• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مدیریت مدرسه
    • دوره 8, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مدیریت مدرسه
    • دوره 8, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    سواد رهبری آموزشی مدیران مدارس در نظام آموزش وپرورش: رویکرد فراترکیب

    (ندگان)پدیدآور
    محمدی, مهدیجهانی, جعفرشفیعی, مریمسلیمی, قاسمکامیاب, رحیم
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    علمی-پژوهشی (کیفی)
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    تعلیم و تربیت دریک کشور اساس تمامی فعالیت های اعتقادی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی وسیاسی است و در راس آن در نهاد مدرسه و مدیران مدارس به عنوان رهبران آموزشی عهده دار این وظیفه هستند. هدف این پژوهش، طراحی چارچوب سواد رهبری آموزشی مدیران مدارس در نظام آموزش‌وپرورش ایران بود، روش پژوهش، فراترکیبِ تبدیلی ،در گام اول پس از ارائه سؤال پژوهش، اعضای تیم فراترکیب مشخص شدند. در گام دوم و سوم، منابع معتبر داده‌های پژوهش شامل پایگاه‌های اسکوپوس، اشپرینگر و فارسی مگیران و نورمگز و ...، تعیین و معیارهای شمول مقالات مشخص گردیده و 600 مقاله در بازده ی زمانی 2005 تاکنون در منابع خارجی و 1378 تاکنون، با رویکرد مرور نظام مندله مورد بررسی قرارگرفت، در نهایت، تعداد 42 مقاله مرتبط انتخاب شد. در گام چهارم، با تجزیه و تحلیل داده‌ها، ابتدا 331 مضمون پایه سواد رهبری آموزشی استخراج و سپس با شیوه فراچکیده نویسی و دسته بندی، این 331 مضمون پایه در20 مضمون سازماندهنده با عنوان سواد اطلاعاتی، سواد ارتباطی، سوادرهبری، سواد اخلاقی، سوادشخصیتی، سواد اعتقادی، سواد حرفه ای، سواد اقتصادی، سواد دیجیتال، سواد سلامت، سواد اجتماعی، سواد بین المللی، سواد اداری، سواد تفکر، سواد فرهنگی، سواد آکادمیک، سواد نگرشی وارزشی، سواد حقوقی، سواد پژوهشی، وسواد هنری قرار گرفته و چارچوب سواد رهبری آموزشی مدیران را تشکیل دادند. یافته های این مطالعه چارچوب برنامه درسی سواد رهبری آموزشی را برای تدوین برنامه آموزشی و تربیت مدیران با صلاحیت و در تراز جمهوری اسلامی ایران درراستای اثربخش سازی عملکرد مدیران مدارس و فرایند های مدرسه محوری مهیا می سازد.
    کلید واژگان
    سواد
    رهبری آموزشی
    مدیران
    شایستگی
    فراترکیب تبدیلی

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2020-09-22
    1399-07-01
    ناشر
    دانشگاه کردستان
    University of Kordestan
    سازمان پدید آورنده
    دانشیار دانشگاه شیراز، گروه علوم تربیتی، شیراز، ایران.
    دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز
    مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز
    دانشگاه شیراز
    همکار فرهنگی

    شاپا
    2538-4724
    2538-4732
    URI
    http://jsa.uok.ac.ir/article_61600.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/475804

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب