ارزیابی محتوای دستوری مجموعه کتاب های آموزش نوین زبان فارسی
(ندگان)پدیدآور
رئیسی مبارکه, نفیسه
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
دستور آموزشی بخش مهمی از آموزش زبان فارسی به غیر فارسیزبانان است و با پیچیدگیها و اصولی که دارد همواره نقد و بررسی ویژهای را میطلبد. در همین راستا پژوهش حاضر به ارزیابی و نقد محتوای دستوری کتابهای آموزش نوین زبان فارسی از منظر رویکرد دستور آموزشی میپردازد. برای این منظور ابتدا مجموعه کتابهای یاد شده از لحاظ محتوای دستوری توصیف شد، سپس محتوا، روش، شیوه ارائه مطالب، مخاطب و تمرینهای دستوری کتاب بر اساس مهمترین ویژگیهای دستور آموزشی یعنی همراهی آموزش دستور و واژه، بافتمداری، طرح دستوری، و آموزش چرخهای و تدریجی تحلیل گردید و در نهایت نارساییهای دستوری مجموعه در پنج حوزه نادرستیها، نام گذاری اصطلاحات دستوری، جملات نمونه و نگارش ارزیابی و نقد شد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که قواعد دستور آموزشی بازتاب نافرجامی در این مجموعه دارد و همچنین محتوای دستوری این کتابها غیر منطقی و نارسا است و صورتی چرخهای و تدریجی ندارد و اساس محتوایی دستور در این مجموعه فراتر از هر منظر و رویکردی، از دستور زبان صحیح فارسی فاصله دارد و نیازمند اصلاحاتی اساسی است.
کلید واژگان
کتاب آموزش نوین زبان فارسیرویکرد دستور آموزشی
آموزش زبان فارسی به غیر فارسیزبانان
دستور زبان فارسی
شماره نشریه
37تاریخ نشر
2021-01-201399-11-01
ناشر
دانشگاه الزهراAlzahra University
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه یزد، یزد، ایرانشاپا
2008-88332538-1989
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
شناسنامه علمی فارسی و انگلیسی مجله شامل: بسم الله، شناسنامه فارسی و انگلیسی ، راهنمای تدوین فارسی و انگلیسی مقالات و فهرست فارسی و انگلیسی.
پدیدآور نامشخص (انجمن نقد ادبی ایران, 2019-08-23)
-
شناسنامه علمی فارسی مجله شامل: بسم الله، شناسنامه فارسی، راهنمای تدوین فارسی مقالات و فهرست فارسی.
پدیدآور نامشخص (دانشگاه تربیت مدرس, 2013-04-01)
-
شناسنامه علمی فارسی مجله شامل: بسم الله، شناسنامه فارسی، راهنمای تدوین فارسی مقالات و فهرست فارسی.
پدیدآور نامشخص (انجمن زبان و ادبیات فارسی, 2013-03-01)



