تبیین وجودی زبان در حکمت متعالیه ملاصدرا و نسبت آن با حرکت جوهری و عقل قابل
(ندگان)پدیدآور
مرادیان, محمود رضاخزائی, سعیدرمضان زاده, اکرم
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
وجود، حرکت جوهری و عقل قابل سه مفهوم بنیادین در حکمت متعالیه ملاصدرا به شمار میروند که با زبان نسبت حقیقی دارند. در این پژوهش با اتخاذ روش تحقیق توصیفی-تحلیلی و تحلیل متون دست اوّل و دوّم درباره حکمت متعالیه تلاش میکنیم تا نسبت سه مفهوم محوری وجود، حرکت جوهری و عقل قابل را با پدیده زبان از دیدگاه ملاصدرا مورد قرار دهیم. بررسی منابع موجود نشان میدهد که، اوّلاً، از نظر ملاصدرا زبان امری صرفاً ماهیتی و اعتباری نیست، بلکه زبان جوهری وجودی نیز دارد که وجه حقیقی زبان محسوب میشود. به بیان دیگر، وجود و زبان هر دو مشَکَک هستند. دوّم آنکه، زبان مانند وجود دارای حرکت بوده و این حرکت جوهری است نه عَرَضی. حرکت در زبان و در قوس صعودی از وجود لفظی یا کتبی آغاز میشود و به سوی مخیلات پیش میرود و سپس وارد قلمرو الهامات ربانی میشود. سوّم آنکه، زبان هم ساحتی ماهیتی دارد و هم ساحتی وجودی، بدین معنی که میزان استکمال زبان به میزان استکمال عقل قابل بستگی دارد. به عبارت دیگر، هر چه عقل قابل کاملتر باشد، زبان عقل قابل کاملتر است، تا حدی که مرز آن به اندازه مرز هستی گسترده شده و اینهمان با کلام الهی میشود.
کلید واژگان
ملاصدرا شیرازیحکمت متعالیه
تبیین وجودی
حرکت جوهری
عقل قابل
زبان
شماره نشریه
25تاریخ نشر
2024-08-221403-06-01
ناشر
دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییدانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
سازمان پدید آورنده
دانشیار دانشگاه لرستان، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، خرم آباد لرستاندانشیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
دانشیار دانشگاه لرستان، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، خرم آباد لرستان
شاپا
2345-37612676-4490



