نامه هنرهای نمایشی و موسیقی
مرور بر اساس
مجموعههای این پایگاه
ارسال های اخیر
-
کارکردهای بدن/شیء برای تصویرسازی خشونت در آثار رضا عبده با تاکید بر آراء اریک فروم
(دانشگاه هنر, 2025-05-22)بدن، بهعنوان یکی از اساسیترین ابزارهای بازیگری، از آموزههای استانیسلاوسکی تا مدرنترین مکاتب تئاتری، همواره نقشی کلیدی در تولید معنا و انتقال مفاهیم داشته است. بدن بازیگر طی فرایند شیءشدگی به عنصری فراتر از فیزیک صرف ...
-
پیشرانها، عدم قطعیتها و سناریوهای آینده موسیقی ایران در افق 1414
(دانشگاه هنر, 2025-05-22)موسیقی فراتر از اینکه ابزاری برای سرگرم کردن انسانها باشد، عنصری هویتبخش، معناآفرین، انسجام بخش و زبانی برای بیان عواطف، احساسات، انتقال پیام و برقراری رابطه است. در واقع موسیقی را میتوان عاملی توانافزا، نقطه قوتی ...
-
پدیده دره غیر طبیعی در بازتولید شخصیتهای گرافیک رایانهای و راهکارهای برون رفت از آن
(دانشگاه هنر, 2025-05-22)این مقاله موضوع درهی غیرطبیعی را بهمنظور ارزیابی تأثیرات آن بر درک شخصیتهایی که در حال حاضر از گرافیک رایانهای، پویانمایی و شبیهسازی رایانهای استفاده میکنند، بازبینی میکند. این امر بر اساس بررسی چگونگی تولید معضل ...
-
کارکرد عنصر محیطی دکور در توسعه روایتهای تعاملی در بازیهای رایانهای
(دانشگاه هنر, 2025-05-22)پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش عنصر محیطی دکور در توسعهی روایتهای تعاملی در بازیهای رایانهای انجام شده است. این مطالعه تلاش دارد نشان دهد که دکور، فراتر از یک مؤلفهی تزئینی یا زیباییشناختی، میتواند بهعنوان یک ابزار ...
-
طراحی و توسعه «خانه کیفیت» صنعت سینما ؛ ابزاری برای مدیریت کیفیت تولید فیلم سینمایی
(دانشگاه هنر, 2025-05-22)طراحی و توسعه «خانه کیفیت» (House Of Quality) یکی از ابزارهای «گسترش عملکرد کیفیت» QFD)) در حوزه مدیریت کیفیت است. این ابزار با ایجاد پیوند میان نیازهای مشتری و الزامات طراحی محصول، ویژگیهای مورد نیاز برای طراحی یک محصول ...
-
تجزیهوتحلیل قطعه «حالا چرا» اثر روحالله خالقی از منظر تکنیکهای آهنگسازی و بهرهگیری از آنها در جهت انتقال مفاهیم شعر شهریار
(دانشگاه هنر, 2025-05-22)این پژوهش به تجزیهوتحلیل قطعه «حالا چرا» اثر روحالله خالقی، بر اساس غزلی با همین نام، سروده شهریار تبریزی، از منظر تمهیدات آهنگسازی بر اساس نسخهی بازآفرینیشده توسط گلنوش خالقی پرداخته و نقش تمهیدات آهنگسازی را در جهت ...
-
تحلیل نشانهمعناشناسی پوسترهای فیلمهای سینمایی «قرمز» و «زیر نور ماه» با تأثیرپذیری از گفتمانهای سیاسی نیمهی دوم دههی هفتاد ایران
(دانشگاه هنر, 2025-05-22)دیدگاه گفتمانی با رویکرد نشانه-معناشناسی معتقد است تولیدات زبانی تابع فرایندی پیچیده هستند که عوامل نشانه معنایی بسیاری در آن دخیل هستند؛ بنابراین آنچه را که زبان میگوید تصویر بهصورت شکل، بیان میکند. یعنی جهان معنادار ...
-
تأویل بهمثابهی سازوکار دراماتورژی و اجرا در عقل سرخ اثر سهروردی با تأکید بر بستر تفسیری هانری کربن
(دانشگاه هنر, 2024-08-22)ژوهش حاضر با تبیین نوعی دراماتورژی اجرایی در عقل سرخ سهروردی تلاش میکند تا این متن را از طریقی هرمنوتیکی بهعنوان گزارش یک اجرای باطنی با امکان معاصرسازی مداوم در هر زمان معرفی کند. این نوشتار با تکیهبر خوانش هانری کربن ...
-
امکانسنجی بهکارگیری روانکاوی لکان برای موسیقیشناسی انتقادی
(دانشگاه هنر, 2024-08-22)موسیقیشناسی انتقادی که از آن با عنوانهای دیگر هم مانند «موسیقیشناسی نو» و «موسیقیشناسی رادیکال» یاد میشود، به زمینهای جدید در مطالعات موسیقیشناسی اطلاق میشود که از دههی هشتاد میلادی تاکنون رواج یافته است. از حیث ...
-
کاربست نظریهی ارزیابانهی نوئل کارول در نقد فیلمهای داستانی (مطالعهی موردی: نقد فیلم «قاتلان ماه گل»)
(دانشگاه هنر, 2024-08-22)ارزیابی، یکی از مهمترین ارکان نقد آثار هنری است. طوری که از سوی کارول ادعا شده است فرایند نقد بدون ارزیابی ناقص است و نباید فقط به توصیف و تفسیر اتکا کرد. در کتاب دربارهی نقد که توسط کارول نوشته شده است؛ به مهمترین ...
-
بررسی مفهوم فیلم- مقاله بهعنوان گونهای از مستند مردمنگار
(دانشگاه هنر, 2024-08-22)این پژوهش به بررسی مفهوم فیلم- مقالات در حوزه فیلمسازی مستند مردمنگارانه و رابطهی پیچیدهی بین این دو فرم سینمایی میپردازد. همچنین با تکیهبر بینش شخصیتهای کلیدی مانند آندره بازن، کریس مارکر، و ژان لوک گدار و همچنین ...
-
بررسی کاربرد و اهمیت «بافت ساختاری» در انیمیشن (نمونه موردی انیمیشن چهارگانه داستان اسباببازیها)
(دانشگاه هنر, 2024-08-22)یکی از مهمترین عوامل تأثیرگذار در غنای یک انیمیشن توجه به عنصر «بافت» بهخصوص «بافت ساختاری» است، که میتواند در انسجام کلی اثر و انتقال بهتر و مؤثرتر حس صحنههای آن به تماشاگر مؤثر باشد. موضوعی که در آثار انیمیشن ایران ...
-
کارکرد نظریهی بازیها در روایت سینمایی با نگاهی به فیلم «تلقین» و «تِنت» اثر کریستوفر نولان
(دانشگاه هنر, 2024-08-22)تحلیل روایت در فیلم داستانی در مطالعات سینمایی به شیوههای مختلفی انجام شده است که بیشتر آن حاصل تعامل میان سینما و دستاوردهای نظری سایر حوزههای فرهنگی بوده است. هدف از این پژوهش تحلیل روایت در سینما بر اساس نظریهی بازیها ...
-
واحدهای ساختاری فُرمال در دستگاه شور ردیف دورۀ عالی علیاکبر شهنازی/ انواع جمله.
(دانشگاه هنر, 2024-08-22)بررسی و شناخت مؤلفههای فضایی- صوتی، زمانی- وزنی و زیرساختهای فُرمال در نظامِ دستگاهیِ موسیقی کلاسیک ایرانی، بسیار حایز اهمیت است. موضوع مورد بحث این پژوهش بررسی زیرساختهای فُرمال در دستگاه شور از ردیف دورهی عالی علیاکبر ...
-
راهیابی دوبیتیهای بوشهر به کارگان موسیقی دستگاهی و تغییرات آنها در آواز دشتی
(دانشگاه هنر, 2024-11-21)انتقال و دگردیسی کارگان موسیقی مردمی به موسیقی کلاسیک همواره موضوع مهمی بوده است. یکی از این موارد به بخشی از کارگان موسیقی مردمی بوشهر، موسوم به شَروه برمیگردد که به شکلگیری آواز دشتی (دستگاه کوچک) انجامید. بیشک دیگر ...
-
آزادی خلاقانه؛ شگردهای مدیریتی گروههای تئاتر ایرانی در مقابله با سانسور
(دانشگاه هنر, 2024-11-21)از همان سالهای ابتدایی شکلگیری گفتمان تئاتری در ایران، موجودیت این هنر نوظهور با سانسور که گاهی نام خودش هم قربانی خودش میشد، گرهخورده است. میرزا جعفر قراچهداغی هنگام ترجمهی مجموعه نمایشنامههای میرزا فتحعلی آخوندزاده، ...
-
تصویر سینماگران بر پرده سینما: تحلیل جامعه شناختی بازنمایی هنرمندان سینما در فیلم های «خوک» و « رد کارپت »
(دانشگاه هنر, 2024-11-21)سینما بهعنوان یکی از مهمترین ابزارهای هنری، رسانهای و فرهنگی از زوایای مختلفی مورد بررسی و بحث قرار گرفته است، بهخصوص در زمینهی جامعهشناسی و تأثیر متقابلی که بین آن و جامعه است. جامعهشناسی را میتوان مطالعهی سیستماتیک ...
-
آپوریای عقل/جنون: عدم قطعیت در درام در بستر آسایشگاه روانی
(دانشگاه هنر, 2024-11-21)در مباحث ساختارگرایی، معنای یک کلمه در تفاوت با دیگری آشکار میشود، برای مثال، «عقل» آن چیزی است که «جنون» نیست؛ ولی در پساساختارگرایی، ژاک دریدا این تقابل را به چالش میکشد و با مطرح کردن بنیانفکنی، به آن بخشی از معنا ...
-
از سوژهی ناظر تا ابژهی تحتنظر؛ نظارت بهمثابهی فرم زیباشناسانه در فیلمهای «به رنگ ارغوان» (1383) و «ماجرای نیمروز» (1395)
(دانشگاه هنر, 2024-11-21)میشل فوکو، متفکر و مورخ فرانسوی قرن بیستم، در کتاب مراقبت و تنبیه با تکیه بر ایدهی زندان سراسربین مفهوم نظارت سراسربینانه را مورد واکاوی قرار میدهد. سراسربین که از معماری ویژهای برخوردار است، زندانیان را بهصورت پیوسته ...
-
تبیین شیوه تمرینی فضاساز/بدنمند در تئاترهای بدنمحور بر اساس آرای مرلوپونتی
(دانشگاه هنر, 2024-11-21)تئاتر بدنمحور گونهای از تئاتر است که در آن بدن و ادراک بدنی بازیگران بهعنوان شاخص اصلی اجرا محسوب میشود و داستان و درونمایهی اثر از طریق حرکات فیزیکی و کنشهای بدنی بازیگران روایت میشود. در طی سالهای اخیر مطالعات ...



