طراحی و تبیین چارچوب بازاریابی استراتژیک در شرکتهای جهانیزاد: ابعاد و راهبردها، آمیخته و پیامدها
(ندگان)پدیدآور
طالاری, محمدخدایاری سهل آباد, مهسا
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در سالهای اخیر شکل جدیدی از شرکتها با عنوان شرکتهای جهانیزاد شکل گرفته که تأثیر چشمگیری در توسعۀ اقتصادی کشورهای مبدأ داشته است. باتوجه به ویژگیها و مقتضیات خاص این شرکتها در ورود و بازاریابی در کشورهای مقصد نیاز به ارائۀ چارچوبی ویژه برای بازاریابی استراتژیک شرکتهای جهانیزاد بیش از پیش احساس میشود؛ از این رو در پژوهش حاضر برای ارائۀ چارچوبی جامع با انجام دادن مرور سیستماتیک پیشینۀ پژوهش پس از جستوجو نظاممند در پایگاههای اطلاعاتی معتبر علمی، غربال و انتخاب مقالههای مناسب ۴۸ مقاله بررسی شد. در این پژوهش کدهای استخراجشده از مقالهها با استفاده از روش فراترکیب در ۴ مقولۀ اصلی، ۹ مقولۀ فرعی و ۲۲ شاخص طبقهبندی شد که عناصر اصلی چارچوب بازاریابی شرکتهای جهانیزاد را تشکیل داد. سرانجام، یافتهها نشان داد که چارچوب بازاریابی شرکتهای جهانیزاد از چهار مقولۀ اصلی، ابعاد (مشتریمحوری و قابلیت محوری)، راهبردها (شبکهمحور، سازمانمحور و بازارمحور)، آمیختۀ بازاریابی جهانیزاد (3P3C) و پیامدها (راهبردی، تاکتیکی) تشکیل شده است. باتوجه به رقابت فزآینده در گسترۀ جهانی، استفاده از چارچوب بازاریابی استراتژیک به کارآفرینان برای ایجاد و بازاریابی شرکتهای جهانیزاد کمک شایانی خواهد کرد. همچنین، مدیران سازمانها و کسبوکارها برای افزایش رقابتپذیری و سهم بازار، حضور در بازارهای جهانی و بهبود عملکردشان میتوانند توجه بیشتری به بازاریابی جهانزاد داشته باشند.
کلید واژگان
بازاریابی استراتژیکبازاریابی بینالملل
شرکتهای جهانزاد
بازاریابی جهانزاد
فراترکیب
بازاریابی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2024-02-201402-12-01
ناشر
دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه حضرت معصومه (س)، قم ، ایرانکارشناس ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه حضرت معصومه (س)، قم، ایران
شاپا
2228-7744Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
بازاریابی کارآفرینانه کسب و کارهای کوچک و متوسط صنعت فناوری اطلاعات با رویکرد نظریه زمینه ای کلاسیک
سیدجوادین, سیدرضا؛ مقیمی, سیدمحمد؛ سیدامیری, نادر (دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, 2015-03-21)کسبوکارهای کوچک و متوسط، ویژگیهایی دارند که آنها را از کسبوکارهای بزرگ مجزا میکند. یکی از این ویژگیها مربوط به بازاریابی است؛ بهطوریکه مهارت اندک بازاریابی در کسبوکارهای کوچک، اغلب به سطوح پایینتر عملکرد، ریسکهای ...
-
نقش مسئولیت اجتماعی شرکت ها در تصمیم خرید مصرف کنندگان بازار در حال اشباع شرکت های موادغذایی
اسماعیل پور, رضا؛ دوستار, محمد؛ سلطانی, شیما (دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, 2014-12-22)از تکنیکهای مؤثر در عصر حاضر و در بازارهای درحال اشباع، با توجه به اهداف بازاریابی ارزشمحور، توسعة مفهوم مسئولیت اجتماعی شرکت در کالبد محصولات و خدمات است. هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر مسئولیت اجتماعی شرکت بر نحوة ...
-
بررسی پذیرش تبلیغ دین در جامعه مذهبی با ابزار بازاریابی
رضائی, حامد (دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq University, 2020-03-20)یکی از عرصههایی که بازاریابی در آن ورود کرده است، عرصه تبلیغات دینی است. دانشمندان مسیحی با محوریت کلیسا، تلاش کردهاند تا بهمنظور رشد و توسعه جامعه مخاطبین خود، از ابزار بازاریابی و مفاهیم آن استفاده کنند. بااینحال ...



