه؛ اسدی, محمدرضا (دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییدانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی, 2024-08-22)
    نصر به نقد بحران حاصل از معرفت‌شناسی غرب می‌پردازد و آن را حاصل دوری از سنت و ایجاد فاصله میان هستی و شناخت می‌داند. او مانند سنت‌گرایان عدم توجه فلاسفه جدید به عقل شهودی و نادیده گرفتن معرفت قدسی مبتنی بر آن که ریشه در ...