زبان پژوهی
مرور بر اساس
مجموعههای این پایگاه
ارسال های اخیر
-
تقابل ساخت خودایستای التزامی و ساخت ناخودایستای مصدری در بندهای کنترلی: یک توصیف زبانگذر
(دانشگاه الزهراAlzahra University, 2025-03-21)در آغاز پیدایش دستور زایشی، کاوش در نظریه زبان همواره متاثر از زبانی مانند زبان انگلیسی بوده است. با گذر از آن دوره، نظریه زبان همواره بر آن بوده است که از یک سو بهنیه نگرتر شود و از سوی دیگر جهانیتر شود. یکی از ساختهایی ...
-
جزء وجهنمای «-ا» ، عضوی جدید از مجموعه وجهنماهای زبان فارسی
(دانشگاه الزهراAlzahra University, 2025-03-21)جزءهای وجهنما عناصر زبانی هستند که به همراه گفتماننماها زیرمجموعه نشانگرهای کاربردشناختی قرار میگیرند اما برخلاف گفتماننماها -که به ساختار یا صورت گفتمان میپردازند، تأثیری بر محتوای گزارهای جمله ندارند و دارای حرکت ...
-
مطابقة مفرد در زبان کردی کلهری از نگاه نظریة صرف توزیعی
(دانشگاه الزهراAlzahra University, 2025-03-21)در این پژوهش به بررسی فرایند مطابقة فاعلی و پدیدة مطابقة مفرد در زبان کردی کلهری خواهیم پرداخت. مطابقة مفرد فرایندی است که در طی آن نمایة فاعلی واقعشده بر روی فعل با مشخصة شمار فاعل مطابقت نمییابد. به عبارتی دیگر، اگر ...
-
نقش ساختارهای استعاری و کنایی در بازنمایی ایدئولوژیهای پنهان رفتاری و کلامی رمان ساعة بغداد اثر شَهَدالراوی بر اساس رویکرد کنشگفتاری اندرو گاتلی
(دانشگاه الزهراAlzahra University, 2025-03-21)تحلیل گفتمان انتقادی مباحثهای است که زبان بهعنوان کارکرد اجتماعی در بازتولید قدرت و کشف ایدئولوژی موردبررسی قرار میگیرد. در این بحث نظریۀ کنش گفتار ازجمله مباحثی است که در تکوین و گسترش تحلیل گفتمان انتقادی نقش کاربردی ...
-
بازنمایی نحوی ساخت ربطی گزاره ای در زبان فارسی
(دانشگاه الزهراAlzahra University, 2025-03-21)مقالۀ حاضر از دیدگاه برنامۀ کمینگی به بررسی ساخت ربطی گزارهای در زبان فارسی میپردازد. در این مقاله براساس دو دیدگاه اساسی این نوع ساخت ربطی را مورد بررسی قرار میدهیم: تحلیل ساخت ربطی به عنوان خردهجملۀ متقارن و تحلیل ...
-
درک واکههای خیالی نزد فارسیزبانان در برخی از خوشههای همخوانی وام واژههای فرانسه
(دانشگاه الزهراAlzahra University, 2025-03-21)زبان فارسی و فرانسوی از نظر واجی و آوایی، تفاوتهایی با یکدیگر دارند. از جمله این تفاوتها میتوان خوشههای دو یا چند همخوانی را نام برد. ساختار هجایی زبان فارسی در سطح آوایی به شکل CV(C)(C) است. این امر نشان میدهد که در ...
-
زمانداری مدرج در بندهای متممی زبان فارسی در چارچوب کمینه گرایی لاندا و نقشگرایی گیون
(دانشگاه الزهراAlzahra University, 2025-03-21)این مقاله به بررسی رابطهی شدت کنترل فعل بند پایه بر زمانداری بندهای متممی زبان فارسی میپردازد. لاندا (Landau, 2006) کنترل اجباری بند پایه بر محمول بند متمم زماندار و بیزمان را نتیجهی رخداد عمل در بند متممی میداند. ...
-
بررسی طبیعیبودن برخی پسوندهای فاعلی در تاریخ الوزرا
(دانشگاه الزهراAlzahra University, 2025-03-21)در پژوهش حاضر به بررسی داده بنیاد میزان بینشانی و طبیعیبودن برخی از وندهای فاعلی شامل«-گر، -کار، -مند، -َنده، -سار، -وار، -ا، -ان، -بان و –ار» با رویکردی دادهبنیاد در کتاب تاریخالوزرا (قرن ششم) و در چارچوب صرف طبیعی ...
-
تحلیل گفتمان شش داستان براساس مؤلفه پیشرفت آغازگر: رویکرد دستور نقشگرای هلیدی و متیسن( ۲۰۱۴)
(دانشگاه الزهراAlzahra University, 2025-03-21)دستیابی به موفقیت ارتباطی در زبان مستلزم سازماندهی معانی در متن از جانب نویسنده و شناسایی آن از جانب خواننده است. لیکن عدم شناسایی این نظم از طرف خواننده تحلیلگر باعث شدهاست که خوانش کاملی از پیام متنها حاصل نگردد. از ...
-
طراحی و آموزش نرمافزار تعاملی چندرسانهای: نظریه مایر و تأثیر آن بر درک مهارت خواندن به غیرفارسی زبانان
(دانشگاه الزهراAlzahra University, 2025-03-21)هدف اصلی پژوهش حاضر طراحی و ارزیابی تأثیرنرمافزار چند رسانهای تولید محتوای آموزشی استوری لاین بر یادگیری درک مطلب خواندن است. روش پژوهش شبه آزمایشی و از نظر نوع هدف کاربردی است. جامعه آماری پژوهش را 30 نفر از فارسیآموزان ...
-
معادلهای دروغین در ترکی زنجانی و ترکیِ استانبولی
(دانشگاه الزهراAlzahra University, 2024-09-22)معادلهای دروغین واژههایی هستند که باوجود دارابودن تلفظ کمابیش یا کاملاً یکسان در زبان مقصد و مبدأ، از جنبة کاربرد و معنا متفاوت بوده و چالش جدی در برقراری ارتباط مؤثر بین زبانها ایجاد مینمایند. معادلهای دروغین به دو ...
-
کشش جبرانی در زبان کردی مرکزی: فرایندی تیره در چارچوب بهینگی متوالی
(دانشگاه الزهراAlzahra University, 2024-09-22)پژوهش حاضر فرایند کشش جبرانی در زبان کردی مرکزی را در چارچوب نظریۀ بهینگی متوالی مورد بررسی قرار میدهد. در بهینگی متوالی دستور واجی زبان و بهطور خاص دستگاه ارزیاب که تعامل محدودیتها را با اِعمال بر گزینههای رقیب مورد ...
-
ساخت پیکره مقایسهای تخصصی «پارسا»
(دانشگاه الزهراAlzahra University, 2024-09-22)پیکره ها براساس زبان بهکاررفته در متنهای تشکیل دهندة آنها به پیکرههای تک زبانه، دوزبانه و چندزبانه گروهبندی میشوند. پیکرة مقایسه ای، پیکرهای است دوزبانه یا چندزبانه که شامل متنهایی است مشابه در حوزههای موضوعی ...
-
رویکرد مدرسان به آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان از طریق متون ادبی دارای ویژگی فرهنگی
(دانشگاه الزهراAlzahra University, 2024-09-22)پژوهش حاضر بهشیوهای پیمایشی به تعیین میزان و درجة اهمیت شاخص های مؤلفة مصداقهای ادبیِ دارای ویژگی فرهنگی در آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان بهوسیلة متون ادبی در دو سطح میانی و پیشرفته پرداختهاست. بهاین منظور، ...
-
خطاهای واژگانی در انشاهای فارسی نوشته شده توسط دانشجویان عرب زبان: تحلیل خطا و تحلیل مقابلهای
(دانشگاه الزهراAlzahra University, 2024-09-22)این مقاله با بررسی خطاهای واژگانی برگرفته از 200 انشای نگاشتهشده توسط فارسیآموزان عربزبان، رویکرد تازهای را به آموزشهای واژگانی در چارچوب «تحلیل خطا و تحلیل مقابلهای» پیشنهاد میدهد. از این تعداد، 100 زبانآموز در ...
-
تأثیر عوامل گفتمانی-کاربردشناختی بر حذف مفعول در زبان فارسی
(دانشگاه الزهراAlzahra University, 2024-09-22)حذف مفعول، پدیدهای کاهنده ظرفیت فعل است که در خلال آن فعل دوظرفیتی تنها با موضوع فاعل خود در جمله نمایانده میشود. برخلاف دیگر فرآیندهای ظرفیتکاه، مفعول حذفشده در این ساخت، عنصری تهی یا حرکت داده شده نبوده و نمیتوان ...
-
تاثیر برنامه ریزی عصبی-کلامی بر استقلال و خودکارآمدی یادگیرندگان غیر فارسی زبان
(دانشگاه الزهراAlzahra University, 2024-09-22)در سالهای اخیر پژوهشهای انجامشده در حوزه برنامهریزی عصبی-کلامی تأثیر آن را در کلاسهای زبان خارجی/زبان دوم نشان دادهاند. هدف این پژوهش نیز بررسی این است که آیا برنامهریزی عصبی-کلامی تأثیر آماری مهمی بر استقلال و ...
-
تأثیر آموزش تکلیف-محور و بازخورد تصحیحی بر ارتقاء توانش منظورشناختی: مطالعه فارسی آموزان سطح میانی
(دانشگاه الزهراAlzahra University, 2024-09-22)با توجه به نبود پژوهشی جامع در راستای پیشرفت توانش منظورشناختی فارسیآموزان غیرایرانی، پژوهش حاضر به آموزش سه کنش گفتاری زبان فارسی (درخواست، رد و عذرخواهی) در چارچوب رویکرد تکلیف-محور همراه با ارائه بازخوردهای فرازبانی ...
-
بررسی سوگیری جنسیتی در کتابهای «فارسی ایران امروز» و «گام اوّل»: پژوهشی پیکرهبنیاد
(دانشگاه الزهراAlzahra University, 2024-09-22)نمایش نادرست و یا نمایشندادن نقش هر یک از دو جنس زن و مرد در مواد آموزشی زبان، نشان از سوگیری جنسیتی دارد و منجر به بازتولید کلیشههای جنسیتی در زبانآموزان خواهد شد. پژوهش حاضر به بررسی چگونگی بازنمایی جنسیت در مواد ...
-
بررسی تطبیقی گرایشهای طبیعت گرایانه در آثار صادق چوبک و جک لاندن از دیدگاه نقشگرایی
(دانشگاه الزهراAlzahra University, 2024-09-22)مکتب طبیعتگرایی مدعی است که هنر و ادبیات باید جنبۀ علمی داشته باشند و تلاش میکند روش تجربی و جبر علمی را در ادبیات رواج دهد. در ایران، صادق چوبک یکی از نویسندگانی است که گرایش های طبیعتگرایانه مشهودی در آثار خود بروز ...



