فلسفه در ساحت عمل؛ از مهارت های فکری تا زیست فلسفی
(ندگان)پدیدآور
میرباقری, مریمفرامرز قراملکی, احدفراستخواه, مقصود
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
یونانیان باستان با استفاده از تمثیل پرکردن ظرف و برافروختن شعله، میان دو گونه یا دو معنای آموزش تمایز نهادهاند. قبول این تمایز و رجحان معنای دوم، توجه اندیشمندان را به ساحتهای مختلف آموزش (به ویژه ساحت عمل) و ارائه الگوهای متناسب با آن معطوف نمودهاست. تطبیق این امر بر فلسفه و تعیین قلمرو ساحت عمل در این دانش محور تحقیقات فزاینده ای است که نتایج آنها را میتوان در دو حوزه مهارتهای فکری و زیست فلسفی سامان داد. مقاله حاضر به منظور ارائۀ تبیینی جامع از ساحت عمل در فلسفه در دلالت اول (مهارتهای فکری) به بررسی دو فهرست پیشنهادی و تلاش جهت سامانبخشی به اختلاف نظرها و در دلالت دوم (زیست فلسفی) به توضیح انگاره فلسفه به مثابه روش زندگی و جریانهای برخاسته از آن مانند مشاوره فلسفی و فلسفه درمانی میپردازد. در پایان ساحت عملی فلسفه به مثابه هرمی مشتمل بر مهارتهای فلسفی در سطح پایین، زیست فلسفی در سطح بالا و سایر کنشهای مرتبط با فلسفهورزی در سطوح میانه ترسیم میشود.
کلید واژگان
آموزش فلسفهساحت عمل
مهارتهای فلسفی
فلسفهورزی
زیست فلسفی
شماره نشریه
25تاریخ نشر
2024-08-221403-06-01
ناشر
دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییدانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری فلسفۀ اسلامی گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشکدۀ الهیات، دانشگاه تهراناستاد، گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشکدۀ الهیات، دانشگاه تهران
استاد، گروه برنامه ریزی آموزش عالی، مؤسسۀ پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی
شاپا
2345-37612676-4490



