تأثیر جهتگیری دیجیتال بر عملکرد بازاریابی با نقش واسطهای قابلیتهای بازاریابی دیجیتال در کسبوکارهای کوچک و متوسط (مورد مطالعه: کسبوکارهای مجازی شهر ارومیه)
(ندگان)پدیدآور
فرهنگ, ساحلپیری, مرتضی
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
کسبوکارها درزمینۀ فعالیتهای مبتنی بر بازاریابی دیجیتال نگرش مثبتی را در ذهن مصرفکنندگان خود ایجاد میکنند و با تعهد به اصول قابلیتهای بازاریابی تصویر بهتری از خدمات خود را ارائه میدهند؛ بنابراین امروزه توسعۀ عصر دیجیتال عملکرد کسبوکارها را متحول کرده است. در مطالعۀ حاضر تأثیر جهتگیری دیجیتال بر عملکرد بازاریابی با نقش واسطهای قابلیتهای بازاریابی دیجیتال در کسبوکارهای مجازی کوچک و متوسط بررسی میشود. این پژوهش بهلحاظ هدف، کاربردی و ازلحاظ شیوۀ جمعآوری اطلاعات توصیفی-پیمایشی است؛ بنابراین در دستۀ پژوهشهای همبستگی قرار میگیرد. همچنین، این پژوهش بهصورت میدانی انجام شده است. جامعۀ آماری این پژوهش را کسبوکارهای مجازی شهر ارومیه به تعداد ۱۰۰۲ تشکیل میدهد. حجم نمونه براساس جدول مورگان و در راستای بهبود نتایج تعداد ۲۸۱ کسبوکار مجازی کوچک و متوسط است که به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شده است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامۀ استاندارد براساس ۵ نقطهای لیکرت است. برای پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ بهره گرفته شد. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از روش معادلههای ساختاری و به کمک نرمافزار SPSS26 وSmartPLS-3 انجام شد. نتایج نشان داد که جهتگیری دیجیتال بر عملکرد بازاریابی و بر قابلیتهای بازاریابی دیجیتال و قابلیتهای بازاریابی دیجیتال بر عملکرد بازاریابی تأثیر مثبت و معنادار دارد. درنهایت، نقش واسطهای قابلیتهای بازاریابی دیجیتال در ارتباط بین جهتگیری دیجیتال و عملکرد بازاریابی نیز با آزمون سوبل تأیید شد.
کلید واژگان
جهتگیری دیجیتالقابلیتهای بازاریابی دیجیتال
عملکرد بازاریابی
کسبوکارهای مجازی کوچک و متوسط
بازاریابی و تحقیقات بازار الکترونیک
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2024-02-201402-12-01
ناشر
دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
دانشجوی کارشناسی ارشد گروه مدیریت، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایراناستادیار گروه مدیریت دانشکدۀ اقتصاد و مدیریت دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
شاپا
2228-7744Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
بازاریابی کارآفرینانه کسب و کارهای کوچک و متوسط صنعت فناوری اطلاعات با رویکرد نظریه زمینه ای کلاسیک
سیدجوادین, سیدرضا؛ مقیمی, سیدمحمد؛ سیدامیری, نادر (دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, 2015-03-21)کسبوکارهای کوچک و متوسط، ویژگیهایی دارند که آنها را از کسبوکارهای بزرگ مجزا میکند. یکی از این ویژگیها مربوط به بازاریابی است؛ بهطوریکه مهارت اندک بازاریابی در کسبوکارهای کوچک، اغلب به سطوح پایینتر عملکرد، ریسکهای ...
-
نقش مسئولیت اجتماعی شرکت ها در تصمیم خرید مصرف کنندگان بازار در حال اشباع شرکت های موادغذایی
اسماعیل پور, رضا؛ دوستار, محمد؛ سلطانی, شیما (دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, 2014-12-22)از تکنیکهای مؤثر در عصر حاضر و در بازارهای درحال اشباع، با توجه به اهداف بازاریابی ارزشمحور، توسعة مفهوم مسئولیت اجتماعی شرکت در کالبد محصولات و خدمات است. هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر مسئولیت اجتماعی شرکت بر نحوة ...
-
بررسی پذیرش تبلیغ دین در جامعه مذهبی با ابزار بازاریابی
رضائی, حامد (دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq University, 2020-03-20)یکی از عرصههایی که بازاریابی در آن ورود کرده است، عرصه تبلیغات دینی است. دانشمندان مسیحی با محوریت کلیسا، تلاش کردهاند تا بهمنظور رشد و توسعه جامعه مخاطبین خود، از ابزار بازاریابی و مفاهیم آن استفاده کنند. بااینحال ...



