تأثیر رهبری معنوی بر کارآفرینی سازمانی بین کارکنان دانشگاه تهران
(ندگان)پدیدآور
مرزبان, شیرمرادمحقق هرچقان, معصومهاکبری, مرتضینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی - کمی
زبان مدرک
فارسیچکیده
با ورود معنویت و خدا به عرصة سازمان و مدیریت، بهعنوان چالش قرن 21، مدیران و رهبران سازمانها بهویژه نهادهای آموزشی باید با این پدیدة نوپا مواجه شوند. تحقیق حاضر بهمنظور بررسی تأثیر رهبری معنوی بر کارآفرینی سازمانی کارکنان دانشگاه تهران انجام گرفت. جامعة آماری پژوهش تمام کارکنان (رسمی، پیمانی و قراردادی) دانشگاه تهران بودند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده و با استفاده از فرمول کوکران 268 نفر انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامة الکترونیکی استاندارد بود و شامل سه بخش فردی ویژگیهای کارکنان، رهبری معنوی و کارآفرینی سازمانی میشد که از روایی محتوا و برای ارزیابی پایایی آن از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمارههای توصیفی و استنباطی مانند تحلیل همبستگی و مدل معادلات ساختاری استفاده شده است. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS و Lisrel انجام گرفت. نتایج تحقیق نشان داد رهبری معنوی بر کارآفرینی سازمانی تأثیر مثبت و معنیداری دارد؛ بهعبارت دیگر، هرچه میزان رهبری معنوی بالاتر بود، میزان کارآفرینی سازمانی افزایش مییافت.
کلید واژگان
رهبریرهبری معنوی
کارآفرینی سازمانی دانشگاه تهران
معنویت
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2016-02-201394-12-01
ناشر
دانشکده کارآفرینیFaculty of Entrepreneurship, University of Tehran
سازمان پدید آورنده
دانشگاه تهراندانشجوی کارشناسی ارشد کارآفرینی سازمانی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
استادیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران




