• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نامه هنرهای نمایشی و موسیقی
    • دوره 1, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نامه هنرهای نمایشی و موسیقی
    • دوره 1, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تفوق بستر اجتماعی بر مکتب آموزشی، در درک و دریافت موسیقی (مطالعه موردی: نوازندگان سازهای غربی ساکن در ایران)

    (ندگان)پدیدآور
    آزاده فر, محمدرضا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.336 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    چکیده مطالعه حاضر از راهکاری بی نرشت های در «قوم  موسیق یشناسی » و «روا نشناسی موسیقی » برای دستیابی به اهداف تع یین شده استفاده م یکند. برای این منظور، اصول تئور کی موسیقی پرورشی‌افته در ایران برای بررسی نوازندگان سازهای غربی که در ایران زندگی میک‌نند مورد استفاده قرار می گیرد تا مشخص شود که چگونه تنفس در فرهنگ ایرانی، در شکل گیری ادراک آنها از موسیقی تأثیر نهاده است. بدین منظور دیدگاه دو گروه از نوازندگان ساکن در ایران به تعداد 70 نفر، شامل نوازندگان سازهای غربی و نوازندگان سازهای ایرانی، در دو زمینة اصلی «ذائقه موسیقایی » و «تشخیص موسیقایی » مورد پژوهش قرار گرفتند. مواد صوتی مورد استفاده در این پروژه شامل سه قطعه موسیقی مرکب از کی قطعه از اروپای غربی، کی قطعه از اروپای شرقی و کی قطعة ایرانی است. تجزیه و تحلیل و مقایسة پاسخ های نوازندگان سازهای ایرانی با آنانی که سازهای غربی م ینوازند، مشخص کرد که تشابهات دیدگاه های دو گروه بسیار فراتر از افتراقات آنهاست. از آنجا که نوازندگان سازهای غربی شرکتک‌ننده در این پژوهش، همگی در نظام آموزشی موسیقی کاملاً غربی پرورش یافت هاند، می توان نتیجه گرفت که فاکتورهای فرهنگی  اجتماعی استیلا و نفوذ بیشتری بر درک و دریافت آنان از مکتب آموزشی ایران دارند؛ ولو سالیان متمادی تحت آموزش آن مکتب قرار گرفته باشند.
    کلید واژگان
    درک و دریافت موسیقی
    مطالعات بی نرشته ای موسیقی
    جامع هشناسی موسیقی
    موسیقی در بستر فرهنگی
    نوازندگی موسیقی غربی در ایران

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2011-08-23
    1390-06-01
    ناشر
    دانشگاه هنر
    سازمان پدید آورنده
    استادیار گروه موسیقی، دانشگاه هنر، استان تهران، شهر تهران

    شاپا
    2008-2649
    URI
    https://dx.doi.org/10.30480/dam.2011.32
    http://dam.journal.art.ac.ir/article_32.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/470119

    Related items

    Showing items related by title, author, creator and subject.

    • مفاهیم و مؤلفه‌های سماع مولویان در پوئم سمفونیک مولوی، اثر هوشنگ کامکار 

      عسکری رابری, حمید؛ قاسمی قزلجه, محمدحسین (انجمن علمی عرفان اسلامی ایران, 2022-07-01)
      چکیده: مولوی یکی از حلقه‌های مهم پیوند بین جریان «عرفان ایرانی- اسلامی» با موسیقی بوده است؛ حلقه‌ای که بیش از هرچیز در سنت‌های سماع تجلی یافته است. پژوهش حاضر ویژگی‌های موسیقی عرفانی را برشمرده و رابطه بین مولانا و موسیقی ...

    • موسیقی ایرانی و اسناد تاریخی معاصر(2) اسناد مدرسه موزیک: 1301-1303 

      میرعلینقی, سید علیرضا (سازمان اسناد و کتابخانۀ ملی جمهوری اسلامی ایران- پژوهشکدۀ اسنادNational Library and Archives of I. R. Iran, 1992-08-23)

    • علل گسست فرهنگ شنیداری موسیقی از اصالت های فرهنگی و هنری در ایران از دوره ناصری تا پهلوی اول 

      میرزایی, روزبه؛ شاهرودی, فاطمه (دانشگاه کردستان, 2023-06-22)
      گستره وسیع فرهنگ را می ­توان به فرهنگ رفتاری، دیداری، گفتاری و همچنین شنیداری تقسیم کرد. فرهنگ شنیداری کلیه اصواتی است که افراد جامعه به ­شکل انتخابی یا غیرعامدانه، در اثر عوامل انسانی یا طبیعی می­ شنوند. موسیقی بخشی از ...

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب