دوره 16, شماره 35

 

ارسال های اخیر

  • نقد تمایز علم از وجود ذهنی در معرفت شناسی صدرایی 

    یزدانی, محمد؛ قاسمی, اعظم؛ ذکیانی, غلامرضا (مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایرانIranian Institute of Philosophy, 2019-08-23)
    یکی از تفسیرهای رایج در معرفت شناسی صدرایی دیدگاهی است که علیرغم پایبندی به نگاه وجودیِ صدرا در تبیین حقیقت علم، فاصله معناداری در دیگر فروع و احکام بحث، از قبیل نسبت میان علم و وجود ذهنی، تعیین مصداق معلوم بالذات در علم ...

  • مساله صوری سازی تعارض تکالیف 

    نبوی, فاطمه سادات؛ یوسفی پور, محمدعلی (مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایرانIranian Institute of Philosophy, 2019-08-23)
    تعارض در تکالیف، علاوه بر آن که موضوع بسیاری از بحث های فلسفه اخلاق است ، جایگاه ویژه ای در مباحث حقوقی و فقهی دارد. با این حال، منطق استاندارد تکلیف قادر به تحمل تعارضات نیست و با بروز تعارض بین تکالیف به تناقض می‌انجامد. ...

  • حکیم سبزواری و نقد برهان صدرالمتألّهین بر حرکت جوهری 

    شیدان شید, حسینعلی؛ توکلی, محمد هادی (مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایرانIranian Institute of Philosophy, 2019-08-23)
    چکیده یکی از براهین صدرالمتألّهین برای اثبات حرکت جوهری برهان از طریق تلازم میان طبیعت و آثار و حرکات آن است. حکیم سبزواری با این برهان به مخالفت برخاسته، و آن را صرفاً دلیلی الزامی و جدلی، مطابق با مبانی اشراقی، و ...

  • تبیین و تحلیل اصل «کل شیء فیه کل شی ء» به سه قرائت در آثار عرفانی امام خمینی 

    یثربی, سیدمحمدجواد؛ یوسف ثانی, سید محمود؛ زارع, محمد امین (مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایرانIranian Institute of Philosophy, 2019-08-23)
    «کل شیء فیه کل شیء» یا «کل شیء فی کل شیء» به عنوان اصلی کلی از جانب ابن عربی مطرح شده و از سوی شارحان وی پذیرفته شده است. این اصل که از دو جنبه وجودی و شهودی در میراث عرفانی ابن عربی تبیین و توجیه شده است، در آثار عرفانی ...

  • ایران: شرق میانی نگاهی حکمی به جامعیّت وجوه شرقی و غربی ایران 

    ریخته‌گران, محمدرضا (مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایرانIranian Institute of Philosophy, 2019-08-23)
    فرهنگ و تمدّن ایران در میانۀ دو فرهنگ و تمدّن بزرگ قرار گرفته است. یکی فرهنگ و تمدّن شرق آسیا و دیگر فرهنگ و تمدّن یونان. شرق آسیا در جانب شرقی وجود، جانب روح و روحانیّات قرار می­گیرد و تقدیر تاریخی آن نیستی است و یونان ...

  • والنتینیه و آموزۀ مونیستی 

    زروانی, مجتبی؛ فلاح نژاد دلیوندانی, افسانه (مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایرانIranian Institute of Philosophy, 2019-08-23)
    گنوستیسیزم مشربی باطنی است که غالب پژوهشگران، اعتقاد به ثنویت را یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آن می‌دانند، چرا که تضاد میان خیر و شر (نور و ظلمت) و شکاف میان آفرینندگان این دو قلمرو، تا بدانجا پیش می‌رود که غالب گنوسی‌ها معتقد ...

  • مبانی سنتی هنرهای اسلامی 

    صبری, حسین؛ اعوانی, غلامرضا (مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایرانIranian Institute of Philosophy, 2019-08-23)
    شکل‌گیری هنر اسلامی بحثی است که از دیدگاه‌های مختلف به آن پرداخته شده است. منظر سنت-گرایانه با نگاهی کل‌نگر و جامع به این مبحث می‌پردازد و ضمن توضیح دربارۀ خاستگاه این هنر به عوامل آن می‌پردازد و سیر تاریخی آن را از این ...

  • هیدگر و منطق 

    پازوکی, بهمن (مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایرانIranian Institute of Philosophy, 2019-08-23)
    یکی از مسائلی که هیدگر از همان سال‌های اوّلیّة تحصیل دانشگاهی خود و بعد از آن در سال‌های تدریس به آن پرداخته است مسألة منطق است. البته هر کجا او از منطق سخن می‌گوید منظورش منطق فرادادی (سنّتی) است و نه منطق ریاضى- سمبلیک ...

  • تعریف حمل به «ارتباط میان مراتب ادراکی انسان» در برابر تعریف متداول آن به «اتّحاد» 

    دانش نهاد, محمد؛ وکیلی, محمد حسن (مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایرانIranian Institute of Philosophy, 2019-08-23)
    یکی از ابزارهای فلسفی برای شناخت حقایق عالم، حملی است که در قضایا میان موضوع و محمول صورت می‌پذیرد. این ابزار همانطور که می‌تواند با استفاده به‌جا پرده از حقایق عالم بردارد و بسیاری از نزاعاتی را که میان عرفا و حکما وجود ...