نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorرئیسی مبارکه, نفیسهfa_IR
dc.date.accessioned1399-10-02T15:47:11Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-12-22T15:47:11Z
dc.date.available1399-10-02T15:47:11Zfa_IR
dc.date.available2020-12-22T15:47:11Z
dc.date.issued2021-01-20en_US
dc.date.issued1399-11-01fa_IR
dc.date.submitted2019-07-23en_US
dc.date.submitted1398-05-01fa_IR
dc.identifier.citationرئیسی مبارکه, نفیسه. (1399). ارزیابی محتوای دستوری مجموعه کتاب های آموزش نوین زبان فارسی. زبان پژوهی, 12(37)doi: 10.22051/jlr.2020.27463.1760fa_IR
dc.identifier.issn2008-8833
dc.identifier.issn2538-1989
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22051/jlr.2020.27463.1760
dc.identifier.urihttps://jlr.alzahra.ac.ir/article_4654.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/700851
dc.description.abstractدستور آموزشی بخش مهمی از آموزش زبان فارسی به غیر فارسیزبانان است و با پیچیدگی‌ها و اصولی که دارد همواره نقد و بررسی ویژه‌ای را می‌طلبد. در همین راستا پژوهش حاضر به ارزیابی و نقد محتوای دستوری کتاب‌های آموزش نوین زبان فارسی از منظر رویکرد دستور آموزشی می‌پردازد. برای این منظور ابتدا مجموعه کتاب‌های یاد شده از لحاظ محتوای دستوری توصیف شد، سپس محتوا، روش، شیوه ارائه مطالب، مخاطب و تمرین‌های دستوری کتاب بر اساس مهمترین ویژگی‌های دستور آموزشی یعنی همراهی آموزش دستور و واژه، بافتمداری، طرح دستوری، و آموزش چرخه‌ای و تدریجی تحلیل گردید و در نهایت نارسایی‌های دستوری مجموعه در پنج حوزه نادرستی‌ها، نام گذاری اصطلاحات دستوری، جملات نمونه و نگارش ارزیابی و نقد شد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که قواعد دستور آموزشی بازتاب نافرجامی در این مجموعه دارد و همچنین محتوای دستوری این کتاب‌ها غیر منطقی و نارسا است و صورتی چرخه‌ای و تدریجی ندارد و اساس محتوایی دستور در این مجموعه فراتر از هر منظر و رویکردی، از دستور زبان صحیح فارسی فاصله دارد و نیازمند اصلاحاتی اساسی است.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه الزهراfa_IR
dc.publisherAlzahra Universityen_US
dc.relation.ispartofزبان پژوهیfa_IR
dc.relation.ispartofZABANPAZHUHI (Journal of Language Research)en_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22051/jlr.2020.27463.1760
dc.subjectکتاب آموزش نوین زبان فارسیfa_IR
dc.subjectرویکرد دستور آموزشیfa_IR
dc.subjectآموزش زبان فارسی به غیر فارسی‌زبانانfa_IR
dc.subjectدستور زبان فارسیfa_IR
dc.titleارزیابی محتوای دستوری مجموعه کتاب های آموزش نوین زبان فارسیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه یزد، یزد، ایرانfa_IR
dc.citation.volume12
dc.citation.issue37


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد