تبیین و تحلیل اصل «کل شیء فیه کل شی ء» به سه قرائت در آثار عرفانی امام خمینی
(ندگان)پدیدآور
یثربی, سیدمحمدجوادیوسف ثانی, سید محمودزارع, محمد امیننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
«کل شیء فیه کل شیء» یا «کل شیء فی کل شیء» به عنوان اصلی کلی از جانب ابن عربی مطرح شده و از سوی شارحان وی پذیرفته شده است. این اصل که از دو جنبه وجودی و شهودی در میراث عرفانی ابن عربی تبیین و توجیه شده است، در آثار عرفانی امام خمینی به صورت مستقیم جلوه نداشته و بدان تصریح نشده است. در این پژوهش با تبیین سه مسئله نفس رحمانی _حضور آن در تمام اشیاء عالم و اندماج تمام اسماء و کثرات در آن_، اسماء الاهی _عینیت اسم و مسمی و حضور تمام اسماء در هر اسمی_ و تناظر انسان و عالم _مطابق بودن انسان با کل اشیاء عالم_، محمل اصل فوق و امکان پذیرش آن در عرفان امام خمینی با سه قرائت، تحلیل و توجیه شده است. بدین صورت که مصداق لفظ «شیء» که در این قاعده دو بار تکرار شده است، می تواند نفس رحمانی-کل تعینات هستی، اسما-اسما و انسان-عالم یا بالعکس باشد.
کلید واژگان
"کل شیء فیه کل شی ء""نفس رحمانی"
"اسمای الاهی"
"تناظر عالم و آدم"
"عرفان امام خمینی"
فلسفه اسلامی
شماره نشریه
35تاریخ نشر
2019-08-231398-06-01
ناشر
مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایرانIranian Institute of Philosophy
سازمان پدید آورنده
پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی - تهرانگروه فلسفه ، موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی
شاپا
2251-89322676-6140




