مرور دوره 12, شماره 37 بر اساس تاریخ انتشار
در حال نمایش موارد 1 - 12 از 12
-
بررسی عوامل بازدارندهی اعمال بازخورد بر متون دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشتهی آموزش زبان انگلیسی در سطوح پیشرفته
(دانشگاه الزهراAlzahra University, 2021-01-20)پژوهشگران زبان دوم مشارکت دریافت کنندهی بازخورد، به صورت اعمال آن در متن بازنویسی شده، را به عنوان یکی از مسائل مهم در یادگیری نگارش در زبان دوم میدانند. بررسی و حذف عوامل بازدارندهی استفاده از بازخوردها میتواند به ...
-
دربارۀ روند دستوریشدگی پسوند جمعساز -gal در زبانهای ایرانی
(دانشگاه الزهراAlzahra University, 2021-01-20)چند گروه از زبانهای ایرانی پسوند –gal یا تکواژگونههای آن را به تنهایی یا در کنار پسوندهای دیگر برای جمع بستن اسم به کار میبرند. این پسوند در اصل اسم جمعی به معنای «گروه، دسته» بوده است که سپس به چنین پسوندی با این نقش ...
-
تحلیل انتقادی گفتمان مناظرات پروین از منظر سیاسی – اجتماعی بر اساس الگوی فرکلاف
(دانشگاه الزهراAlzahra University, 2021-01-20)تحلیل گفتمان، به بررسی و ارتباط میان متن(TEXT) و عوامل اجتماعی و بیرونی متن (CONTEXT) می پردازد و به واسطه زبان، دستور و بافت متن، شرایط اجتماعی و فرهنگی را نشان می دهد. تلفیق الگوی فرکلاف، به همراه زبان شناسی نقشگرای ...
-
ارزیابی عملکرد مترجمان بوفکور بر اساس تحلیلعناصر و بارمعنایی واژگان: ارائه مدل تحلیلی جدید بر مبنای دادهها
(دانشگاه الزهراAlzahra University, 2021-01-20)هرچند ترجمه، در جایگاه متن مقصد، ظاهراً حیات مستقلی ندارد، ولی در ادبیات زبان مقصد میتواند صاحب هویت و حیات باشد. از این منظر، نقد ترجمه متون ادبی را میتوان زیرشاخهای از نقد ادبیات خارجی دانست. مسئلهی نقد و ارزیابی ...
-
بررسی مشکلات داوطلبان آزمون شنیداری تافل در استنباط معانی تلویحی
(دانشگاه الزهراAlzahra University, 2021-01-20)معنای تلویحی معنایی است که به صورت غیرلفظی و غیرمستقیم در تعاملات گفتاری بیان میگردد و درک آن منوط به دانش مشترک گوینده و شنونده و آشنایی فرهنگی با زبان آنها دارد. به همین دلیل ، مطالعه آن صرفاً در معناشناسی مقدور نیست ...
-
بررسی مقابلهای معادلیابی دشواژهها در فرهنگهای هزاره و آریانپور
(دانشگاه الزهراAlzahra University, 2021-01-20)دشواژهها یکی از حوزههای مشکلآفرین در ترجمه هستند. فرهنگ لغت از جمله ابزارهایی است که مترجمان برای حل این مشکل از آن بهره میجویند. دانستن ویژگی فرهنگها در حوزۀ دشواژهها در انتخاب فرهنگ مناسب به مترجمان، کمک میکند. ...
-
مقایسۀ ساختار خرد سه فرهنگ انگلیسی به فارسی براساس نظریۀ معناشناسی قالبی فیلمور
(دانشگاه الزهراAlzahra University, 2021-01-20)نگاه علمی به فرهنگنگاری و فاصله گرفتن از فرهنگنگاری سنتی مستلزم درک عمیقتر پژوهشگران از این حوزه و نیز رویکردی موشکافانهتر به تناظر نظریه و عمل در فرهنگنگاری است. یکی از زمینههای قابل پژوهش در این حوزه از زبانشناسی، ...
-
واژه "نوه" در کتیبه اشکانی شاپور اول در حاجی آباد و تطبیق آن با متون میانرودانی
(دانشگاه الزهراAlzahra University, 2021-01-20)ساخت و معنای غالب واژهها به کاربرد، نقش و اهمیتی بر میگردد که برای کاربران آن در زمان نخستین داشته است و شماری واژهها هم در طول تاریخ یک زبان به دلایلی از زبان دیگر وام گرفته شده که این فرایند یکی از ویژگیهای زبانی است. ...
-
تمایز میان زبان و گویش: بررسی وضعیت گونۀ گیلکی
(دانشگاه الزهراAlzahra University, 2021-01-20)هدف از انجام این پژوهش، بررسی و نقد آرای پیشین در رابطه با تمایز بین زبان و گویش و بررسی وضعیت گونۀ گیلکی از دو منظر زبانشناختی و غیرزبانشناختی است. دادههای این پژوهش کیفی بر اساس شمّ زبانی نگارنده و در صورت لزوم با مراجعه ...
-
بررسی تطبیقی ترجمههای فارسی و عربی در ترجمه ضربالمثلها در نمایشنامههای شکسپیر (مطالعه موردی: هشت ترجمه از «هملت» و چهار ترجمه از «رام کردن زن سرکش»)
(دانشگاه الزهراAlzahra University, 2021-01-20)پژوهش حاضر با هدف شناخت و شناساندن روشهای انتقال مفهوم ضربالمثلها از خلال تطبیق-های زبانی و ارائه روشهای کاربردیتر در ترجمه ضربالمثلها و با استفاده از روش «توصیفی-تحلیلی» و «کتابخانهای» در صدد آن بود که بداند رویکرد ...
-
مفهومسازیهای فرهنگی در داستانهای کودکان به زبان فارسی: رویکرد شناختی
(دانشگاه الزهراAlzahra University, 2021-01-20)هدف مقاله، مطالعه شناخت فرهنگی داستانهای کودکانه نوشته شده به زبان فارسی است. برای دستیابی به این هدف، در چارچوب زبانشناسی فرهنگی (شریفیان 2017) مفهومسازیهای فرهنگی این داستانها تحلیل میشوند. نمونه آماری شامل صد ...
-
ارزیابی محتوای دستوری مجموعه کتاب های آموزش نوین زبان فارسی
(دانشگاه الزهراAlzahra University, 2021-01-20)دستور آموزشی بخش مهمی از آموزش زبان فارسی به غیر فارسیزبانان است و با پیچیدگیها و اصولی که دارد همواره نقد و بررسی ویژهای را میطلبد. در همین راستا پژوهش حاضر به ارزیابی و نقد محتوای دستوری کتابهای آموزش نوین زبان فارسی ...



