آموزش عالی در میانۀ تعارضهای شغل گرایی جدید و حرفه گرایی مدنی و مردم مدار
(ندگان)پدیدآور
قانعی راد, محمد امیننوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
تاریخ دریافت: 15/09/1392
تاریخ پذیرش: 03/12/1392
چکیده
آموزش عالی در جامعۀ معاصر از سوی دو گرایش متعارض بهسوی شغل گرایی و حرفه گرایی کشیده میشود. این مقاله با تفکیک مفاهیم حرفه و شغل به بررسی ریشههای شغل گرایی و حرفه گرایی در دوران مدرن و نسبت آنها با آموزش عالی میپردازد. پسازاین مرور مفهومی، تأثیر تحولات دهههای پایانی قرن بیستم بر پیدایش دو مفهوم شغل گرایی و حرفه گرایی بررسی میشود. هدف این مقاله واکاوی در ابعاد مختلف حرفه گرایی جدید و بررسی پیامدهای این مفهوم در سازمان اجتماعی و محتوای معرفتی حرفهها در آینده نزدیک است. به این دلیل مفاهیم حرفه گرایی جدید و سیاست حرفه گرایی و انواع مدلهای مرتبط با آن مطرح میشوند و سرانجام مدل چهاروجهی و تعاملی حرفه گرایی به بحث گذاشته میشود.
نتیجهگیری نهائی مقاله بر اهمیت حرفه گرایی جدید در برابر شکلگرایی جدید تأکید دارد. شکلگرایی جدید تحت تأثیر ضرورتهای تازه، آموزش را با تهدید گسترش رویههای مکانیکی، فایدهگرایی و کمیت گرایی صرف و دانشآموختگان را نیز با تهدید گسترش رویکردهای غیر انتقادی، تک ساحتی و تکنسین مآبی مواجه ساخته است که نتیجه آن فراموش کردن علم و حرفه بهمثابه مجموعهای از ارزشهای شخصی، میان شخصی، اجتماعی و سیاسی است. این مقاله برای پاسخ گوئی به نیازهای چندگانه و ازجمله ایجاد توازن بین کار و زندگی، فرهنگ و دانش، اصلاح برنامههای آموزشی در سطوح مختلف ازجمله آموزش عالی را برای ترکیب دو جریان آموزش عمومی با تأکید بر ارزشهای انسانگرایانه و مدنی و آموزش حرفهای با تأکید بر ارزشهای شغلی را ضروری میداند. موضوع پایانی مقاله ارائۀ راهبردهای خاص بهمنظور گسترش حرفه گرایی جدید، بهویژه در رشتههای علوم انسانی و با تأکید بر تقویت رابطه حرفهها با مردم میباشد.
کلید واژگان
آموزش عالیشغل گرایی جدید
حرفه گرایی جدید
سیاست حرفه گرایی
مدل چهاروجهی حرفه گرایی
حرفه گرایی مدنی
حرفه گرایی مردم مدار
تخصصي
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2014-03-011392-12-10
ناشر
انجمن آموزش عالی ایرانسازمان پدید آورنده
مرکز تحقیقات سیاست علمی کشورشاپا
2008-8000Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
تأثیر مبانی وجودشناختی و مابعدالطبیعی ملاصدرا در حل بعضی مسائل بنیادین اخلاق
خوشخو, صادق؛ محبتی, مریم؛ علیزمانی, امیرعباس (دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییدانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی, 2013-08-23)در این نوشتار به دنبال آن هستیم تا موضع صدرالمتألهین را در حل بعضی مسائل بنیادی اخلاق، از قبیل عینیتگرایی یا ذهنیتگرایی، نتیجهگرایی یا تکلیفگرایی، وظیفهگرایی یا فضیلتگرایی، که ذهن فیلسوفان دین و اخلاق معاصر را به خود ...
-
سنت واقعگرایی در ایران
مشیرزاده, حمیرا (دانشگاه تهران, 2017-03-21)یکی از پایههای تدوین نظریههای بومی روابط بینالملل، توجه به سنتهای فکری و عملی در طول تاریخ روابط خارجی یک کشور است. البته ایرانیان در طول تاریخ چه در سطح نخبگان سیاسی و چه در سطح ...
-
مطالعه تطبیقی مسئولیت مدنی صغار و بیماران روانی؛ در جستجوی یک نظریه
آبین, علیرضا؛ حقطلب, زینب (مرکز تحقیقات اخلاق و حقوق پزشکی, 2022-09-01)زمینه و هدف: با نگاه از زاویهای متفاوت، سخن از مسئولیت مدنی صغار و بیماران روانی، به واقع کاوشی است فلسفی در خصوص کیفیت تأثیر صغر سن و ضعف یا فقدان عنصر روانی ادراک در حقوق مسئولیت مدنی. در چنین پژوهشی اصولاً با دو نگرش ...




