• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • زبان پژوهی
    • دوره 12, شماره 37
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • زبان پژوهی
    • دوره 12, شماره 37
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ارزیابی محتوای دستوری مجموعه کتاب های آموزش نوین زبان فارسی

    (ندگان)پدیدآور
    رئیسی مبارکه, نفیسه
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    دستور آموزشی بخش مهمی از آموزش زبان فارسی به غیر فارسیزبانان است و با پیچیدگی‌ها و اصولی که دارد همواره نقد و بررسی ویژه‌ای را می‌طلبد. در همین راستا پژوهش حاضر به ارزیابی و نقد محتوای دستوری کتاب‌های آموزش نوین زبان فارسی از منظر رویکرد دستور آموزشی می‌پردازد. برای این منظور ابتدا مجموعه کتاب‌های یاد شده از لحاظ محتوای دستوری توصیف شد، سپس محتوا، روش، شیوه ارائه مطالب، مخاطب و تمرین‌های دستوری کتاب بر اساس مهمترین ویژگی‌های دستور آموزشی یعنی همراهی آموزش دستور و واژه، بافتمداری، طرح دستوری، و آموزش چرخه‌ای و تدریجی تحلیل گردید و در نهایت نارسایی‌های دستوری مجموعه در پنج حوزه نادرستی‌ها، نام گذاری اصطلاحات دستوری، جملات نمونه و نگارش ارزیابی و نقد شد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که قواعد دستور آموزشی بازتاب نافرجامی در این مجموعه دارد و همچنین محتوای دستوری این کتاب‌ها غیر منطقی و نارسا است و صورتی چرخه‌ای و تدریجی ندارد و اساس محتوایی دستور در این مجموعه فراتر از هر منظر و رویکردی، از دستور زبان صحیح فارسی فاصله دارد و نیازمند اصلاحاتی اساسی است.
    کلید واژگان
    کتاب آموزش نوین زبان فارسی
    رویکرد دستور آموزشی
    آموزش زبان فارسی به غیر فارسی‌زبانان
    دستور زبان فارسی

    شماره نشریه
    37
    تاریخ نشر
    2021-01-20
    1399-11-01
    ناشر
    دانشگاه الزهرا
    Alzahra University
    سازمان پدید آورنده
    استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه یزد، یزد، ایران

    شاپا
    2008-8833
    2538-1989
    URI
    https://dx.doi.org/10.22051/jlr.2020.27463.1760
    https://jlr.alzahra.ac.ir/article_4654.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/700851

    Related items

    Showing items related by title, author, creator and subject.

    • شناسنامه علمی فارسی و انگلیسی مجله شامل: بسم الله، شناسنامه فارسی و انگلیسی ، راهنمای تدوین فارسی و انگلیسی مقالات و فهرست فارسی و انگلیسی. 

      پدیدآور نامشخص (انجمن نقد ادبی ایران, 2019-08-23)

    • شناسنامه علمی فارسی مجله شامل: بسم الله، شناسنامه فارسی، راهنمای تدوین فارسی مقالات و فهرست فارسی. 

      پدیدآور نامشخص (دانشگاه تربیت مدرس, 2013-04-01)

    • شناسنامه علمی فارسی مجله شامل: بسم الله، شناسنامه فارسی، راهنمای تدوین فارسی مقالات و فهرست فارسی. 

      پدیدآور نامشخص (انجمن زبان و ادبیات فارسی, 2013-03-01)

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب