• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نامه هنرهای نمایشی و موسیقی
    • دوره 11, شماره 21
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نامه هنرهای نمایشی و موسیقی
    • دوره 11, شماره 21
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ساز و کار نظریۀ پنجره‌های کانونی‌شدگیِ منفرد یان در شکل‌گیری روایت‌های تازه از متون نئوکلاسیک (مورد مطالعاتی: نمایشنامۀ روزنکرانتز و گیلدنسترن مرده‌اند اثر تام استوپارد)

    (ندگان)پدیدآور
    اسکندرنژاد, غزلآجورلو, احسان
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    663.1کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    روایت‌شناسی‌‌ یکی از شاخه‌های نشانه‌شناسی است‌ و همواره مورد توجه نظریه‌پردازان نقد ادبی بوده. «منفرد یان» از جمله نظریه‌پردازانی است که نظریۀ «پنجره‌های کانونی‌شدگی» را در تکمیل نظری کانونی‌شدگی ژرار ژنت ارائه کرد. کانونی‌شدگی در روایت، زاویه دیدی است که راوی اثر بر آن متمرکز می‌شود. منفرد یان در نظریۀ کانونی‌شدگی خود از اصطلاح «پنجره‌های کانونی‌شدگی» برای اتفاقات و حوادث خیالی یا تازه در روایت استفاده می‌کند. این اتفاقات از دریچه لنزی به روایت دیده می‌شود که آن لنز ناشی از تجربۀ زیستی راوی اثر است و اومولت نام دارد. با اینکه روایت‌شناسی در حوزۀ نقد ادبیات داستانی مطرح شده، اما تحلیل آثار دراماتیک از دریچۀ نظریه‌های متنوع- حتی اگر به صورت ویژه و مستقل به حوزۀ درام نپرداخته باشند- پیشنهادی برای درک متفاوت آثار دراماتیک ‌است. پژوهش حاضر، با روش توصیفی‌ـ‌تحلیلی و مبتنی بر جمع‌آوری داده‌های کتابخانه‌ای نگاشته ‌شده است. در این پژوهش با تمرکز بر نمایشنامۀ روزنکرانتز و گیلدنسترن مرده‌اند اثر تام استوپارد، پنجره‌های کانونی‌شدگی در روایت را بررسی کرده‌ایم و به این نتیجه رسیده‌ایم که در اقتباس نمایشنامۀ مذکور از نمایشنامۀ هملت، تغییر پنجره‌‌های کانونی‌شدگی در یک روایت، باعث شکلی‌گیری روایتی تازه از متون نئوکلاسیک در جهان مدرن شده و تغییر پنجره‌های کانونی‌شدگی در خود روایت روزنکرانتز و گیلدنسترن مرده‌اند نیز روایت را به سوی نگاهی پست مدرن و واسازانه هدایت کرده‌ است.
    کلید واژگان
    روایت‌شناسی
    پنجره‌های کانونی‌شدگی
    منفرد یان
    روزنکرانتز و گیلدنسترن مرده‌اند

    شماره نشریه
    21
    تاریخ نشر
    2020-08-22
    1399-06-01
    ناشر
    دانشگاه هنر
    سازمان پدید آورنده
    استادیار، گروه نمایش دانشکدۀ سینما و تئاتر، دانشگاه هنر، تهران، ایران
    کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی، دانشگاه سوره، تهران، ایران.

    شاپا
    2008-2649
    URI
    https://dx.doi.org/10.30480/dam.2020.1081.1268
    http://dam.journal.art.ac.ir/article_803.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/470159

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب