بررسی مفاهیم، نظریهها و مدلهای کارآفرینی اجتماعی و ارایه مدل مفهومی
(ندگان)پدیدآور
ابطحی, سید حسینشریفزاده, فتاحابراهیم پور, حبیبنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
مفهوم کارآفرینی در دهه های اخیر توجه جدی محافل علمی و سازمانهای دولتی و خصوصی را به خود جلب نموده است. مروری کوتاه در ادبیات کارآفرینی نشان می دهد که کارآفرینی به دلیل غلبه رویکرد اقتصادی در صدد ارائه روشهای جدید برای حداکثر سازی سود و کسب درآمد بوده است. سازمانهای اجتماعی نیز بایستی با استفاده از مفهوم کارآفرینی تحولی در ساختار سنتی خود بوجود آورند. بدیهی است روش استفاده از این مفهوم در بخش های غیر اقتصادی ویژگی خاص خود را طلب می کند. نوشته حاضر جهت دستیابی به زمینه های اجتماعی استفاده از این مفهوم و توجه به ابعاد غیر اقتصادی آن، به بررسی مفاهیم کارآفرینی و مقایسه کارآفرینی اقتصادی و اجتماعی پرداخته و با معرفی نوع شناسی و مدل های جدید از کارآفرینی اجتماعی نگاه سنتی به موسسات، نهادها و سازمانهای غیر انتفاعی را مورد نقد قرار می دهد. سپس زمینه های ظهور کارآفرینی اجتماعی، چالشها و مسائل موجود و تئوریها و مدلها آن را جهت ارائه چارچوب مناسب و گسترش مبانی نظری کارآفرینی اجتماعی مورد بحث قرار می دهد. در پایان با توجه به طبقه بندیها و مدلهای مختلف کارآفرینی اجتماعی، نوع شناسی ترکیبی و مدل جامع کارآفرینی اجتماعی استخراج شده و برای استفاده .... .
کلید واژگان
کارآفرینیکارآفرینی اجتماعی
کارآفرینی اقتصادی
مدل مفهومی کارآفرینی اجتماعی.
مدلهای کارآفرینی
شماره نشریه
21تاریخ نشر
2010-07-231389-05-01
ناشر
پردیس فارابی دانشگاه تهرانCollege of Farabi, University of Tehran
سازمان پدید آورنده
استاد دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطباییدانشیار دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی
استادیار دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه محقق اردبیلی
شاپا
2423-69422423-6934
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
بررسی تأثیر آزادی اقتصادی بر روی توسعه کارآفرینی در کشورهای منتخب
محمدزاده, یوسف؛ حکمتی فرید, صمد؛ میر علی اشرفی, کبری (دانشکده کارآفرینیFaculty of Entrepreneurship, University of Tehran, 2016-08-22)کارآفرینی یکی از کلیدیترین ملزومات توسعة اقتصادی است؛ بنابراین، پژوهشگران همواره به شناسایی تعیینکنندههای توسعة فعالیتهای کارآفرینانه توجه داشتهاند. فضای اقتصادی آزاد و کاهش حجم دولت، بسترهایی برای تقویت کارآفرینی ...
-
ضرورت تقویت اکوسیستم کارآفرینی روستایی
رضایی, بیژن؛ نادری, نادر؛ سلیمانی, معین (دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان, 2019-02-20)امروزه کارآفرینی برای رشد و توسعه اقتصادی روستاها اهمیت زیادی دارد. کارآفرینی روستایی و اکوسیستمهایی که از آن حمایت میکنند، به عنوان راهکاری عملی برای توسعه روستایی شناخته شدهاند. اکوسیستمهای روستایی اغلب با کمبود ...
-
ارزیابی وضعیت کارآفرینی ایران بر اساس گزارشات دیده بان جهانی کارآفرینی و موسسه جهانی کارآفرینی و توسعه طی چهار سال اخیر
مینو سادات ظهیرالدینی؛ محمد حسن زاده (2020-09-12)مقاله حاضر به مرور گزارشات کارآفرینی جهانی انجام شده توسط موسسه جهانی کارآفرینی و توسعه (GEDI) و دیده بان جهانی کارآفرینی (GEM) در بخش مربوط به ایران طی 4 سال اخیر می پردازد و ضمن معرفی مبنای سنجش هر یک از این موسسات، با ...




