علل گسست فرهنگ شنیداری موسیقی از اصالت های فرهنگی و هنری در ایران از دوره ناصری تا پهلوی اول
(ندگان)پدیدآور
میرزایی, روزبهشاهرودی, فاطمه
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
گستره وسیع فرهنگ را می توان به فرهنگ رفتاری، دیداری، گفتاری و همچنین شنیداری تقسیم کرد. فرهنگ شنیداری کلیه اصواتی است که افراد جامعه به شکل انتخابی یا غیرعامدانه، در اثر عوامل انسانی یا طبیعی می شنوند. موسیقی بخشی از فرهنگ شنیداری بوده که فرهنگ شنیداری موسیقی نامیده می شود. تا دوره قاجار، فرهنگ شنیداری موسیقی ایرانی ریشه در اصالت های فرهنگی- هنری خود داشته که با ورود مدرنیته به ایران دچار گسست از معیارهای اصیل خود می شود. اطلاق معیار اصیل در حوزه موسیقی ایران شامل ارکان شعر، سازبندی، ساختار موسیقی و چیدمان نغمات می شود که ریشه در فرهنگ و هنر ایرانی داشته باشد. منظور از موسیقی ایرانی (کلاسیک، سنتی یا اصیل) موسیقی است که نمایانگر یک هویت موسیقی واحد و معیاری برای شناسایی موسیقی کشور باشد. پرسش اصلی این مقاله این است که چه عواملی باعث گسست فرهنگ شنیداری موسیقی ایران از معیارهای اصیل خود از دوره ناصری تا پهلوی اول شده است. روش تحقیق از نظر شیوه تحلیل به صورت کیفی و از لحاظ ماهیت از نوع تاریخی و توصیفی- تحلیلی بوده و اطلاعات لازم به روش کتابخانه ای جمع آوری شده است. نتایج نشان می دهد عواملی چون تحولات اجتماعی، سیاستها و قوانین فرهنگی- هنری و نظام آموزشی در گسست فرهنگ شنیداری موسیقی ایرانی از اصالت های آن دخیل بوده اند که به دلیل تاثیر و تاثر عوامل مذکور و همپوشانی برخی از آنها با یکدیگر، این عوامل در ذیل چهار عامل کلی تجددگرایی، مراسم های مذهبی، حذف آموزش سازهای ایرانی در دوره پهلوی اول و رواج آموزش نت محور طبقه بندی و تحلیل شد.
کلید واژگان
اصالت در موسیقیفرهنگ شنیداری موسیقی
موسیقی ایران
موسیقی دوره پهلوی اول
موسیقی دوره قاجار
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2023-06-221402-04-01
ناشر
دانشگاه کردستانسازمان پدید آورنده
دانشجوی کارشناسی ارشد پژوهش هنر، دانشکده هنر، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایراناستادیار دانشکده هنر، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
مفاهیم و مؤلفههای سماع مولویان در پوئم سمفونیک مولوی، اثر هوشنگ کامکار
عسکری رابری, حمید؛ قاسمی قزلجه, محمدحسین (انجمن علمی عرفان اسلامی ایران, 2022-07-01)چکیده: مولوی یکی از حلقههای مهم پیوند بین جریان «عرفان ایرانی- اسلامی» با موسیقی بوده است؛ حلقهای که بیش از هرچیز در سنتهای سماع تجلی یافته است. پژوهش حاضر ویژگیهای موسیقی عرفانی را برشمرده و رابطه بین مولانا و موسیقی ...
-
موسیقی ایرانی و اسناد تاریخی معاصر(2) اسناد مدرسه موزیک: 1301-1303
میرعلینقی, سید علیرضا (سازمان اسناد و کتابخانۀ ملی جمهوری اسلامی ایران- پژوهشکدۀ اسنادNational Library and Archives of I. R. Iran, 1992-08-23)
-
تفوق بستر اجتماعی بر مکتب آموزشی، در درک و دریافت موسیقی (مطالعه موردی: نوازندگان سازهای غربی ساکن در ایران)
آزاده فر, محمدرضا (دانشگاه هنر, 2011-08-23)چکیده مطالعه حاضر از راهکاری بی نرشت های در «قوم موسیق یشناسی » و «روا نشناسی موسیقی » برای دستیابی به اهداف تع یین شده استفاده م یکند. برای این منظور، اصول تئور کی موسیقی پرورشیافته در ایران برای بررسی نوازندگان ...



