| dc.contributor.author | کارخانه, مریم | fa_IR |
| dc.contributor.author | میرزایی حصاریان, محمد باقر | fa_IR |
| dc.contributor.author | گل پور, لیلا | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1402-02-12T21:00:02Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2023-05-02T21:00:02Z | |
| dc.date.available | 1402-02-12T21:00:02Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2023-05-02T21:00:02Z | |
| dc.date.issued | 2023-04-21 | en_US |
| dc.date.issued | 1402-02-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2022-04-28 | en_US |
| dc.date.submitted | 1401-02-08 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | کارخانه, مریم, میرزایی حصاریان, محمد باقر, گل پور, لیلا. (1402). ﺭﻭﺍﯾﯽ آزﻣﻮﻥ درک ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ ﻓﺎﺭﺳﯽآﻣﻮزﺍﻥ غیرایرانی: ﺗﺤﻠﻴﻠﯽ ﺑﺮ ﭘﺎﯾﻪ ﺍﺻﻮل آزﻣﻮﻥ شناسی. مطالعات آموزش زبان فارسی, 8(13) | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2538-6042 | |
| dc.identifier.uri | http://maz.journals.miu.ac.ir/article_7154.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/967463 | |
| dc.description.abstract | آزمونها ابزار مهمی جهت ارزیابی یادگیری و توانمندی فارسیآموزان هستند. روایی آزمون یکی از مهمترین عواملی است که در ارزشیابی آزمون باید به آن توجه کرد. هدف اصلی این پژوهش بررسی روایی محتوایی و ظاهری آزمون درک خواندن سطح تکمیلی فارسیآموزان غیرایرانی است. فرضیهی این پژوهش بر این اصل استوار است که این آزمون از روایی ظاهری نامطلوب و روایی محتوایی مطلوبی برخوردار است. پرسششوندگان این پژوهش ۱۰ مدرس آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان و ۲۴ نفر از فارسیآموزان دختر و پسر مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه بینالملل امام خمینی(ره ) با ملیت-های گوناگون در بازه سنی۳۰- ۲۰ است. در این پژوهش برای بررسی روایی آزمونها از دو پرسشنامهی آزمونهای وابسته به ملاک ویرسما وجورس و نیز افزودن شاخصهای تکمیلی، طبق مدل ساموئلز و نظریه سالیوا هاگیس استفاده شدهاست. دو مشخصهی روایی محتوایی و ظاهری هر دو آزمون اندازهگیری شدند. نتایج آماری نشان دهندة این موضوع بودهاند که این دو آزمون، از روایی محتوایی قابل قبولی برخوردارند اما روایی ظاهری مطلوبی ندارند. | fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | جامعه المصطفی العالمیه | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مطالعات آموزش زبان فارسی | fa_IR |
| dc.subject | آزمون مهارت خوانداری | fa_IR |
| dc.subject | روایی | fa_IR |
| dc.subject | فارسی آ موزان غیرایرانی | fa_IR |
| dc.title | ﺭﻭﺍﯾﯽ آزﻣﻮﻥ درک ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ ﻓﺎﺭﺳﯽآﻣﻮزﺍﻥ غیرایرانی: ﺗﺤﻠﻴﻠﯽ ﺑﺮ ﭘﺎﯾﻪ ﺍﺻﻮل آزﻣﻮﻥ شناسی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه بین الملل امام خمینی ( ره ) قزوین | fa_IR |
| dc.contributor.department | مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه بین الملل امام خمینی(ره ) قزوین | fa_IR |
| dc.contributor.department | مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه بین الملل امام خمینی ( ره ) قزوین | fa_IR |
| dc.citation.volume | 8 | |
| dc.citation.issue | 13 | |