• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش های هستی شناختی
    • دوره 13, شماره 25
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش های هستی شناختی
    • دوره 13, شماره 25
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    فلسفه در ساحت عمل؛ از مهارت های فکری تا زیست فلسفی

    (ندگان)پدیدآور
    میرباقری, مریمفرامرز قراملکی, احدفراستخواه, مقصود
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    یونانیان باستان با استفاده از تمثیل پرکردن ظرف و برافروختن شعله، میان دو گونه یا دو معنای آموزش تمایز نهاده­اند. قبول این تمایز و رجحان معنای دوم، توجه اندیشمندان را به ساحت­های مختلف آموزش (به ویژه ساحت عمل) و ارائه الگوهای متناسب با آن معطوف نموده­است. تطبیق این امر بر فلسفه و تعیین قلمرو ساحت عمل در این دانش محور تحقیقات فزاینده ای است که نتایج آنها را میتوان در دو حوزه مهارتهای فکری و زیست فلسفی سامان داد. مقاله حاضر به منظور ارائۀ تبیینی جامع از ساحت عمل در فلسفه در دلالت اول (مهارتهای فکری) به بررسی دو فهرست پیشنهادی و تلاش جهت سامان­بخشی به اختلاف نظرها و در دلالت دوم (زیست فلسفی) به توضیح انگاره فلسفه به مثابه روش زندگی و جریانهای برخاسته از آن مانند مشاوره فلسفی و فلسفه درمانی می­پردازد. در پایان ساحت عملی فلسفه به مثابه هرمی مشتمل بر مهارتهای فلسفی در سطح پایین، زیست فلسفی در سطح بالا و سایر کنش­های مرتبط با فلسفه­ورزی در سطوح میانه ترسیم می­شود.
    کلید واژگان
    آموزش فلسفه
    ساحت عمل
    مهارت‌های فلسفی
    فلسفه‌ورزی
    زیست فلسفی

    شماره نشریه
    25
    تاریخ نشر
    2024-08-22
    1403-06-01
    ناشر
    دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
    دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری فلسفۀ اسلامی گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشکدۀ الهیات، دانشگاه تهران
    استاد، گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشکدۀ الهیات، دانشگاه تهران
    استاد، گروه برنامه ریزی آموزش عالی، مؤسسۀ پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی

    شاپا
    2345-3761
    2676-4490
    URI
    https://dx.doi.org/10.22061/orj.2023.2157
    https://orj.sru.ac.ir/article_2157.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1124775

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب