آموزش عالی ایران
مرور بر اساس
مجموعههای این پایگاه
ارسال های اخیر
-
قلدری دانشگاهی: مروری سیستماتیک مبتنی بر مطالعات نمایه شده بینالمللی
(انجمن آموزش عالی ایران, 2024-11-01)هدف: این مطالعه باهدف شناسایی خوشههای موضوعی اصلی و بازیگران کلیدی؛ وضعیت دانش فعلی حوزه مطالعاتی قلدری دانشگاهی و میسرهای پیشنهادی مطالعاتی برای آینده را، نمایان میسازد. روش پژوهش: این مطالعه سیستماتیک با تکیهبر ...
-
چالشها و آسیبهای نظام آموزش در شهرسازی: نگاهی به وضعیت موجود و راهکارهای پیشنهادی
(انجمن آموزش عالی ایران, 2024-11-01)هدف: هدف اصلی این پژوهش، شناسایی و تحلیل چالشهای ساختاری، محتوایی و نیروی انسانی در نظام آموزش شهرسازی در ایران و ارائه راهکارهایی برای بهبود آن است. این پژوهش به دنبال پاسخگویی به این پرسشهاست که این چالشها چگونه بر ...
-
مطالعه تطبیقی آموزش عالی ایران و ترکیه؛ تأثیرگذاری بر توسعه سیاسی- اجتماعی
(انجمن آموزش عالی ایران, 2024-11-01)هدف: در این مقاله، تأثیر آموزش عالی بر توسعه سیاسی- اجتماعی ایران و ترکیه مطالعه شده است. هدف پژوهش، شناسایی عوامل تأثیرگذاری آموزش عالی بر توسعه سیاسی- اجتماعی و مشارکت شهروندان میباشد. روششناسی: در این پژوهش با استفاده ...
-
تحلیل نیازهای دانشجویی: بررسی اولویتها در برنامههای معاونت فرهنگی دانشگاه گیلان
(انجمن آموزش عالی ایران, 2024-11-01)هدف: نیازسنجی اغلب به منظور تخصیص یا توزیع مجدد منابع، طراحی برنامهها، سیاستها و خدمات انجام میشود. نیازسنجی را میتوان به عنوان شکلی از ارزیابی برنامه نیز در نظر گرفت. تحلیل نیازها در دانشگاهها فقط شناسایی خواستهها ...
-
مؤلفههای توانمندسازی دانشگاههای علوم پزشکی در مقابله با سیاهچالههای آموزشی
(انجمن آموزش عالی ایران, 2024-11-01)هدف: دانشگاههای علوم پزشکی بهعنوان یکی از بزرگترین نظامهای مدیریتی کشور، با چالشهای متعددی در حوزه آموزش مواجه هستند که میتواند بهعنوان سیاهچاله آموزشی شناخته شود. آسیبهای ناشی از سیاهچالهها چندبعدی و جدی بوده ...
-
یاد استاد
(انجمن آموزش عالی ایران, 2024-11-01)بیستوهشت ژانویه 2025 حوزهی فرهنگ و ادب و مطالعات تطبیقی یکی از تأثیرگذارترین اندیشمندان خود را در 102 سالگی از دست داد. لوتان کوی[1] معلم-پژوهشگر علوم تربیتی، اقتصاددان، مورخ، معلم فرهنگ و ادب، عکاس، شاعر و درعینحال یکی ...
-
ملاکهای کیفیت سنجش کلاسی در دانشگاه بر اساس رویکردهای سه گانه سنجش
(انجمن آموزش عالی ایران, 2024-08-01)هدف پژوهش: تحول در رویکردهای معاصر سنجش آموزش، به ظهور رویکرد سنجش بهمثابه یادگیری منجر شده که هدف آن، تحکیم و تحقق یادگیری عمیق مبتنی بر خودتنظیمی و استقلال فراگیر است. این تحول پارادایمی از محوریت «سنجش از یادگیری» به ...
-
سناریونگاری آینده آموزش عالی در ایران
(انجمن آموزش عالی ایران, 2024-08-01)هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر، سناریونگاری آموزش عالی ایران در دوره پساانبوهگرایی بود. مواد و روشها: ابتدا، به بررسی عوامل محیطی تأثیرگذار یا پیشرانهای کلیدی آموزش عالی در گذار پساانبوهگرا در ایران پرداخته شد. برای ...
-
واکاوی موانع شناختی- حرفهای نظریهپردازی در میان اعضای هیئتعلمی علوم انسانی
(انجمن آموزش عالی ایران, 2024-08-01)هدف: نظریهپردازی در علوم انسانی یکی از ارکان اساسی و تعیینکننده پیشرفت علمی هر کشوری است. در این میان نقش اعضای هیئتعلمی علوم انسانی دانشگاهها بهعنوان پرچمداران این دانش بسیار بااهمیت است. باوجوداین اهمیت بنیادین، ...
-
مفهومسازی زیستبوم کارآفرینی در آموزش عالی ایران
(انجمن آموزش عالی ایران, 2024-08-01)هدف: پژوهش حاضر باهدف مفهوم سازی زیستبوم کارآفرینی در آموزش عالی ایران صورتگرفته تا یک چارچوب جامع و نظاممند را در قالب عوامل مؤثر بر کارآفرینی آموزش عالی ارائه دهد. روش: این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و با روش کیفی ...
-
الگوی کارآفرینی اجتماعی در آموزش عالی
(انجمن آموزش عالی ایران, 2024-08-01)هدف: کارآفرینی اجتماعی برای ایجاد تغییرات اجتماعی و برای پاسخ به تغییرات مداوم اجتماعی حیاتی است. توجه به این مفهوم در فضای کشور بهویژه نظام آموزش عالی ضرورت دارد، چراکه گذر از اقتصاد ملی به اقتصاد جهانی، ...
-
آموزش مهندسی: واقعیتها و انتظارات
(انجمن آموزش عالی ایران, 2024-08-01)افزایش مستمر پیچیدگیهای دانش، نوآوریها و انتظارات جوامع از دانشگاهها بر نحوهی آموزش استادان رشتههای مهندسی و تفکر آنها برای پرورش دانشجویان تأثیر گذاشته است. از آموزش، همواره بهعنوان یک فضیلت شامل فضیلت ایجاد انضباط ...
-
محدودیت آزمون سراسری در ارزیابی تواناییهای درونفردی
(انجمن آموزش عالی ایران, 2024-05-01)هدف: آزمون سراسری ورود به دانشگاه (کنکور) مهمترین آزمون و ارزیابی صورت گرفته در تاریخ 60 ساله خود (از سال 1347 هجری شمسی تا به امروز) در ایران بوده است. به همین دلیل، درک اینکه این آزمون چه چیزی را مورد سنجش قرار میدهد ...
-
نقش فناوریهای تحولآفرین بر کارآفرینی نظام آموزش عالی کشور
(انجمن آموزش عالی ایران, 2024-05-01)هدف: نظام آموزش عالی در هر جامعهای از اهمیت ویژهای برخوردار است. امروزه دیگر دانشگاه، کارآفرینی، صنعت و کسبوکار از هم جدا نیستند. پس با توجه به اهمیت کارآفرینی در توسعه اقتصادی و اجتماعی جوامع و بهعنوان یک سرمایه ...
-
تأملی بر تنوع وظیفه و هویت دانشگاهی اعضای هیئتعلمی دانشگاههای دولتی ایران
(انجمن آموزش عالی ایران, 2024-05-01)هدف: اعضای هیئتعلمی دانشگاه بهواسطه کار علمی و زیستن در محیط دانشگاه، دارای هویت دانشگاهی میشوند. درگیر شدن استادان در وظایف متنوع، میتواند آنها را دچار سردرگمی و تنش هویت دانشگاهی نماید. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر ...
-
واکاوی و شناسایی موانع و راهبردهای تعامل دانشگاه شهید چمران اهواز با محیط بیرونی
(انجمن آموزش عالی ایران, 2024-05-01)هدف: پژوهش حاضر با هدف واکاوی و شناسایی راهبردها و موانع تأثیرگذار بر تعامل دانشگاه شهید چمران اهواز با محیط پیرامونی خود انجامشده است. روش: این پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر روششناسی، کیفی و مبتنی بر رویکرد پدیدارشناسی ...
-
شاخصهای سنجش عدالت در آموزش عالی
(انجمن آموزش عالی ایران, 2024-05-01)هدف: عدالت در کنار آزادی، از مهمترین ارزشهای بشری است. حکومتها، جوامع، سازمانها و نهادهای اجتماعی، مشروعیت خود را از عدالت کسب میکنند. در حوزه آموزش، جامعه جهانی در راستای تحقق عدالت به سمت اجرای پارادایم «آموزش عالی ...
-
فرصتها و موانع پیشرفت علمی در آموزش عالی ایران
(انجمن آموزش عالی ایران, 2024-05-01)پیشرفت و جهش علمی هر دانشگاهی بهعنوان یک سیستم پیچیده نیازمند فهم تنوع موجود در آن، برای ایجاد فضایی مساعد به زایش خلاقیتهای فردی و گروهی است. هرچند این تنوع، بستری ضروری برای توسعهی علمی-فرهنگی دانشگاه میباشد ولی ...
-
مطالعه نظاممند چشماندازهای کلان در برنامه راهبردی دانشگاهها: براساس پژوهشهای منتشر شده
(انجمن آموزش عالی ایران, 2024-11-01)هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی چشماندازهای کلان در برنامه راهبردی دانشگاهها انجام شد. روش: رویکرد پژوهش، کیفی و روش آن، مطالعه نظاممند از نوع تلفیقی بود. جامعه آماری پژوهش شامل پژوهشها و مطالعات انجامشده داخلی و خارجی ...
-
ارزیابی تطبیقی آموزش مشارکتی و خود راهبر دروس مکان پایه (مطالعه موردی: دانشجویان رشته جغرافیا)
(انجمن آموزش عالی ایران, 2024-02-01)هدف: در سطوح مختلف آموزشی بهویژه آموزش عالی شیوه کاربست الگوهای یادگیری با توجه به نوع و ساختار عملی و نظری درسها است که تعیین میکند میزان پایداری یادگیری چگونه میباشد. این پژوهش باهدف ارزیابی رویکردهای یادگیری مشارکتی ...



