بررسی کارآفرینی اجتماعی با رویکرد مشخصههای رفتاری
(ندگان)پدیدآور
صالحی صدقیانی, جمشیدنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
موسسههای اجتماعی به سازمانهایی اشاره دارد که هدفشان تامین آن دسته از نیازهای اساسی انسانهاست که تامین آن از طریق سازمانهای تجاری و بخش خصوصی امکانپذیر نیست. کارآفرینان اجتماعی کسانی هستند که مسایل اجتماعی را شناسایی و از اصول کارآفرینی برای سازماندهی و مدیریت فعالیتهایی که موجب تغییرهای اجتماعی میشوند استفاده میکنند. اغلب مطالعهها در زمینهی کارآفرینی به بررسی ویژگیها و صفتهای کارآفرینان میپردازد. در حالی که شبیه نظریهی صفتهای رهبری، دستیابی به اجماع در این زمینه مشکل است. به همین دلیل این مقاله به بررسی بعد رفتاری کارآفرینی اقدام کرده و با استخراج و بررسی این مشخصهها و ترکیب آن با نوعشناسی کارآفرینی، الگوی جدیدی را ارایه کرده است. دستیابی به الگوی تحقیق و اعتباریابی آن از طریق روش بررسی خبرگان (دلفی) انجام شد. پس از آماده شدن، پرسشنامه در اختیار 35 نفر از اساتید، صاحبنظران و مدیران سازمانی قرار داده شد و پس از جمعآوری و تعدیل، پاسخ 26 نفر از آنهایی که در دور دوم و سوم و تا انتهای تحقیق همراه بودند، برای تجزیه و تحلیل استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان داد که از 15 متغیر بررسی شده 6 متغیر نوآوری، باور به کارآفرینی، جستوجوی روشهای جدید برای ایجاد سرمایهی اجتماعی، شناسایی و شکار فرصتها، جستوجوی فرصتهای جدید و خلاقیت بالاترین رتبه را دارند. با افزودن 6 متغیر پیشنهادی از سوی خبرگان در مجموع 21 متغیر رفتاری برای کارآفرینان پیشنهاد شد. در انتها با ترکیب الگوهای مطالعه شده در این بررسی و به آزمون گذاشتن الگوی مفهومی تحقیق، الگوی کارآفرینی اجتماعی با رویکرد رفتاری ارایه شد.
کلید واژگان
الگوی کارآفرینی اجتماعیرویکرد رفتاری در کارآفرینی اجتماعی
کارآفرینی
کارآفرینی اجتماعی
نوع شناسی کارآفرینی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2010-05-221389-03-01
ناشر
دانشکده کارآفرینیFaculty of Entrepreneurship, University of Tehran
سازمان پدید آورنده
دانشیار دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطباییشاپا
2008-2266Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
بررسی تأثیر آزادی اقتصادی بر روی توسعه کارآفرینی در کشورهای منتخب
محمدزاده, یوسف؛ حکمتی فرید, صمد؛ میر علی اشرفی, کبری (دانشکده کارآفرینیFaculty of Entrepreneurship, University of Tehran, 2016-08-22)کارآفرینی یکی از کلیدیترین ملزومات توسعة اقتصادی است؛ بنابراین، پژوهشگران همواره به شناسایی تعیینکنندههای توسعة فعالیتهای کارآفرینانه توجه داشتهاند. فضای اقتصادی آزاد و کاهش حجم دولت، بسترهایی برای تقویت کارآفرینی ...
-
ضرورت تقویت اکوسیستم کارآفرینی روستایی
رضایی, بیژن؛ نادری, نادر؛ سلیمانی, معین (دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان, 2019-02-20)امروزه کارآفرینی برای رشد و توسعه اقتصادی روستاها اهمیت زیادی دارد. کارآفرینی روستایی و اکوسیستمهایی که از آن حمایت میکنند، به عنوان راهکاری عملی برای توسعه روستایی شناخته شدهاند. اکوسیستمهای روستایی اغلب با کمبود ...
-
بررسی مفاهیم، نظریهها و مدلهای کارآفرینی اجتماعی و ارایه مدل مفهومی
ابطحی, سید حسین؛ شریفزاده, فتاح؛ ابراهیم پور, حبیب (پردیس فارابی دانشگاه تهرانCollege of Farabi, University of Tehran, 2010-07-23)مفهوم کارآفرینی در دهه های اخیر توجه جدی محافل علمی و سازمانهای دولتی و خصوصی را به خود جلب نموده است. مروری کوتاه در ادبیات کارآفرینی نشان می دهد که کارآفرینی به دلیل غلبه رویکرد اقتصادی در صدد ارائه روشهای جدید برای ...




