نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorقانعی راد, محمد امینfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T17:38:01Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T17:38:01Z
dc.date.available1399-08-23T17:38:01Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T17:38:01Z
dc.date.issued2014-03-01en_US
dc.date.issued1392-12-10fa_IR
dc.identifier.citationقانعی راد, محمد امین. (1392). آموزش عالی در میانۀ تعارض‌های شغل گرایی جدید و حرفه گرایی مدنی و مردم مدار. آموزش عالی ایران, 6(1), 0-0.fa_IR
dc.identifier.issn2008-8000
dc.identifier.urihttp://ihej.ir/article-1-574-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/627302
dc.description.abstractتاریخ دریافت: 15/09/1392 تاریخ پذیرش:  03/12/1392 چکیده آموزش عالی در جامعۀ معاصر از سوی دو گرایش متعارض به‌سوی شغل گرایی و حرفه گرایی کشیده می­شود. این مقاله با تفکیک مفاهیم حرفه و شغل به بررسی ریشه‌های شغل گرایی و حرفه گرایی در دوران مدرن و نسبت آن‌ها با آموزش عالی می­پردازد. پس‌ازاین مرور مفهومی، تأثیر تحولات دهه‌های پایانی قرن بیستم بر پیدایش دو مفهوم شغل گرایی و حرفه گرایی بررسی می‌شود. هدف این مقاله واکاوی در ابعاد مختلف حرفه گرایی جدید و بررسی پیامدهای این مفهوم در سازمان اجتماعی و محتوای معرفتی حرفه‌ها در آینده نزدیک است. به این دلیل مفاهیم حرفه گرایی جدید و سیاست حرفه گرایی و انواع مدل­های مرتبط با آن مطرح می‌شوند و سرانجام مدل چهاروجهی و تعاملی حرفه گرایی به بحث گذاشته می­شود. نتیجه­گیری نهائی مقاله بر اهمیت حرفه گرایی جدید در برابر شکل‌گرایی جدید تأکید دارد. شکل‌گرایی جدید تحت تأثیر ضرورت‌های تازه، آموزش را با تهدید گسترش رویه‌های مکانیکی، فایده‌گرایی و کمیت گرایی صرف و دانش‌آموختگان را نیز با تهدید گسترش رویکردهای غیر انتقادی، تک ساحتی و تکنسین مآبی مواجه ساخته است که نتیجه آن فراموش کردن علم و حرفه به‌مثابه مجموعه‌ای از ارزش‌های شخصی، میان شخصی، اجتماعی و سیاسی است. این مقاله برای پاسخ گوئی به نیازهای چندگانه و ازجمله ایجاد توازن بین کار و زندگی، فرهنگ و دانش، اصلاح برنامه‌های آموزشی در سطوح مختلف ازجمله آموزش عالی را برای ترکیب دو جریان آموزش عمومی با تأکید بر ارزش‌های انسان‌گرایانه و مدنی و آموزش حرفه‌ای با تأکید بر ارزش‌های شغلی را ضروری می‌داند. موضوع پایانی مقاله ارائۀ راهبردهای خاص به‌منظور گسترش حرفه گرایی جدید، به‌ویژه در رشته‌های علوم انسانی و با تأکید بر تقویت رابطه حرفه‌ها با مردم می‌باشد.fa_IR
dc.format.extent361
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherانجمن آموزش عالی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofآموزش عالی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofIranian Higher Educationen_US
dc.subjectآموزش عالیfa_IR
dc.subjectشغل گرایی جدیدfa_IR
dc.subjectحرفه گرایی جدیدfa_IR
dc.subjectسیاست حرفه گراییfa_IR
dc.subjectمدل چهاروجهی حرفه گراییfa_IR
dc.subjectحرفه گرایی مدنیfa_IR
dc.subjectحرفه گرایی مردم مدارfa_IR
dc.subjectتخصصيfa_IR
dc.titleآموزش عالی در میانۀ تعارض‌های شغل گرایی جدید و حرفه گرایی مدنی و مردم مدارfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentمرکز تحقیقات سیاست علمی کشورfa_IR
dc.citation.volume6
dc.citation.issue1
dc.citation.spage0
dc.citation.epage0


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد