طراحی الگوی اجرای برنامه درسی تربیتمعلم مبتنی بر اسناد تحولی آموزشوپرورش جمهوری اسلامی ایران
(ندگان)پدیدآور
الهامیان, نگارحاجی حسین نژاد, غلامرضاموسی پور, نعمت اللهکیان, مرجاننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی اجرای برنامه درسی تربیتمعلم مبتنی بر اسناد تحولی آموزشوپرورش نظام جمهوری اسلامی ایران انجام یافته است. روش این پژوهش اسنادی- تحلیلی بود. جامعه موردمطالعه کلیه اسناد بالادستی نظام جمهوری اسلامی ایران، شامل مبانی نظری سند تحول بنیادین، برنامه درسی ملی و نقشه جامع علمی کشور در افق 1404 بود. نتایج نشان داد که ویژگیهای مجری و مخاطب اجرای برنامهی درسی شامل ویژگیهای اخلاقی، حرفهای و فردی بود. ویژگیهای برنامه درسی شامل ویژگیهای هویتی و حرفهای بود، دو ویژگی ذهنی (فضای زمینه) و عینی (واقعیت زمینه) ویژگیهای زمینهی برنامهی درسی را تشکیل دادن و در تعامل عناصر اجرای برنامهی درسی دو ویژگی ذهنی (پنهان) و عینی (آشکار) شناسایی شدند. در این پژوهش الگوی طراحی اجرای برنامه درسی تربیتمعلم بر اساس اسناد بالادستی بر ویژگیهای حرفهای و هویتی تأکید دارد و فرد مورد تعلیم بر اساس این اسناد، فردی حائز صلاحیتهای حرفهای در موقعیتهای تربیتی است.
کلید واژگان
اجرااسناد تحولی
برنامه درسی
تربیتمعلم
شماره نشریه
46تاریخ نشر
2019-10-231398-08-01
ناشر
انجمن پژوهش های آموزشی ایرانسازمان پدید آورنده
دکتری، رشته برنامهریزی درسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایراندانشیار، گروه مطالعات برنامه درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
دانشیار، گروه برنامهریزی درسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
استادیار، گروه مطالعات برنامه درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران




