| dc.contributor.author | آزاده فر, محمدرضا | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 1399-08-01T23:58:58Z | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 2020-10-22T23:58:58Z |  | 
| dc.date.available | 1399-08-01T23:58:58Z | fa_IR | 
| dc.date.available | 2020-10-22T23:58:58Z |  | 
| dc.date.issued | 2011-08-23 | en_US | 
| dc.date.issued | 1390-06-01 | fa_IR | 
| dc.date.submitted | 2011-02-07 | en_US | 
| dc.date.submitted | 1389-11-18 | fa_IR | 
| dc.identifier.citation | آزاده فر, محمدرضا. (1390). تفوق بستر اجتماعی بر مکتب آموزشی، در درک و دریافت موسیقی (مطالعه موردی: نوازندگان سازهای غربی ساکن در ایران). نامه هنرهای نمایشی و موسیقی, 1(2), 135-125. doi: 10.30480/dam.2011.32 | fa_IR | 
| dc.identifier.issn | 2008-2649 |  | 
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.30480/dam.2011.32 |  | 
| dc.identifier.uri | http://dam.journal.art.ac.ir/article_32.html |  | 
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/470119 |  | 
| dc.description.abstract | چکیده
مطالعه حاضر از راهکاری بی نرشت های در «قوم  موسیق یشناسی » و «روا نشناسی موسیقی » برای دستیابی
به اهداف تع یین شده استفاده م یکند. برای این منظور، اصول تئور کی موسیقی پرورشیافته در ایران برای
بررسی نوازندگان سازهای غربی که در ایران زندگی میکنند مورد استفاده قرار می گیرد تا مشخص شود
که چگونه تنفس در فرهنگ ایرانی، در شکل گیری ادراک آنها از موسیقی تأثیر نهاده است. بدین منظور دیدگاه
دو گروه از نوازندگان ساکن در ایران به تعداد 70 نفر، شامل نوازندگان سازهای غربی و نوازندگان سازهای
ایرانی، در دو زمینة اصلی «ذائقه موسیقایی » و «تشخیص موسیقایی » مورد پژوهش قرار گرفتند. مواد صوتی
مورد استفاده در این پروژه شامل سه قطعه موسیقی مرکب از کی قطعه از اروپای غربی، کی قطعه از اروپای
شرقی و کی قطعة ایرانی است. تجزیه و تحلیل و مقایسة پاسخ های نوازندگان سازهای ایرانی با آنانی که
سازهای غربی م ینوازند، مشخص کرد که تشابهات دیدگاه های دو گروه بسیار فراتر از افتراقات آنهاست.
از آنجا که نوازندگان سازهای غربی شرکتکننده در این پژوهش، همگی در نظام آموزشی موسیقی کاملاً
غربی پرورش یافت هاند، می توان نتیجه گرفت که فاکتورهای فرهنگی  اجتماعی استیلا و نفوذ بیشتری بر درک
و دریافت آنان از مکتب آموزشی ایران دارند؛ ولو سالیان متمادی تحت آموزش آن مکتب قرار گرفته باشند. | fa_IR | 
| dc.format.extent | 1368 |  | 
| dc.format.mimetype | application/pdf |  | 
| dc.language | فارسی |  | 
| dc.language.iso | fa_IR |  | 
| dc.publisher | دانشگاه هنر | fa_IR | 
| dc.relation.ispartof | نامه هنرهای نمایشی و موسیقی | fa_IR | 
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.30480/dam.2011.32 |  | 
| dc.subject | درک و دریافت موسیقی | fa_IR | 
| dc.subject | مطالعات بی نرشته ای موسیقی | fa_IR | 
| dc.subject | جامع هشناسی موسیقی | fa_IR | 
| dc.subject | موسیقی در
بستر فرهنگی | fa_IR | 
| dc.subject | نوازندگی موسیقی غربی در ایران | fa_IR | 
| dc.title | تفوق بستر اجتماعی بر مکتب آموزشی، در درک و دریافت موسیقی (مطالعه موردی: نوازندگان سازهای غربی ساکن در ایران) | fa_IR | 
| dc.type | Text | en_US | 
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR | 
| dc.contributor.department | استادیار گروه موسیقی، دانشگاه هنر، استان تهران، شهر تهران | fa_IR | 
| dc.citation.volume | 1 |  | 
| dc.citation.issue | 2 |  | 
| dc.citation.spage | 135 |  | 
| dc.citation.epage | 125 |  |