بررسی عوامل مؤثر بر تشخیص فرصتهای کارآفرینانه در حوزهی فناوری اطلاعات
(ندگان)پدیدآور
قلیپور, رحمتا...آقاجانی, حسنعلیکرامتی کریمی, محمدعلینوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
در سالهای اخیر کارآفرینی در حوزهی فناوری اطلاعات بهعنوان مهمترین عامل در توسعهی اقتصادی کشورها شناسایی شده است. با توجه به اینکه تشخیص فرصت بهعنوان اولین و مهمترین مرحله در کارآفرینی است، از اینرو شناسایی عاملهای مؤثر بر تشخیص فرصت موضوع بسیار با اهمیتی بوده و در همین راستا مقالهی حاضر با هدف بررسی عاملهای مؤثر فردی و اجتماعی بر تشخیص فرصتهای کارآفرینانه در حوزهی فناوری اطلاعات انجام شده است. در راستای سؤال اصلی تحقیق، اثرهای متغیرهای مستقل (دانش سابق کارآفرین، احساس خود اثربخشی، جستجوی منظم فرصتها، پیوندهای قوی و ضعیف اجتماعی، مربیان و جریانهای اطلاعاتی) بر متغیر وابسته (تشخیص فرصت کارآفرینانه) آزموده شد. جامعهی آماری این تحقیق230 نفر ازکارآفرینان در حوزهی فناوری اطلاعات در شهر تهران بودهاند که از میان آنها حدود 142 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه، روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی بوده و روایی پرسشنامه به روش اعتبار محتوا و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ (7/0) تأیید شده است. نتایج نشان میدهد که متغیرهای مستقل دانش سابق، وجود مربی در صنعت فناوری اطلاعات و احساس خوداثربخشی، تأثیر مثبت بر تشخیص فرصت کارآفرینانه دارند؛ اما متغیرهای مستقل دیگر تأثیر معناداری بر تشخیص فرصت در این حوزه نداشتهاند. همچنین مقایسهی پیوندهای ضعیف و قوی اجتماعی نشان میدهد که پیوندهای ضعیف اجتماعی تأثیر بیشتری بر تشخیص فرصت کارآفرینانه در مقایسه با پیوندهای قوی دارند.
کلید واژگان
احساس خود اثربخشیتشخیص فرصت کارآفرینی
دانش سابق
فناوری اطلاعات
مربی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2009-05-221388-03-01
ناشر
دانشکده کارآفرینیFaculty of Entrepreneurship, University of Tehran
سازمان پدید آورنده
استادیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهراناستادیار دانشگاه مازندران
کارشناس ارشد مدیریت صنعتی




