نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorاسکندرنژاد, غزلfa_IR
dc.contributor.authorآجورلو, احسانfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-01T23:59:42Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-10-22T23:59:43Z
dc.date.available1399-08-01T23:59:42Zfa_IR
dc.date.available2020-10-22T23:59:43Z
dc.date.issued2020-08-22en_US
dc.date.issued1399-06-01fa_IR
dc.date.submitted2017-09-10en_US
dc.date.submitted1396-06-19fa_IR
dc.identifier.citationاسکندرنژاد, غزل, آجورلو, احسان. (1399). ساز و کار نظریۀ پنجره‌های کانونی‌شدگیِ منفرد یان در شکل‌گیری روایت‌های تازه از متون نئوکلاسیک (مورد مطالعاتی: نمایشنامۀ روزنکرانتز و گیلدنسترن مرده‌اند اثر تام استوپارد). نامه هنرهای نمایشی و موسیقی, 11(21), 15-27. doi: 10.30480/dam.2020.1081.1268fa_IR
dc.identifier.issn2008-2649
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.30480/dam.2020.1081.1268
dc.identifier.urihttp://dam.journal.art.ac.ir/article_803.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/470159
dc.description.abstractروایت‌شناسی‌‌ یکی از شاخه‌های نشانه‌شناسی است‌ و همواره مورد توجه نظریه‌پردازان نقد ادبی بوده. «منفرد یان» از جمله نظریه‌پردازانی است که نظریۀ «پنجره‌های کانونی‌شدگی» را در تکمیل نظری کانونی‌شدگی ژرار ژنت ارائه کرد. کانونی‌شدگی در روایت، زاویه دیدی است که راوی اثر بر آن متمرکز می‌شود. منفرد یان در نظریۀ کانونی‌شدگی خود از اصطلاح «پنجره‌های کانونی‌شدگی» برای اتفاقات و حوادث خیالی یا تازه در روایت استفاده می‌کند. این اتفاقات از دریچه لنزی به روایت دیده می‌شود که آن لنز ناشی از تجربۀ زیستی راوی اثر است و اومولت نام دارد. با اینکه روایت‌شناسی در حوزۀ نقد ادبیات داستانی مطرح شده، اما تحلیل آثار دراماتیک از دریچۀ نظریه‌های متنوع- حتی اگر به صورت ویژه و مستقل به حوزۀ درام نپرداخته باشند- پیشنهادی برای درک متفاوت آثار دراماتیک ‌است. پژوهش حاضر، با روش توصیفی‌ـ‌تحلیلی و مبتنی بر جمع‌آوری داده‌های کتابخانه‌ای نگاشته ‌شده است. در این پژوهش با تمرکز بر نمایشنامۀ <strong><em>روزنکرانتز و گیلدنسترن مرده‌اند</em></strong> اثر تام استوپارد، پنجره‌های کانونی‌شدگی در روایت را بررسی کرده‌ایم و به این نتیجه رسیده‌ایم که در اقتباس نمایشنامۀ مذکور از نمایشنامۀ <strong><em>هملت</em></strong>، تغییر پنجره‌‌های کانونی‌شدگی در یک روایت، باعث شکلی‌گیری روایتی تازه از متون نئوکلاسیک در جهان مدرن شده و تغییر پنجره‌های کانونی‌شدگی در خود روایت <strong><em>روزنکرانتز و گیلدنسترن مرده‌اند</em></strong> نیز روایت را به سوی نگاهی پست مدرن و واسازانه هدایت کرده‌ است.fa_IR
dc.format.extent662
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه هنرfa_IR
dc.relation.ispartofنامه هنرهای نمایشی و موسیقیfa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.30480/dam.2020.1081.1268
dc.subjectروایت‌شناسیfa_IR
dc.subjectپنجره‌های کانونی‌شدگیfa_IR
dc.subjectمنفرد یانfa_IR
dc.subjectروزنکرانتز و گیلدنسترن مرده‌اندfa_IR
dc.titleساز و کار نظریۀ پنجره‌های کانونی‌شدگیِ منفرد یان در شکل‌گیری روایت‌های تازه از متون نئوکلاسیک (مورد مطالعاتی: نمایشنامۀ روزنکرانتز و گیلدنسترن مرده‌اند اثر تام استوپارد)fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، گروه نمایش دانشکدۀ سینما و تئاتر، دانشگاه هنر، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناسی ارشد ادبیات نمایشی، دانشگاه سوره، تهران، ایران.fa_IR
dc.citation.volume11
dc.citation.issue21
dc.citation.spage15
dc.citation.epage27


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد