مدل تبیین رقابتپذیری گردشگری شهرهای توریستی در ایران
(ندگان)پدیدآور
خانزاده, حامدرهنورد, فرجالهبامداد, ناصرمحمود زاده, سید مجتبی
نوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
رقابتپذیری یکی از مؤلفههای اساسی توسعه گردشگری شهرها است که میتواند به توسعه عمومی گردشگری کشور نیز منجر شود. هدف این پژوهش تبیین مدلی برای رقابتپذیری گردشگری شهرهای توریستی در ایران است. بدین منظور ابتدا مدل مفهومی اولیه پژوهش با بررسی ادبیات تدوین شد. سپس از پرسشنامه مورد تأیید خبرگان استفاده شده و مدل مفهومی پژوهش با نظرات راهنمایان گردشگری مجرب در خصوص 184 شهر مورد آزمون قرار گرفت. آزمون مدل مفهومی پژوهش با روش تحلیل مسیر مبتنی بر PLS و با استفاده از نرمافزار Smart-PLS انجام پذیرفت. به منظور تحلیل یافتههای پژوهش، اعتبارسنجی مدل اندازهگیری، مدل ساختاری و مدل کلی پژوهش انجام گرفت و مدل روابط ساختاری بومی شده شهرهای توریستی ایران تدوین شد. یافتههای پژوهش نشان داد که مدیریت مقصد بیشترین تأثیر را بر رقابتپذیری گردشگری شهرهای توریستی ایران داشته است. سایر عوامل تأثیرگذار به ترتیب عبارت از خدمات گردشگری، عوامل و شرایط حمایتی، شرایط تقاضا، منابع و جاذبه های اصلی و زیرساختها بودهاند.
کلید واژگان
رقابتپذیریگردشگری
توسعه
شهر و قابلیت رشد
بازاریابی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2021-06-221400-04-01
ناشر
دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری گروه مدیریت، مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی، تهران، ایرانندانشیار گروه مدیریت، مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی، تهران، ایران
پژوهشگر علمی گروه مدیریت، مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی، تهران، ایران
استادیار گروه مدیریت جهانگردی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران



