نقش رهبری تحولی در ارتقای دانشگاه به سازمان کارآفرین (مطالعه موردی: دانشگاه شهید بهشتی)
(ندگان)پدیدآور
قهرمانی, محمدحاجی خواجهلو, صالح رشیدابوچناری, عقیلنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این پژوهش بررسی نقش رهبری تحولی در ارتقای دانشگاه به سازمان کارآفرین است. روش تحقیق این پژوهش، از نوع توصیفی- همبستگی میباشد. جامعهی آماری پژوهش شامل کارکنان دانشکدهها و پژوهشکدههای دانشگاه شهید بهشتی بوده که تعداد 103 نفر بهعنوان نمونهی آماری از طریق نمونهگیری تصادفی نسبی انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات دو پرسشنامهی کارآفرینی سازمانی (سازمان کارآفرین) و پرسشنامهی رهبری تحولی بود. یافتههای پژوهش بیانگر این است که، میزان بهکارگیری رهبری تحولی در دانشگاه و وضعیت دانشگاه از حیث میزان ارتقا به سازمان کارآفرین بیشتر از سطح متوسط بود. همچنین نتایج بررسی ضرایب همبستگی نشان داد بین رهبری تحولی و ارتقای دانشگاه به سازمان کارآفرین و شاخصهای آنها رابطهی مثبت و معناداری وجود دارد. نتایج بهدست آمده از تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که، بُعد «انگیزش الهامبخش» از قدرت پیش-بینی کنندگی بیشتری در ارتقای دانشگاه به سازمان کارآفرین برخوردار بوده است.
کلید واژگان
رهبری تحولیسازمان کارآفرین
کارآفرینی
کارآفرینی دانشگاهی
کارآفرینی سازمانی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2012-02-201390-12-01
ناشر
دانشکده کارآفرینیFaculty of Entrepreneurship, University of Tehran
سازمان پدید آورنده
استادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتیکارشناس ارشد مدیریت و برنامه¬ریزی آموزش عالی دانشگاه شهید بهشتی
دانشجوی کارشناس ارشد مدیریت و برنامه¬ریزی آموزش عالی دانشگاه شهید بهشتی




