مرور دوره 5, شماره 1 بر اساس تاریخ انتشار

در حال نمایش موارد 1 - 11 از 11

  • مقایسه کلیشه‌های جنسیتی در داستان‌های کودکان گروه سنی «الف» و «ب» از منظر زبان‌شناسی فرهنگی 

    آنت, ساجده؛ صراحی, محمد امین (دانشگاه گیلان, 2020-03-20)
    کلیشه‌های جنسیتی را می‌توان یکی از مفاهیم برجسته در حوزه‌ی جامعه‌شناسی زبان به‌شمار آورد. این کلیشه‌ها در همه‌ی سطوح زبانی از جمله در ادبیات کودک یافت می‌شوند و در بازتولید زبان جنسیت-زده و گفتمان مردسالار نقش به‌سزایی ...

  • نقش دلالت زمانی در تبیین کاربردهای حال التزامی در زبان فارسی معاصر 

    ولی پور, مونا؛ نعیمایی عالی, شفیع (دانشگاه گیلان, 2020-03-20)
    در این پژوهش درجست‌وجوی تبیینی یکدست برای تمامی کاربردهای حال التزامی، ابتدا با اتکا به پیکره‌ای با حدود ۳۰۰۰ جملۀ حال التزامی، تمامی کاربردهای آن استخراج و دسته‌بندی شده ‌است. در جملات ساده و در بندهای موصولی، عامل ...

  • گزینش واژگانی رهیافتی به تحلیل شخصیت قیصر امین‌پور 

    نیک گهر, سیده فاطمه؛ باقری خلیلی, علی اکبر (دانشگاه گیلان, 2020-03-20)
    گزینش واژه‌ها و بازنمود ساخت و کارکرد آن‌ها، در زبان شناسی، مفهومی است و هر واژه با تکیه بر دو اصل گزینش و ترکیب، مشخصه‌های معنایی-زبانی و کنش‌های مفهومی-شناختی منحصر به فردی می‌یابد و خواننده با شناخت واژه‌ها ‌علاوه بر ...

  • نظام حالت‌دهی و مطابقه الگوی کُناییِ زبان آرانی در چارچوب برنامه کمینه‌گرا 

    کریمی مقدم ارانی, اسماء؛ حق بین, فریده (دانشگاه گیلان, 2020-03-20)
    این مقاله به بررسی نظام حالت‌دهی و مطابقه‌ی ساخت کنایی زبان آرانی در چارچوب نظری برنامه کمینه‌گرای چامسکی می‌پردازد. آرانی از گویش‌های مرکزی ایران است که نیای آن مشخص نیست، اما به زبان پارتی، نزدیک‌تر است (بویس ، 1377)، و ...

  • بررسی واجی فرآیندهای تجویدی در قرآن کریم در چارچوب واجشناسی آزمایشگاهی 

    صادقی, وحید؛ بیدی, مریم (دانشگاه گیلان, 2020-03-20)
    در این مقاله به شیوۀ آزمایشگاهی به بررسی ویژگی‌های واجشناختی فرآیندهای اظهار، ادغام، اقلاب و اخفاء مطابق با تعاریف مطرح در علم تجوید پرداختیم. برای این منظور، پیکرۀ صوتی شامل قرائت‌های 12 قاری مختلف جمع‌آوری شد. کلمات هدف ...

  • تصحیح انتقادی و ترجمۀ چهار غزل اوحدی مراغه‌ای به گویش اصفهانیِ قرن هفتم و هشتم هجری 

    خانی حبیب آبادی, علی؛ نوریان, سیدمهدی؛ براتی خوانساری, محمود (دانشگاه گیلان, 2020-03-20)
    در دیوان اوحدی مراغه ای چهار غزل به گویش قدیم مردم اصفهان دیده می شود که در نسخه های خطی، کاستی ها و تصرفات فراوانی بدانها راه یافته است، به گونه ای‌که گاهی برخی واژه ها حتی در دو دستنویس هم یکسان نیست، و متن های چاپی دیوان ...

  • رکن‌های پنج‌هجایی در عروض عربی و فارسی و کارکرد آن‌ها در عروض فارسی 

    قهرمانی مقبل, علی اصغر (دانشگاه گیلان, 2020-03-20)
    تعیین رکن‌های عروضی و نحوۀ رکن‌بندی وزن‌ها، علاوه بر تأثیر در آموزش عروض، نقش مهمی در تعیین خانواده‌های وزنی و طبقه‌بندی وزن‌ها دارد. آشفتگی در تعیین رکن‌ها منجر به آشفتگی علم عروض و دشواری آموزش آن می‌شود. همچنین ساماندهی ...

  • تفاوتهای زبانی گونه نوشتار ادبی با گونه نوشتار معیار برای آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان 

    فتوحی اصفهانی, فرناز؛ خاتمی, احمد؛ میردهقان فراشاه, مهین ناز (دانشگاه گیلان, 2020-03-20)
    در این پژوهش ما با هدف شناخت تفاوت‌های دو گونه زبانی معیار و ادبی، ابتدا بر اساس تحلیل مقابله‌ای کتاب‌های دستور زبان آثار ادبی با کتاب‌های دستور زبان‌ معیار، تفاوت‌های این دو گونه را استخراج‌ و سپس براساس میزان فراگیربودن ...

  • گویش سنجی رایانشی تنوعات آوایی گویش تالشی در استان گیلان 

    قسمت پور, بهروز؛ رضاقلی فامیان, علی؛ ملایی پاشایی, سیف الله (دانشگاه گیلان, 2020-03-20)
    چکیده:گویش‌سنجی گرایشی نوین و برآمده از گویش‌شناسی کلاسیک است که در آن تفاوت‌های میان گویش‌های مختلف در یک ناحیه به صورت آماری محاسبه شده و با استفاده از نقشه‌ها و اطلس‌های گویشی بازنمایی می‌شود. در پژوهش حاضر تلاش شده بر ...

  • بررسی تاریخی بُن ماضی افعال در زبان بلوچیِ امروز (گویش‌های بلوچیِ غربی) 

    جعفری دهقی, شیماء؛ دامنی, سعید (دانشگاه گیلان, 2020-03-20)
    بُن ماضی افعال با نشانه‌های متنوعِ خود در گویش‌های مختلف زبان بلوچی، مانند سایر زبان‌های ایرانی از اهمیت خاصی برخوردار است. این مقاله در پی آن است که با روشی توصیفی و دیدگاهی درزمانی و هم‌زمانی به بحث ساخت‌واژیِ بن ماضی ...

  • گروه فعلی زبان گیلکی بر اساس فرضیه فاعل در درون گروه فعلی 

    جهان پناه, الهه؛ شعبانی, منصور (دانشگاه گیلان, 2020-03-20)
    پژوهش حاضر به طرح شواهد در حمایت از فرضیه فاعل در درون گروه فعلی زبان گیلکی در چارچوب برنامة کمینه‌گرا می-پردازد. مطالعة این پژوهش از نوع کیفی می‌باشد داده‌های این پژوهش جدای از داده‌های موجود در منابع مختلف مانند متون ...